طرح "تحریریه" برای خانه ایرانیان در دولت اجرا می شود| آیا رستم قاسمی هم شرمنده رهبر انقلاب خواهد شد؟

پس از یک سال وقت تلف کنی توسط وزارت مسکن، دولت سیزدهم با دستور آیت الله رئیسی می خواهد طرح "تحریریه" برای حل مسکن ایرانیان را اجرایی کند.

به گزارش تحریریه، پس از یک سال وقت تلف کنی توسط وزارت مسکن با مدیریت رستم قاسمی، دولت سیزدهم با دستور آیت الله رئیسی می خواهد طرح "تحریریه" برای حل مسکن ایرانیان با تمرکز با تامین زمین رایگان برای مردم و عدم دخالت در ساخت را اجرایی کند. 

میز سبک زندگی و میز اقتصاد تحریریه در یک پروژه مشترک اقدام به ارائه طرحی برای حل قطعی مشکل ایرانیان کردند که دارای تفاوت های اساسی با طرح های غلط رستم قاسمی که ادامه طرح های ناپخته علی نیکزاد بود، کرد که دارای پایه های زیر است:

  1. تامین زمین رایگان برای مردم با متراژهای بیش از 500 متر
  2. کوچه های 15 متری و بزرگتر در شهرهای جدید تا تراکم و فشار روانی محله هایی که مدیران نابخرد در دهه های اخیر ساخته اند را نداشته باشد. 
  3. خیابان های 40 متری با فضای سبز کافی
  4. طراحی هویت معماری اسلامی با استفاده از معماران و اساتید برتر کشور برای نمای بیرونی خانه ها و ساخت در حداکثر 2 طبقه
  5. تامین هویت فرهنگی شهرهای جدید بر مرکزیت ساخت فوری مساجد، و کتابخانه ها و سپس محله های مسکونی مانند تمام شهرهای تاریخی ایران
  6. سپردن ساخت به مردم، اما دولت تامین کننده فناوری ساخت مدرن با مصرف اندک انرژی و کمک به شرکت های دانش بنیان برای ارائه طرح های عملی و ارزان به مردم باشند. 

حقیقتاً معماری و نمای تهران، نمای یک شهر اسلامی نیست و شهرداری و شورای شهر باید این موضوع را جزو جدی‌ترین مسائل خود بدانند... باید هرچه ممکن است، محیط زندگی شهر به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحت‌تر امکان‌پذیر باشد.

این 6 محور می بایست مدنظر رستم قاسمی قرار گیرد، اگرچه بررسی سخنان ایشان در برنامه شب گذشته با شبکه خبر نشان داد که تصویر مبهمی از ماجرا دارد و باید از عاقبت کار ترسید. زمانی که رستم قاسمی گفت می خواهیم مسکن با هویت اسلامی بسازیم، مجری از وی سوال کرد که آیا تاکنون نمونه ای با هویت اسلامی ساخته اید؟ که رستم قاسمی پاسخ سربالا داد و بحث را به کیفیت ساخت و ... کشانید که نشان می دهد مشغول رجزخوانی و دادن شعارهای بی مبنا و فکر نشده است.

چرا مسکن اسلامی؟

مسکن در منطق مدرن غربی صرفا محل خواب است و انسان مدرن غربی تمام روز را بیرون از منزل سپری کرده و برای خواب به منزل مراجعه می کند که برای بسیاری از اروپایی ها یک اتاق و یا حتی یک تخت کفایت می کند و نیازی به حتی آپارتمان های 30 متری هم ندارند. 

در فرهنگ اسلامی - ایرانی، مسکن به معنایی جایی برای آرامش است که باید با حیات و گلکاری آراسته شده باشد و اعضای خانواده بیشتر وقت خود را در آن صرف کنند، و چنین نیازی با آپارتمان های امروزی تامین نمی شود و نیازمند فضای فراوان و حیاط و اتاق های بزرگ برای اعضای خانواده است. 

تمدن اسلامی مدنظر رهبر معظم انقلاب مختصات گسترده ای دارد که یکی از مولفه های پایه ای و سخت افزاری آن که به سرعت رنگ هویتی هم به خود می گیرد، مسکن اسلامی و ساخت شهرهایی با هویت اسلامی است که در تمام 44 سال انقلاب دغدغه جدی ایشان بوده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر تهران در تاریخ 23 دی ماه سال 1392 فرمودند: حقیقتاً معماری و نمای تهران، نمای یک شهر اسلامی نیست و شهرداری و شورای شهر باید این موضوع را جزو جدی‌ترین مسائل خود بدانند... باید هرچه ممکن است، محیط زندگی شهر به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحت‌تر امکان‌پذیر باشد.

هیچ یک از شهرداران و وزرای مسکن و روسای بنیاد مسکن تاکنون عنایتی به این خواسته جدی رهبر معظم انقلاب نداشته اند و دقیقا عکس آن رفتار شده است و به شرمنده رهبری و ملت ایران هستند. حالا باید دید که آیا رستم قاسمی با همان سخنان کلی و بی خبری از همه جا به وزارت ادامه می دهد و یا خواسته رهبر معظم انقلاب را در عمل پیاده می کند؟

اگر رستم قاسمی قادر به تحقق این خواسته رهبری معظم انقلاب نیست، آیا بهتر نیست که آیت الله رئیسی که فهم دقیق خود را با ورود به وزارت مسکن و تعیین دستورالعمل مهم سپردن زمین ها به مردم نشان داده است، وزیر تواناتری جایگزین کند؟

پایان/

۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 20799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فرامرز IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      0 0
      اصلاً زمینی به مردم سپرده شده؟! به جز تشکیل پرونده و بازی با پوشه های مقوایی، چه اقدامی برای طرح نهضت ملی مسکن و جهش تولید مسکن انجام شده؟!