هجوم روسها به ترکیه برای خرید ملک

آمارهای رسمی نشان داد که فروش املاک مسکونی ترکیه در ماه مه بیش از دو برابر شد زیرا تعداد خریداران جهش یافت و روس‌ها برای دومین ماه متوالی در صدر خریداران قرار گرفتند.

به گزارش تحریریه، داده‌های موسسه آمار ترکیه (TurkStat) نشان می‌دهد که باوجود هزینه‌های وام‌گیری بالا و قیمت‌های مارپیچ، فروش خانه در ماه گذشته ۱۰۷.۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به ۱۲۲هزار و ۷۶۸ خانه رسید.

اقدامات قرنطینه برای مهار پاندمی ویروس کرونا در ماه مه سال گذشته شاهد کاهش فروش به ۵۵هزار و ۱۶۶ دستگاه بود.

این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که فروش وام مسکن در ماه مه ۱۷۷.۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به ۲۹هزار و ۳۳۵ رسیده است که ۲۳.۹ درصد از کل فروش در این دوره را تشکیل می‌دهد.

این افزایش در بحبوحه کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها اتفاق می‌افتد اما خانوارها همچنان به املاک به‌عنوان ابزار سرمایه‌گذاری جذاب برای محافظت از خود در برابر تورمی می‌نگرند که به بالاترین حد در ۲۴ سال اخیر یعنی نزدیک به ۷۳.۵ درصد رسیده است.

فروش خانه در استانبول، بزرگترین شهر ترکیه از نظر جمعیت با ۲۲هزار و ۱۴۸ واحد در ماه گذشته سهم اولیه را داشت که ۱۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. پس از آن آنکارا، پایتخت ترکیه با ۱۱هزار و ۴۹۷ و استان ازمیر در دریای اژه با ۷۱۵۹ قرار دارند.

این داده‌ها نشان می‌دهد که فروش در ماه مه ۷.۷۳ درصد کاهش داشته است.

از ژانویه تا مه، فروش ۳۷.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به ۵۷۵هزار و ۸۸۹ خانه رسید.

این موسسه گفت که فروش به خارجی‌ها با افزایش ۲۳۵.۷ درصدی نسبت به سال گذشته به ۵۹۶۲ واحد پس از افزایش ۵۸.۱ درصدی در ماه آوریل رسید زیرا آنها به دنبال استفاده از یک طرح دولتی تابعیت ترکیه به ازای خرید خانه بودند.

این طرح در سال‌های اخیر املاک ترکیه را جذاب‌تر کرده است.

مقامات این بخش گفتند: قبل از اجرایی شدن قانونی که حداقل ارزش خرید این طرح را از ۲۵۰هزار دلار به ۴۰۰هزار دلار افزایش داد، فروش به خارجی‌ها افزایش یافت.

شهروندان روسیه در ماه مه با ۱۲۷۵ خانه در صدر فهرست قرار گرفتند پس از آنان ایرانیان و عراقی‌ها به ترتیب با ۷۳۶ و ۶۱۷ خرید خانه در رده‌های بعدی قرار گرفتند. بر اساس داده‌ها، روس‌ها و اوکراینی‌ها بیش از ۲۵ درصد از فروش به خارجی‌ها را تشکیل می‌دهند.

آمارها نشان می‌دهد، از ژانویه تا آوریل، فروش مسکن به اتباع خارجی به ۲۶هزار و ۷۵۳ واحد رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است.

فروش به خارجی‌ها همچنین ارزهای خارجی را وارد اقتصاد ترکیه کرده و به حمایت از لیر کمک می‌کند زیرا تحت فشار فروش باقی مانده است.

مقامات این بخش تخمین زدند که ۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ با فروش خانه به خارجی‌ها، وارد اقتصاد شد که به رکورد ۵۸هزار و ۵۷۶ واحد در سال ۲۰۲۱ رسید و ۴۳.۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

رکورد سالانه قبلی در سال ۲۰۱۹ با ۴۵هزار و ۴۸۳ دستگاه ثبت شد.

منبع: ایسنا

پایان/

۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵
کد خبر: 19905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • م IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      2 0
      افرین