ارز چندنرخی، معادلات اقتصادی را ناکارآمد می‌کند

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه ارز چندنرخی معادلات اقتصادی را ناکارآمد می‌کند، گفت: مابه‌التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز بازار آزاد باعث سوءاستفاده عده‌ای شد و رانت ایجاد کرد.

به گزارش تحریریه، حمیدرضا صالحی عضو اتاق بازرگانی استان تهران درباره معضلات ارز چند نرخی، اظهار کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی محصول رویکرد اقتصاد نفت محور در سال‌های گذشته بود و کشور ما را امروز با چندنرخی بودن ارز در اقتصاد کلان مواجه کرده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر مشکل اصلی اقتصاد به این نکته برمی‌گشت که برخی از کالاها با ارز ترجیحی و برخی دیگر با ارز آزاد سنجیده می‌شدند و همین چندنرخی بودن ارز، به آفت بزرگی برای جلوگیری از رشد اقتصادی کشور تبدیل شده بود.

صالحی با اشاره به اینکه ارز چندنرخی معادلات اقتصادی را ناکارآمد می‌کند، ادامه داد: مابه‌التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز بازار آزاد باعث سوءاستفاده عده‌ای شد و رانت ایجاد کرد و در بازار دیده شد که با ارز ارزان به قیمت دولتی مواد غذایی مانند گوشت وارد می‌شد اما در بازار، قیمت گوشت کاهش پیدا نکرد. همچنین بسیاری از مواد دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شد اما با دامدار به قیمت ارز آزاد محاسبه شد.

پس از تک‌نرخی شدن ارز پرداخت یارانه به‌صورت ریالی روش درستی است
عضو اتاق بازرگانی استان تهران افزود: یارانه‌ای که به برخی از کالاها اختصاص داده شد را می‌توانستیم به روش‌های دیگر برای رفاه مردم در نظر بگیریم تا باعث سوءاستفاده از ارز دولتی نشود، یعنی با تک‌نرخی کردن ارز پرداخت یارانه به‌صورت ریالی روش بهتری بود.

وی درباره رشد بخش کشاورزی با حذف ارز ترجیحی، تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی باعث می‌شود، کالاهایی که در داخل با هزینه‌های ارز آزاد تولید می‌شود، وارد نشود. تولیدکنندگان با هزینه‌های جاری کشور محصول تولید می‌کردند از طرفی همان محصول، با ارز جهانگیری با قیمت کمتر وارد می‌شد.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث خروج سوداگران شد
صالحی ادامه داد: حذف ارز چند نرخی باعث شد سوداگران از میدان خارج شوند و مولدان اصلی و تولیدکنندگان بتوانند کار خود را انجام دهند.

عضو اتاق بازرگانی استان تهران درباره تأثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کاهش تورم، گفت: عمده علت تورم مربوط به رشد نقدینگی است که به میزان تولید اسکناس و کسری بودجه برمی‌گردد. تولید باید در واحدهای کوچک رونق بگیرد و هزینه‌هایش کاهش یابد تا در کنار آن بهره‌وری افزایش یابد و این راهکار در نهایت موجب کاهش کسری بودجه می‌شود.

نیروی مولد کشور، باید در اقتصاد تأثیرگذار باشد
وی درباره تأثیر پرداخت یارانه مستقیم به مصرف‌کننده در کاهش ضریب جینی، بیان کرد: پرداخت یارانه مستقیم در کاهش ضریب جینی تأثیر دارد اما تأثیر زیاد را زمانی شاهد خواهیم بود که نیروی مولد کشور بتواند در اقتصاد تأثیرگذار باشد یعنی تمام اقشار مختلف در کشور در اقتصاد نقش داشته باشند چراکه همین مسئله باعث افزایش تولید شده و در ضریب جینی تأثیرگذار است.

صالحی اضافه کرد: مؤلفه‌های مختلف اقتصادی اگر در کشور ما به‌خوبی فعال نشود نمی‌توانیم امیدوار باشیم که وضعیت اقتصادی روبه بهبودی برود. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث می‌شود نیروهای منفی در اقتصاد حذف شوند و باعث همگرایی اقتصاد می‌شود، اما همه مسائل و سیاست‌های اصلاحی را نباید متمرکز در حذف ارز ترجیحی کنیم.

عضو اتاق بازرگانی در پایان خاطرنشان کرد: تنها حذف ارز چند نرخی در اصلاح اقتصادی کارآمد نیست. در کنار آن برای رشد اقتصادی، باید به افزایش تولید و صادرات نیز توجه لازم را داشته باشیم.

منبع: دانا

پایان/

۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 21064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =