خصوصی سازی غیرواقعی خودروسازی گیر افتادن در بن بستی بدون بازگشت است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوار هستیم دستورالعمل واگذاری خودرو در وزارت صمت به گونه ای نوشته و تدوین شود که مولفه های مهمی چون داشتن سرمایه و تخصص، علاقه به کار، خدمت به مردم و ایجاد رقابت در این صنعت را توامان از خریدار طلب کند تا سهام دولت در شرکت های یاد شده به نحو مطلوب و مورد نظر تا پایان سال جاری به فروش برسد.

لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تحریریه در پاسخ به این سوال که با نزدیک شدن به پایان خرداد ماه سرنوشت واگذاری سهام دولت در شرکت های ایران خودرو و سایپا چه می شود، گفت: علی رغم اینکه رئیس جمهور در اواخر سال گذشته بر موضوع واگذاری هر چه سریعتر خودروسازی به بخش خصوصی واقعی و اهل تاکید کردند اما همچنان منتظر تدوین و ارسال دستورالعمل مربوطه از سوی وزارت صمت به هیات دولت هستیم تا روی این موضوع به صورت اساسی بحث شود.

وی در این باره افزود: آنچه در این موضوع حائز اهمیت است و شاید به این دلیل به عدم تدوین دستورالعمل مربوطه در موعد مقرر یعنی پایان خرداد ماه نتوان چندان خرده گرفت اهمیت موضوع واگذاری سهم دولت به بخش خصوصی واقعی با داشتن دو ملاک سرمایه و تخصص است که از اصلی ترین مولفه های مورد نظر ما در واگذاری واقعی به شمار می روند.

 سیاهکلی با بیان اینکه واگذاری غلط در صنعت خودروسازی هیچگاه نباید اتفاق بیفتد گفت: واگذاری غلط سهام دولت در شرکت های خودروسازی دردسرزا خواهد بود لذا روی این موضوع باید کار تخصصی قرار بگیرد تا در جریان واگذاری درست شاهد ایجاد رقابت و خروج از بحث انحصار دولت و متعاقب آن شاهد کاهش قیمت ها و بالا گرفتن رقابت در صنعت خودروسازی باشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در خصوص آسیب های ناشی از واگذاری غیر تخصصی و تجارب زیان بار این روند در خصوصی سازی سال های اخیر گفت: در هر خصوصی سازی که به صورت غیرواقعی انجام شده اقتصاد کشور به بن بستی خورده که خارج شدن از آن هزینه های بسیار زیادی به مردم تحمیل کرده است، لذا امیدوار هستیم دستورالعمل واگذاری خودرو در وزارت صمت به گونه ای نوشته و تدوین شود که مولفه های مهمی چون داشتن سرمایه و تخصص و علاقه به کار و خدمت به مردم و ایجاد رقابت در این صنعت را توامان از خریدار طلب کند تا سهام دولت در شرکت های یاد شده به نحو مطلوب و مورد نظر تا پایان سال جاری به فروش برسد.

پایان/

۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 19953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علیرضا IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      0 0
      شما از چی خصوصی سازی می ترسید؟ هند را ببینید چین را ببینید از 5 سال پیش شروع کردن الان دنیار ا دارن میگیرین این دو خودرو ساز را تحویل FAW چین بدهید و ارد بازارهای جهانی شوید نترسید هیچ مشکلی پیش نمی آید