۸ میلیارد نفر با رتبه بندی آشنا شدند

تلاش مستمر و پیگیر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در کنار حاشیه پردازی های شبکه مجازی موجب شد تا ۸ میلیارد ساکن کره زمین از همه جزئیات طرح رتبه بندی معلمان مطلع شوند.

حدود سه سال است که نه فقط معلم ها بلکه همه ۸۰ میلیون ایرانی با واژه رتبه بندی آشنا شده اند و تقریبا روز یا هفته ای نبوده است که رسانه ملی گزارش یا خبری را در مورد آن کار نکرده باشد.

وعده های سرخرمن دولت ها اکنون موجب شده است که معلم ها در قبال رتبه بندی می گویند «ما را به خیر تو امید نیست، کرم نموده شر مرسانید».

به عنوان یک معلم کارشناس ارشد و با ۲۸ سال سابقه تدریس در مناطق کم برخوردار عرض می کنم؛ گرچه همه مدعی هستند آموزش و پرورش اولویت دارد که ندارد؛ تربیت نسل آینده مهم است که نیست؛ برای منزلت اجتماعی معلم تلاش می کنند که نمی کنند؛ اما دیگر زیاده خواه و ... نشان دادن معلم ها اوج کج فهی و حقارت است.

ایکاش رسانه ملی در همه امور تا به این اندازه پیگیر بود.

مدت ها است که رسانه های رسمی نظام به ویژه صدا و سیما با پشتکاری مثال زدنی، در همکاری با فضای مجازی با ارائه خبرهای پرشمار و تحلیل های گوناگون و برخی اخبار نادرست از اجرای قریب الوقوع مصوبه رتبه بندی خبر می دهد تا شاید مخاطبی به سراغش بیاید. اما نکته ای که بسیاری از مردم نمی دانند و باعث سرشکستگی معلمان شده و آن ها را رسوای هر آدم باسواد و بی سواد و بازاری و کارمندی کرده این است که رتبه بندی در واقع بخشی از قانون خدمات کشوری بود که اجرای آن حدود ۱۵ سال به تاخیر افتاده است. بسیاری از نهادها و از جمله صدا و سیما معادل ریالی و حتی بیشتر از آن بند را با دور زدن قانون یا حتی گرفتن امضاهای طلایی بدون سروصدا برای کارمندانشان اجرا کرده اند.

آیا صدا و سیما از حقوق های بالای نیروهای خود گزارشی را پخش می کند؟ آیا شما خبری از آزادسازی حریم ساحل دریای خزر در زیباکنار شنیده اید؟ آیا جام جم نشینان جرات می کنند بر وزارت نفت، درآمد پزشکان و ده ها نهاد دولتی دیگر با پرداخت های چند میلیونی به عنوان حقوق در کنار امتیازات مختلف گزارشی را تهیه کنند؟ در همین اعیاد مبعث و غدیرخم بود که بخشنامه پرداخت ۳ میلیون تومان هدیه به کارکنان فعلی و سابق وزارت نفت در رسانه ها پخش شد اما چرا صدا و سیما روی آن مانور نداد و گزارشی پخش نکرد.

این درحالی است که وزیر آموزش و پرورش چند ماه قبل از رسانه ملی خواست تا از حاشیه سازی برای حقوق قانونی معلم ها خودداری کند و اگر به دریافتی همه کارمندان می پردازد در آن صورت معلم ها را هم زیر ذره بین خود ببرد.

وعده های سرخرمن دولت ها اکنون موجب شده است که معلم ها در قبال پوشش رسانه ای رتبه بندی بگویند «ما را به خیر تو امید نیست، کرم نموده شر مرسان».

از دولت دهم به بعد اقدامی باید انجام می گرفت اما صورت نگرفت و تاکنون همین حاشیه سازی ادامه داشته است. بسیاری از معلم ها اعتقاد دارند و به این نتیجه رسیده اند بیان برخی وعده ها از سوی مقامات و اجرایی نشدن آن ها در کنار بهانه گیری برای تاخیر اجرای قانون و بازی رسانه ای صدا و سیما تنها با هدف رو در رو قراردادن مردم با معلم ها و (با عرض معذرت از فرهنگیان) پر رو نشان دادن این قشر از کارکنان دولت صورت می گیرد.

کرونا نشان داده شد که با وجود همه کاستی ها، معلمین آموزش هایی را در کلاس های رسمی به ۳۰ و ۴۰ دانش آموز ارائه می کنند که بسیاری از خانواده ها در برخورد با یک یا دو فرزند خود در انجام آن ناتوان هستند.

هدف این بازی رسانه ای سخیف و عامدانه یک چیز است بی اعتبار کردن بیش از پیش علم، آموزش، فرهنگ و فرهنگیان. شاید هم صدا و سیما از این امر ناراحت است که براساس یکی از آخرین نظرسنجی های ملی هنوز معلم ها به رغم حقوق اندک و نداشتن منزلتی در دولت های مختلف، از نظر مردم ایران قابل اعتمادترین افراد شناخته می شوند. اما دوستان صدا و سیمایی و از جمله سلبریتی ها غیرقابل اعتمادترین افراد در جامعه ایرانی عنوان شده اند.

همه پای کار رتبه بندی به غیر از ...

مقامات نظام نمونه ای از نکات طنزی که در مورد توجه بیش از حد دولت و صدا و سیما به جنبه رسانه ای رتبه بندی بیان می شود را در جملات زیر در شبکه های اجتماعی شاهد باشند و درس بگیرند:

رتبه‌بندی معلمان؛ تیتر یک خبرهای ایران و جهان

*مجلس، روز اجرای رتبه‌بندی معلمان را به عنوان تعطیل رسمی در تقویم کشور اعلام کرد.

*اردوغان رئیس جمهور ترکیه در پیامی رتبه‌بندی معلمان در ایران را به رئیس جمهور ایران تبریک گفت.

*آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد رتبه‌بندی معلمان در ایران را برخلاف کنوانسیون های بین المللی دانست.

*فیفا هم در پیامی رتبه‌بندی معلمان را به وزیر ورزش تبریک گفت.

*همچنین دولت زامبیا به دلیل اجرای رتبه‌بندی معلمان در ایران، فردا را تعطیل اعلام کرد.

*ترامپ پس از بایدن در پیامی در توئیتر، رتبه‌بندی معلمان در ایران را محکوم کرد.

*امیر کویت اجرای رتبه‌بندی معلمان در ایران را به سلطان قابوس پادشاه عمان تبریک گفت.

*مردم اروپا و آمریکا گفتند به جای جشن کریسمس، جشن رتبه‌بندی معلمانِ ایران را خواهیم گرفت.

*در افغانستان به دلیل رتبه‌بندی معلمان در ایران، سه روز عزای عمومی اعلام شد.

*پرتال خبری وزارت آموزش و پرورش، پس از اطلاع رسانی طرح رتبه‌بندی فرهنگیان به کلیه ی اهالی کره ی زمین، برای اطلاع رسانی به سایر کرات، به فضا پرتاب شد.

*صداوسیما : با اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، هفتصد تا هشتصد هزار تومان به حقوق هر یک از معلمان اضافه خواهد شد.

*با مصوبه دولت، وزارت آموزش و پرورش به وزارت آموزش رتبه‌بندی تغییر نام یافت.

*شورای شهر تهران نیز قرار است خیابانی را به نام خیابان رتبه بندی معلمان تصویب کند.

باوجود همه این جوسازی های رسانه ای که با هدفی مشخص انجام می شود اما مردم فهیم ایران خود واقعیات را می بینند. این تلاش ها نمی تواند زحمات و دلسوزی های معلمین را کمرنگ یا بدنام کند زیرا در خلال دو سال درگیری مردم با کرونا نشان داده شد که با وجود همه کاستی ها، معلمین آموزش هایی را در کلاس های رسمی به ۳۰ و ۴۰ دانش آموز ارائه می کنند که بسیاری از خانواده ها در برخورد با یک یا دو فرزند خود در انجام آن ناتوان هستند.

پایان/

۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 21158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      2 0
      قسمت تیتر یک خبرهای جهان جالب بود..... هم تلخ هم خنده دار هم تاثر آمیز
    • مهدی IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      2 0
      احسنت به نوشته شما طرح مهر آفرین که با اسمش کار ندارم کاملا در مدار قانون وقت انجام شده و اینکه گفته میشه قانونی نیست خیانت و حقه بازی بیش نیست و ضمنا حتی تبدیل وضعیتشون به رسمی هم قانونا باید انجام بشه چرا که قانون چند سال بعد شورای عالی انقلاب بی فرهنگی سال ها بعد از از مهر آفرین تغییر و تصویب شده ...حالا از همه بدتر اینکه از رتبه بندی حذف کرده اید ؟؟ شرم بر نمایندگان و مسئولین بی کفایت ریا کار....
    • موسوی IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      2 0
      بهخدا خسته شدیم از دروغ های بعضا مسئولان از خدا بی خبر. من با ۲۹ سال سابقه و فوق لیسانس حقوقم ۹ میلیون است که ۶ میلیون و ۷۰۰ بدستم می رسد. اگر به خدا اعتقاد نداشتم از معلم بودن فرار می کردم.
    • منصور IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      0 0
      با سلام و درود بر شما حال که بعد سالها مصوبه رتبه بندی در حال اجرایی شدن است برای ما معلمان فرم های صلاحیت و بارگزاری ده ها مدرک را خواسته اند... ما معلمانی که سالها با رشادت و ایثارگری برای پربار شدن علم و دانش فرزندان این خاک زحمت کشیدیم... یعنی هنوز صلاحیت ما برایتان احراز نشده!!؟ بروید و فرم های صلاحیت را به برخی مسئولین ناپاک و ظالم و... بدهید و ببینید واقعا صلاحیت میزشان را دارند...