پرداخت ۱۱۸ میلیون دلار بخاطر شکایت کارمندان زن گوگل

گوگل ۱۱۸ میلیون دلار برای حل‌وفصل پرونده‌ای حقوقی پرداخت خواهد کرد. این پرونده درباره‌ی تبعیض جنسیتی در پرداخت حقوق علیه این شرکت مطرح شده است.

به گزارش تحریریه، نقل از وال‌استریت‌ ژورنال، گوگل با پرداخت ۱۱۸ میلیون دلار برای رسیدگی به‌ دعوی حقوقی که اولین‌بار در سال ۲۰۱۷ درباره‌ی تبعیض در پرداخت دستمزد مبتنی‌بر جنسیت آغاز شد، موافقت کرده است. سه تن از کارمندان زن که قبلاً در گوگل کار می‌کردند، این شرکت را متهم کردند که زنان را در مشاغلی با درآمد کمتر به‌کار می‌گیرد و این شرایط مانع پیشرفت آن‌ها می‌شود؛ درحالی‌که مردان با شرایط مشابه با این موانع مواجه نبوده‌اند.

به‌گزارش انگجت، این شکایت در سال ۲۰۲۱ به دعوی دسته‌جمعی‌ای تبدیل شد که حاصل آن توافق‌نامه‌ای است که ۱۵,۵۰۰ نفر از کارمندان زن دفاتر کالیفرنیای گوگل پس از سپتامبر ۲۰۱۳ آن را آماده کرده‌اند. طبق این قانون، کارشناسان مستقل باید شیوه‌های استخدام و پرداخت حقوق و دستمزد گوگل را بررسی کنند. بااین‌حال، غول جست‌وجوی اینترنت هیچ تخلفی را به‌عنوان بخشی از این توافق نپذیرفت. کریس پاپاس، سخن‌گوی گوگل، در گفت‌وگو با وال‌استریت‌ ژورنال گفت:

درحالی‌که به عدالت در سیاست‌ها و عملکردهای خود اعتقاد داریم، پس از نزدیک به پنج‌ سال دادخواهی، دو طرف توافق کردند که حل این موضوع بدون هیچ‌گونه پذیرش یا یافته‌ای به‌نفع همه است و از این توافق بسیار خرسندیم.

گوگل روی حقوق و دستمزد تجزیه‌وتحلیل انجام داد تا مشخص شود آیا حقوق و جوایز سهام و پاداش‌ها از سال ۲۰۱۳ به‌بعد منصفانه بوده است یا خیر. مشاور شاکیان این دعوی حقوقی گفت که توافق و تسویه‌حساب در این توافق به‌عنوان سابقه‌ای برای صنعت ثبت خواهد شد.

یکی از سه شاکی اصلی این دعوی حقوقی به‌نام هالی‌ پیز گفت:

به‌عنوان زنی که تمام حرفه‌ی خود را در صنعت فناوری گذرانده است، خوش‌بینم اقداماتی که گوگل پذیرفته است، آن‌ها را در راستای این توافق‌نامه انجام دهد و عدالت بیشتر را درقبال زنان تضمین کند.

شرکت حقوقی Lieff, Cabraser, Heimann & Bernstein در بیانیه‌ای گفت:

گوگل از زمان تأسیس خود، یکی از رهبران فناوری بوده است. این شرکت فرصتی برای رهبری مسئولیت برای تضمین برابری زنان و مردان در حوزه‌ی فناوری نیز دراختیار دارد.

گوگل، تنها شرکتی نیست که در حوزه‌ی فناوری با شکایتی درباره‌ی رعایت‌نکردن عدالت در پرداخت حقوق براساس جنسیت مواجه شده است. Riot Games نیز به‌تازگی ۱۰ میلیون دلار برای حل‌وفصل شکایت تبعیض جنسیتی پرداخت کرده است؛ درحالی‌که مایکروسافت، اوبر و سایر شرکت‌ها نیز در سال‌های گذشته با اتهام‌های مربوط به حقوق برابر کارمندان زن و مرد دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. به‌گفته‌ی گروه کارگری SHRM، شکاف دستمزد براساس جنسیت در ایالات متحده در سال گذشته بهبود نیافته است.

منبع: زومیت

پایان/

۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
کد خبر: 19786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =