تجدیدنظر در مالیات فعالان اقتصادی به یک شرط

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست با جمعی از صاحبان صنوف و اعضای هیئت امنای بازار تهران با تأکید بر اعتماد دولت به هیئت مذکور از امکان تجدیدنظر در مالیات فعالان اقتصادی در صورتی خبر داد که ادعای آنان بر اساس مستندات و مدارک باشد.

به گزارش تحریریه، به نقل از شادا، سید احسان خاندوزی در سخنان خود در این نشست که در محل وزارت اقتصاد و با حضور رئیس سازمان امور مالیاتی برگزار شد، تأکید کرد: یک فعال اقتصادی کاملا حق دارد بداند حاکمیت چگونه دارد مالیات وی را محاسبه می کند و از جمله باید بطور کامل در جریان ضرایب مالیاتی قرار بگیرد.

وی از رئیس سازمان امور مالیاتی خواست، ضرایب مربوط به نحوه محاسبه مالیات صنوف مختلف را به شکلی که همه بتوانند در جریان قرار بگیرند، در اختیار عموم قرار دهد.

خاندوزی تصریح کرد: سهم اصناف و بازار و مشاغل فقط ۵ درصد از کل مالیات کشور است اما راضی به یک ریال مالیات ناحق نیستیم و راه برای اعتراض و ارائه اسناد باز است. در این زمینه امنای بازار، امین حکومت هم هستند و ما از این همکاری تنگاتنگ سپاسگزاریم.

وی با تأکید بر اینکه سازمان امور مالیاتی، مجری قانون مصوب است، گفت: ما با تایید آقای رئیس‌جمهور و برای کمک به اصناف، این اجازه را گرفتیم که سقف ماده ۱۰۰ را از حد قانون بودجه ۱۴۰۱ بالاتر ببریم به نفع اصناف. سفف افزایشی که رییس سازمان مالیاتی نسبت به سال ۱۴۰۰ اعلام کرده نیز یک مساعدت بزرگ دیگر دولت است.

خاندوزی با اشاره به جلسات متعدد صنوف و هیئت امنای بازار تهران با مسئولان سازمان امور مالیاتی گفت ۷۰ درصد کسبه کمتر از ۵ میلیون تومان در سال، مالیات عملکرد می‌دهند و برخی نیز مالیات بالایی می‌پردازند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: ما نباید بگونه ای رفتار کنیم که اکثریت کسبه ای که سال‌هاست مالیات خود را می‌پردازند، احساس کنند، دولت برای جبران کسری بودجه خود، قصد دارد آنها را تحت فشار غیرقانونی بگذارد، بلکه دولت باید مالیات را از کسانی بگیرد که تا به حال فرار مالیاتی داشته اند.

خاندوزی در ادامه با اشاره به برخی موارد همچون مشکلات پیش آمده مالیاتی برای کسانی که به طور شراکتی از یک دستگاه پوز برای معاملات خود استفاده نموده اند، گفت: ما اجازه نداریم از عدم اطلاع و جهل افراد نسبت به قوانین جدید، کسب درآمد کنیم.

وزیر اقتصاد خطاب به اعضای هیئت امنای بازار تهران تصریح کرد: اگر شما با مستندات و مدارک، شهادت می دهید که مثلا در برخی موارد مالیاتی، اشتباهاتی رخ داده و باید تجدید نظر صورت گیرد، در چنین مواردی از همکاران سازمان مالیاتی خواهم خواست، این موارد را جداگانه بررسی کنند، چرا که معتقدیم، اعتقاد متقابل باید بین کسبه و حکومت وجود داشته باشد.

خاندوزی با بیان اینکه ما باید به فکر این سرمایه باشیم، تصریح کرد: متأسفانه طی سالهایی، بخاطر برخی عملکرد ها، این سرمایه اجتماعی لطمه دیده است و ما و شما باید اعتماد از دست رفته را بازگردانیم.

پایان/

۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 19657

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =