فروش سهام خودروسازان به بخش خصوصی ضروری است| باید پای برندهای برتر دنیا به کشور باز شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: رفع تحریمها چالش های دست و پاگیر موجود که صنعت خودروسازی را نیز از خود متاثر کرده، برطرف می سازد به طوری که شاهد افزایش انگیزه تولید و رقابت برندهایی که اهلیت و توانمندی مالی دارند در ایران خواهیم بود.

علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت وگو با تحریریه با تاکید بر لزوم واگذاری شرکت های خودروسازی به بخش خصوصی واقعی برای تحقق رقابت و خروج این صنعت از انحصار ایجاد شده گفت: واگذاری شرکت های خودروسازی به بخش خصوصی از این جهت حائز اهمیت است چرا که به رقابت و آزادسازی قیمت ها بدون دخل و تصرف یا اعمال نظر دولت منتهی می شود. در این موضوع شک نداشته باشیم اگر واگذاری به درست ترین و سالم ترین شکل ممکن اتفاق بیفتد بخش خصوصی واقعی با آگاهی به تمامی چالش های صنعت خودروسازی برای خرید پاپیش می گذارد.

وی در این باره افزود: ورود بخش خصوصی برای خرید سهام دولت در شرکت های خودروسازی به رشد صنعت خودرو کمک می کند، این موضوع نباید دست کم گرفته یا نادیده انگاشته شود چرا که در رقابتی کردن فضای صنعت خودروسازی و آزادسازی قیمت که منفعت مشتریان در آن لحاظ می شود، حرکت می کند.

علی جدی در ادامه بحث توضیح داد: در وضعیتی که دولت سهامدار شرکت های خودروسازی است عملا نمی توان با نرخ گذاری های دستوری منتظر شکل گرفتن رقابت در این صنعت بود، بنابراین ورود بخش خصوصی برای تعیین قیمت هایی که رقابت در بازار رقم می زند بسیار حائز اهمیت است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص آزادسازی واردات و تاثیر این مقوله بر رقابتی شدن فضای خودروسازی کشور گفت: آزاد سازی واردات کمک شایان توجهی به رقابتی تر شدن بازار و خروج از انحصارهای موجود است. از جمله الزامات مهم برای تعیین قیمت واقعی خودرو آزاد سازی واردات است، ضمن اینکه دولت نیز عملا نباید کمترین دخالتی در بازار داشته باشد، بلکه بخش خصوصی عملا اختیار کار را بر عهده داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص نقش دولت بعد از واگذاری سهام شرکت های خودروساز گفت: دولت جز سیاست گذاری و حمایت درست از صنعت خودرو نباید به هیچ یک از حوزه های این صنعت ورود کند تا بخش خصوصی مسوولیت کار را برعهده بگیرد. آنچه در این بین به رقابت پذیری و تولید خودروی با کیفیت در ایران می تواند کمک کند تولید مشترک با برندهای برتر دنیا درایران است، موضوعی که کمیسیون صنایع به وزیر صمت پیشنهاد داده است.

وی در این باره تصریح کرد: به طور مثال درچین که صنعت خودروساز رو به رشدی دارد همزمان برندهای اروپایی و آمریکایی در این کشور خودرو تولید می کنند و مردم چین نیز خریدار این برندها هستند، یعنی آنها خودروی برند آلمانی را از آلمان نمی خرند بلکه با مشارکت چین در این کشور تولید می شود و به مصرف مردم چین می رسد، لذا ما نیز در ایران می توانیم پذیرای تولید مشترک با برندهای روز دنیا باشیم و از آنها برای تولید وساخت در ایران دعوت کنیم.

علی جدی لغو تحریم ها را عامل مهمی در سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی و ورود برندهای مطرح دنیا به ایران عنوان کرد و در این باره افزود: رفع تحریمها چالش های دست و پاگیر موجود که صنعت خودروسازی را نیز از خود متاثر کرده، برطرف می سازد به طوری که شاهد افزایش انگیزه تولید و رقابت برندهایی که اهلیت و توانمندی مالی دارند در ایران خواهیم بود، موضوعی که به توسعه صنعت خودروسازی ایران می انجامد.

پایان/

۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 19886

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • داود IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      0 0
      واقعا .جدی میگویید؟؟عجب.