۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
چرا دلار به این نرخ رسید؟

محمدحسین ادیب در یادداشتی به بررسی دلایل افزایش قیمت دلار پرداخته است.

آنچه که به نام محمد حسین ادیب  منتشر می‌شود دیدگاه تیم تحقیق ایشان است و ذکر نام محمد حسین ادیب برای تقبل بار حقوقی آن است، بار حقوقی کلیه مطالب منتشره به عهده محمد حسین ادیب است.) 

یک - رشد پایه پولی ادامه دارد.

دو- عامل تورم در ایران رشد پایه پولی است.

سه - خبرگزاری ایبنا ( نزدیک به بانک مرکزی ) رشد پایه پولی در دو ماه فروردین و اردیبهشت را ٢.٣ درصد اعلام کرد و در مشابه سال قبل ٣.۶ بوده است.

چهار- ما فقط اطلاعاتی را مورد استفاده قرار می دهیم که بیش از یک منبع آن را اعلام کنند  و در این مورد منبع دیگری مثل بانک مرکزی ، وزیر اقتصاد ... اعلام خبر نکرده اند.

پنج - اما نرخ ارز هم خود یک منبع است ، وقتی پایه پولی رشد کند نرخ ارز واکنش نشان می دهد.

شش - این نرخ ارز نمی تواند بدون رشد پایه پولی به این سطح رسیده باشد.

هفت - لذا دو منبع حاصل است.

هشت - بانک مرکزی پایه پولی را از بهمن به بعد منتشر نکرده است.

نه- حتی در گزارشات ماهانه نیز که به صورت تلویحی به عدد پایه پولی اشاره می کند اجزای چهارگانه پایه پولی را منتشر نمی کند و معلوم نیست که عامل رشد پایه پولی کسری دولت است یا کسری بانکها و به احتمال ٩٠ درصد یکی از این دو یا هر دو است.

ده - دولت مدام اعلام می کند که از منابع بانک مرکزی استفاده نمی کند مقام بانک مرکزی هم مدام تکرار می کنند که بانکها کسری ندارند اگر این دو صحیح باشد نرخ ارز نباید این قدر افزایش می یافت.

یاد آوری : بیست عامل در نرخ ارز موثرند اینجا فقط یک عامل مورد توجه قرار گرفته است که اگر بین عوامل ٢٠ گانه وزن کشی شود احتمالا وزن ۴٠ درصدی دارد یعنی ۴٠ درصد از افزایش نرخ ارز به رشد پایه پولی مربوط میشود.

پایان/

۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 20145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =