نقش نظارتی سازمان بورس در بورس انرژی گم شد؟

پس از گذشت یک سال و نیم از امضای نامه صلاحیت موقت مدیرعامل کنونی بورس انرژی توسط معاون سازمان بورس و عدم احراز صلاحیت علمی علی نقوی هدایت یکی از ارکان بازار سرمایه و نهادی تأثیرگذار در حوزه انرژی کشور هنوز در دستان وی است.

به گزارش تحریریه، پس از گذشت یک سال و نیم از امضای نامه صلاحیت موقت مدیرعامل کنونی بورس انرژی توسط معاون سازمان بورس و عدم احراز صلاحیت علمی علی نقوی بر اساس "دستورالعمل تأیید صلاحیت حرفه‌ای مدیران ارشد بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس، شرکت مدیریت دارایی مرکزی و کانون‌ها" مصوب ۳۰/۰۷/۱۳۸۷ هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار؛ همچنان هدایت یکی از ارکان بازار سرمایه و نهادی تأثیرگذار در حوزه انرژی کشور در دستان وی است که مدارج علمی او و عملکرد ضعیف وی در بورس انرژی به گواه صورت‌های مالی منتشرشده در کدال بر همه عیان شده است.

در این برهه حساس و پس از حواشی معنادار برگزاری مجمع عمومی و فوق‌العاده بورس انرژی در تاریخ ۲۰ تیرماه ۱۴۰۱، ضروری است تا سازمان بورس و اوراق بهادار فارغ از هرگونه اعمال فشار خارجی و در راستای حفظ حقوق سرمایهگذاران و سهامداران این بورس تصمیم‌گیری جدی و سیاستگذاری جدیدی اتخاذ نماید.

بر اساس ماده ۷ دستورالعمل مذکور "صلاحیت حرفه‌ای داوطلبان تصدی سمت مدیرعاملی بورس‌ها از طریق بررسی سوابق تجربی، سوابق تحصیلی، صلاحیت علمی و صلاحیت عمومی داوطلب تعیین می‌شود. حداقل امتیاز لازم برای تأیید صلاحیت حرفه‌ای داوطلب در زمینه‌های سوابق تجربی، سوابق تحصیلی و صلاحیت علمی در پیوست شمارۀ (۴) آمده است و صلاحیت عمومی مطابق مادۀ ۱۰ بررسی می‌شود". با بررسی پیوست شماره ۴ و حدنصاب لازم جهت تصدی سمت مدیرعاملی بورس آشکار است که امتیاز لازم برای علی نقوی دارنده مدرک کارشناسی علوم اجتماعی و کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی با گرایش رفاه و برنامهریزی قابل احراز نیست.

از سوی دیگر، طبق ماده ۱۲ دستورالعمل مذکور " کمیته می‌تواند تأیید صلاحیت داوطلب را مشروط به احراز شرایط این دستورالعمل نماید یا ضمن تأیید موقت صلاحیت داوطلب، فرصتی را برای احراز شرایط در نظر بگیرد. همچنین در صورتیکه داوطلب بر اساس این دستورالعمل شرایط لازم را برای تصدی سمت پیشنهادی نداشته باشد، کمیته می‌تواند به منظور جلوگیری از توقف تأسیس یا ادامۀ فعالیت شخص تحت نظارت، تصدی سمت مورد درخواست توسط داوطلب را به طور موقت و حداکثر تا شش ماه بلامانع اعلام کند و مهلتی را برای متقاضی جهت معرفی فرد جایگزین در نظر بگیرد." حتی با درنظرگرفتن این ماده از دستورالعمل نیز نمی‌توان حضور نقوی را در سمت مدیرعاملی بورس انرژی توجیه کرد. زیرا نامه تائید موقت او در تاریخ ۷/۱۰/۱۳۹۹ ارسال شده و اکنون نه تنها ۶ ماه بلکه ۱۹ ماه از تاریخ نامه گذشته است و او همچنان نتوانسته شرایط لازم جهت تصدی سمت مدیرعاملی را احراز کند.

حال سوال این است که:

آیا قحط الرجال آمده یا سازمان بورس ترجیح می دهد در قبال این موضوع همچنان سکوت کند؟

آیا سکوت سازمان بورس دردی از سهامداران دوا می کند؟

آیا این سکوت و انفعال همراستا با وظایف اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار مطابق با اساسنامه قانونی خود، قانون بازار اوراق بهادار و نقشش به عنوان حافظ حقوق سهامداران است؟

و هزاران سوال دیگری که پس از ۱۹ ماه از تایید صلاحیت موقت علی نقوی همچنان ذهن سهامداران خُرد انرژی ۳ را درگیر نموده و شبهات بسیار زیادی را بدون ارائه راهکار مشخصی باقی گذاشته است.

از سویی دیگر اظهارنظر ها و رونمایی از طرح های توخالی که هیچ یک تاکنون دردی از بازار سرمایه دوا نکرده باعث شده تا خاطرات وعده های پوچ مدیران خاطی کنتورسازی در اذهان تکرار شود.

اما این انفعال از سمت علی نقوی دیده نمیشود. زیرا وی اواخر سال گذشته به صرافت افتاد تا سریعاً مدرکی تهیه کند و در صورتهای مالی حسابرسی شده بورس انرژی نیز مدرک تحصیلی خود را به دکترای حرفه ای (DBA) تغییر داد، دریغ از آنکه این اقدام عذری بدتر از گناه بود. گواه این امر تبصره ۱ ماده ۸ دستورالعمل تایید صلاحیت مدیران عامل بورس ها است که صراحتا در محاسبه امتیازات تحصیلی داوطلب صرفا مدارک دانشگاهی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را مورد قبول دانسته است و گواهینامه های حرفه ای از قبیل DBA دارای امتیاز نیستند.

ای کاش این تلاش های غیرخرفه ای از سوی مدیرعامل فاقد شرایط مدیریت بورس انرژی با یک تصمیم گیری جدی توسط سازمان بورس خنثی شود تا دیگر شاهد بروز چنین خطاها و اشتباهاتی نباشیم و سهامداران خُرد یک شرکت پاسخگوی اشتباهات و فسادهای فردی دیگری در قالب مدیرعامل نباشند.

مدارک و مستندات موارد فوق الذکر به پیوست ارائه شده است.

  •     پیوست چهار - حداقل امتیاز برای تأئید صلاحیت حرفه‌ای در زمینه‌های سوابق تجربی، سوابق تحصیلی و صلاحیت علمی :

برای تأئید صلاحیت حرفه‌ای داوطلب علاوه براینکه باید صلاحیت عمومی داوطلب تأئید شود، داوطلب باید در زمینه‌های سوابق تجربی، سوابق تحصیلی و صلاحیت علمی حداقل امتیازات مذکور در جدول زیر را کسب نماید.

جدول حداقل امتیاز برای تأئید صلاحیت حرفه‌ای

پیوست دوم: امتیار سوابق تحصیلی داوطلبان سمت مدیرعامل، عضو حقیقی هیأتمدیره، شخص حقیقی نماینده عضو حقوقی هیأت مدیره و دبیرکل براساس آخرین مدرک تحصیلی وی و با توجه به جدول زیر تعیین می‌شود. حداکثر امتیاز این بخش ۱۰۰ امتیاز خواهد بود.

 منبع: آنا

پایان/

۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 20749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =