وعده جدید سخنگوی وزارت صمت برای بازار خودرو

وعده جدید سخنگوی وزارت صمت برای بازار خودرو به وعده های قبلی اضافه شد.

به گزارش تحریریه، امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت گفت:

  1. گزارش‌های مالی شرکت‌های خودرویی نشان می‌دهد این صنعت در خرداد ماه امسال با ۱۸ درصد رشد رکورد دارِ رشد بخش تولید در اقتصاد بوده است. همزمان با رشد کمی تولید، با ابتکار وزیر صمت و با هماهنگی با سازمان ملی استاندارد، تولید خودروهای تیبا، سمند و ساینا از ابتدای مرداد متوقف می‌شود و خودروهای نظیر شاهین CVT، آریا، رانا AMT, هایما S8 و آریسان ۲ که ضرایب کیفی بالاتری دارند، جایگزین آن‌ها خواهند شد.
  2. جمع این تعهدات کمتر از ۵۰ هزار دستگاه است که طبق هماهنگی با سازمان ملی استاندارد، شماره‌گذاری خواهند شد.
  3. این صنعت طبق ابلاغ دستورالعمل ۸ ماده‌ای ریئس جمهور، در حال گذار پلتفرمی از شکل سنتی به مدرن است و طبق سند تحول خودرو مسیر کیفی‌سازی در سال آینده شتاب بیشتری خواهد گرفت.
  4. در مرحله دوم تخصیص یکپارچه (که ثبت‌نام آن تا ساعت ١٧ روز سه‌شنبه ٢٨ تیرماه ادامه دارد) و با افزایش رشد تولید، ۵۰ درصد طرح‌های فروش خارج از قرعه کشی عرضه خواهد شد و این روند تا حذف کامل قرعه‌کشی ادامه خواهد یافت.
  5. درصد قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار هستیم.
  6. در ماه آینده خبرهای خوبی از صنعت خودرو به اطلاع مردم خواهد رسید.

سخنان قالیباف نشان می دهد که وزارت صمت قصد ندارد گامی به سود مردم بردارد و انتظار برای بهبود بازار خودرو سرابی بیش نیست. از یک طرف گفته می شود که خودروسازان تا مهرماه واگذار می شوند و ازسوی دیگر دولت در حال برنامه ریزی در جزئیات خودروسازان تا حد طراحی پلتفرم است.

از یک سو گفته می شود که قیمت ها در بازار کاهش یافته و از سوی دیگر شاهد افزایش مکرر قیمت ها هستیم که حباب های بزرگی را شکل داده اند که اثر آن به صورت عدم معامله در بازار خود را نشان داده است. یعنی چنان حباب بزرگ قیمتی در بازار خودرو شکل گرفته است که نتیجه آن عدم خرید و فروش است و چون جانب عرضه محدود شده است، باوجود قفل شدن معاملات، قیمت ها توان کاهش ندارند. 

خبرهای خوب از صنعت خودرو که قالیباف تاکید می کند برای مردم اهمیتی ندارد و چیزی که برای مردم مهم است خبرهای خوب در بازار خودرو است. زیرا اگر باز هم نمایش های تکراری برای داخلی سازی فلان قطعه و ... به راه بیافتد بر سفره عامه مردم بی اثر است و در واقعیت هم اهمیتی ندارد، زیرا دستاوردهای صنعتی زمانی اهمیت دارند که از مسیر تجارت و مصرف عام هدایت شوند. 

بی عملی و بدعملی فاطمی امین در وزارت صمت که داد مردم و نمایندگان مجلس را درآورده است باعث شده تا این وزارتخانه به جای اصلاح رفتارها و سیاست ها، به استفاده از چهره های معروف رسانه ای برای ایجاد نمایش های تبلیغاتی روی بیاورد. 

پایان/

۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 20536

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =