اعضای کمیسیون صنایع مجلس با تفکیک وزارت صمت مخالفند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر مخالفت اکثریت اعضای کمیسیون صنایع مجلس با تفکیک وزارت صمت به دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت، اظهار کرد: اکنون وزارت صمت به عنوان رگولاتور و تنظیم‌گر واردات و صنعت را با هم تنظیم می‌کند تفکیک وزارت صمت، تصدی‌گری دولت را افزایش داده و خلاف برنامه ششم توسعه است.

به گزارش تحریریه، سیدجواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: تفکیک وزارت صمت و تبدیل آن به دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت، هزینه‌های زیادی را بر دولت تحمیل خواهد کرد. در دنیا همواره به دنبال کوچک‌سازی دولت‌ها هستند و باید گفت که با این اقدام دولت توسعه یافته و بزرگتر خواهد شد.

تفکیک صمت خلاف برنامه ششم توسعه است

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه بر این نکته تاکید شده که دولت باید سالانه ۱۵ درصد کوچکتر شود؛ بنابراین بحث تفکیک وزارت صمت برخلاف برنامه‌های توسعه‌ای نیز هست.

تفکیک صمت موجب تسهیل کسب و کار نمی‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: تفکیک وزارت صمت نه تنها باعث تسهیل کسب و کار نمی‌شود بلکه فرآیند امور را کندتر نیز خواهد کرد. اکنون استعلام‌ها از یک وزارتخانه صورت می‌گیرد، اما در صورت تفکیک، استعلام‌های مورد نیاز برای کسب‌وکارها باید از دو وزارتخانه انجام شود.

بخش بازرگانی به دنبال رونق واردات است

حسینی‌کیا تصریح کرد: همواره بخش‌های بازرگانی به دنبال رونق واردات بوده‌اند و رونق واردات به معنای زمین‌خوردن بخش صنعت و تولید خواهد بود. اکنون وزارت صمت به عنوان رگولاتور و تنظیم‌گر صادرات و صنعت را با هم تنظیم می‌کند و به هم خوردن تعادل آن‌ها مناسب نیست.

وی افزود: اقدام مهمی که قابل انجام است این است که این وزارتخانه صمت معاونان قوی‌تری را در این وزارتخانه منصوب کند تا بتوانند امور را در این وزارتخانه به نحو مناسب‌تری به پیش برند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد:‌ایجاد یک وزارتخانه صنعت به معنای شرایط بهتر برای صنعت و تولید کشور نیست، چون وزارت بازرگانی به دنبال واردات خواهد بود و اقدامات آن‌ها اجازه نخواهد داد که تولید شرایط بهتری را تجربه کند به عبارتی واردات با تولید همخوانی چندانی با هم ندارند.

حسینی‌کیا تصریح کرد: شاید وزارت بازرگانی بتواند تنظیم بازار بهتری انجام دهد، اما اگرتحریم دیگری به وجود آید مشکلات تنظیم بازاربیشتری به وجود می‌آید. در دنیا نیز این وزارتخانه‌ها با هم تجمیع شده‌اند و نباید راهی را که در گذشته پیموده‌ایم دوباره طی کنیم. آزموده را آزمودن خطاست.

وی درباره نظر اعضای کمیسیون صنایع و معادن درباره تفکیک وزارت صمت، اظهار کرد: عمده اعضای کمیسیون با تفکیک وزارت صمت مخالف هستند. دولت هنوز لایحه‌ای در این خصوص ارایه نداده است، اما فضای کلی کمیسیون صنایع و مجلس با این طرح مخالفت دارد.

منبع: نبض بازار

۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 20872

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =