افزایش دوبرابری قیمت مسکن در ترکیه

شرکت مشاوره مسکن «نایت فرانک» اعلام کرد با اینکه هزینه های ملک در سطح جهان نسبت به سال گذشته ۳.۶ درصد رشد داشته است اما قیمت مسکن در ترکیه در کمتر از یک سال بیشتر از دوبرابر گران شد.

به گزارش تحریریه، بر اساس شاخص جهانی قیمت خانه که توسط مشاور املاک «نایت فرانک» منتشر شده است، قیمت ملک در جهان رشد بیش از ۳ درصدی داشته است اما در ترکیه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۲ درصد بیشتر شد.

قیمت مسکن در آنکارا، ازمیر و استانبول به ترتیب ۱۳۵.۳، ۱۳۳ و ۱۲۷.۳ درصد رشد کرد که بیشترین افزایش را در سراسر کشور به ثبت رساند.

جهش شدید قیمت املاک پس از وقوع یک رشته زمین لرزه قدرتمند در منطقه مرزی ترکیه و سوریه در ماه فوریه رخ داد. در این زلزله بیش از ۵۱۰۰۰ نفر تنها در ترکیه کشته شدند.

آنکارا هزینه خسارات وارده این زلزله را بیش از ۱۰۴ میلیارد دلار برآورد کرده است.

افزایش دوبرابری قیمت مسکن در ترکیه

ترکیه در رتبه‌بندی جهانی افزایش قیمت ملک در رتبه اول قرار دارد. پس از آن مقدونیه شمالی و کرواسی به ترتیب ۱۸.۸ و ۱۶.۶ درصد افزایش قیمت را در سه ماه اول سال تجربه کرده اند. مجارستان هم با ۱۶.۶ درصد و لیتوانی با ۱۵.۳ درصد رشد در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

بر اساس داده‌های ردیابی شده توسط نایت فرانک، یونان، ایسلند و مکزیک به ترتیب شاهد افزایش ۱۴.۵ درصدی، ۱۳.۴ درصدی و ۱۱.۷ درصدی قیمت مسکن بوده‌اند، این در حالی است که پرتغال (۱۱.۴ درصد) و سنگاپور (۱۱.۳ درصد) افزایش قیمت مسکن را شاهد بودند.

این مشاور بین المللی مسکن افزود که بازار جهانی املاک شاهد رشد سالانه قیمت ۳.۶ درصدی در ژانویه تا مارس بوده است که نسبت به رشد ۵.۷ درصدی در سه ماهه قبل کاهش یافته است.

شاخص جهانی قیمت خانه پویایی میانگین قیمت املاک مسکونی را در ۵۶ کشور در سراسر جهان دنبال می کند. قیمت ها به صورت اسمی ارائه می شوند و با توجه به سطح تورم تعدیل نمی شوند.

پایان/

۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 27179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =