چاله جدید بر سر راه عرضه خودرو در بورس کالا!

چاله جدید بر سر راه عرضه خودرو در بورس کالا توسط وزارت صمت ایجاد شده است که طرح را مشمول گذر زمان خواهد کرد.

به گزارش تحریریه، چاله جدید بر سر راه عرضه خودرو در بورس کالا توسط وزارت صمت ایجاد شده است که طرح را مشمول گذر زمان خواهد کرد که در راستای حفظ عرضه قطره چکانی در بازار خودرو قابل تفسیر است. 

از جمله موضوعات مطرح شده در 229مین جلسه شورای عالی بورس که عصر دیروز(سه‌شنبه) برگزار شد، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا بود که این پیشنهاد مورد موافقت وزیر صمت قرار گرفت و مقرر شد برخی کلاس‌های خودرویی با هماهنگی وزارت صمت به صورت کامل در بورس کالا عرضه شود.

بر اساس این گزارش، وزیر صمت در حاشیه جلسه شورای عالی بورس از رو به اتمام بودن فرآیند ارزشگذاری 2 خودرو ساز خبر داد و اعلام کرد طی هفته های آتی این روند توسط کارشناسان رسمی دادگستری به اتمام خواهد رسید و پس از آن دولت سهام خود را به طور کامل واگذار می‌کند. البته فاطمی امین توضیح نداد که سهام خود را به چه کسانی واگذاری می کند و خریدار کیست. 

جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا گفت که مقرر شده است تا فرآیند عرضه با یک کلاس خودرو آغاز و همه شرکت های تولیدکننده آن کلاس، اقدام به عرضه خودرو در بورس کالا کنند. وزارت صنعت صلاحیت هایی در عرضه و الزام به عرضه خودروسازان و اعمال محدودیت هایی در سمت تقاضا، دارد که محدودیت‌ها شامل گواهینامه یا پلاک فعال است که هنگام ثبت سفارش بررسی خواهد شد. تاکید بورس کالا صرفا عرضه فیزیکی نبوده بلکه تامین مالی خودروسازان و استفاده از اوراق گواهی سپرده و سلف موازی استاندارد است که در هفته های آتی خواهد شد.

سیاست وزارت صمت در دوران فاطمی امین به دلایل نامعلومی بر عرضه اندک و قطره چکانی استوار شده است و اتخاذ هر سیاستی را مشمول گذر زمان شدید می کند. در ماجرای بورس کالا، محصولات بهمن موتور یعنی وانت کارا تک کابین و دو کابین در بورس کالا عرضه شداست که بر اثر رقابت بین متقاضیان و شفافیت، شاهد افت 15 درصدی قیمت نسبت به بازار بودیم. اما وزارت صمت جلوی عرضه دیگنیتی و فیدلیتی مربوط به همان شرکت بهمن موتور در بورس کالا را گرفت که باعث تعجب کارشناسان شد.

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران چند روز پیش گفت، علاوه بر اینکه خودروی فیدلیتی و دیگنیتی بهمن موتور خودرو قرار بود در بورس کالا عرضه شوند، 4 خودروساز دیگر هم تقاضا برای عرضه محصولات خود داشتند و حتی برای آسانی معاملات خودرو از سمت کارگزاری‌ها کد معاملاتی آنلاین برای متقاضیان صادر شد.

ظاهرا برنامه جدید وزارت صمت هم مانند برنامه های قبلی زمان مشخصی ندارد و بازار در کما همچنان در کما باقی می ماند.

پایان/

۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 20425

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =