مالیات ابرازی اصناف رشد ۱۰۰ درصدی داشته است/ برآورد ما از مالیات خانه‌های خالی ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است

تا سال ۱۴۰۰ کل مؤدیان مالیاتی اصناف ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار نفر بودند. امسال تعداد اظهارنامه‌های دریافتی از اصناف ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار واحد صنفی شده که از رشد ۵۲ درصدی برخوردار شده است.

به گزارش تحریریه، در این نشست وی از تحقق ۱۱۳ درصدی درآمد مالیاتی نسبت به میزان مصوب در سال گذشته، همچنین افزایش ۵۰ درصدی متقاضیان پرداخت مالیات مقطوع، موضوع تبصره ماه ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم و رشد ۲۰۰ درصدی مالیات‌های ابرازی اشخاص حقیقی در راستای اعتماد متقابل با سازمان مالیاتی و مؤدیان، همچنین تحقق ۱۴۳ درصدی وصول مالیات نقل و انتقال خودرو و رشد ۱۷۰ درصدی آن نسبت به سال گذشته خبر داد.

منظور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مالیات بر خانه‌های خالی اظهار داشت: بیش از ۵۲۰ هزار رکورد خانه‌های خالی از طریق وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی اعلام شد که از این تعداد ۱۰۰ هزار نفر تاکنون اعتراض کرده‌اند که از جمله اینکه اعلام کرده‌اند خانه خالی نبوده و یا اینکه آنها مالک واحد مسکونی نیستند.

به گفته وی‌ مالیات تعلق گرفته به این تعداد از خانه‌های خالی ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود و این مالیات‌ها را از طریق پیامک و سامانه‌های مختلف به صاحبان خانه‌های خالی اعلام کرده‌ایم، البته هنوز تعداد زیادی از مالکان مطلع نشده‌اند و به این خاطر فرصت اعتراض را تا پایان مرداد تمدید کردیم و اگر کسی تا این مدت مالیات متعلقه را نپردازد، با جریمه ماهانه ۲.۵ درصد اصل مالیات همراه می‌شود که در موقع نقل و انتقال ملک باید اصل و جرایم مالیات را بپردازد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی‌ تصریح کرد: بسیاری از هموطنان‌ هنوز از مالیات تعلق گرفته به خانه‌های خود اطلاع پیدا نکرده‌اند، به این علت فرصت اعتراض را تمدید کردیم.

وی ادامه داد: همچنین سال گذشته شهرداری‌ها، اطلاعات کافی از خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی ندادند، امسال در تلاشیم در قالب قانون بودجه ۱۴۰۱ اطلاعات دقیق‌تر را از شهرداری‌ها، سازمان ثبت و پایگاه مالیاتی دریافت کنیم و تا پایان سال فرصت جمع‌آوری اطلاعات خانه‌های لوکس و خودروهای لوکس داریم.

به گفته منظور در مورد خودروهای لوکس که سال گذشته شناسایی شد، امسال روند پرداخت مالیات آغاز شده است و مالیات دریافتی از خودروهای لوکس تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان وصول شده است.

وی همچنین در مورد مالیات بر بانک‌ها که تکالیف قانونی خود را در مورد حمایت از تولید و یا نگهداری اموال و سهام مازاد انجام نداده باشند، توضیح داد:‌ اظهارنامه اشخاص حقوقی از جمله بانک‌ها به تازگی دریافت شده و از شهریور امسال مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و یکی از چک‌لیست‌هایی که در زمینه مالیات بانک‌ها موردتوجه قرار می‌گیرد مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و تکالیفی که بر عهده بانک‌ها گذاشته شده است و چنانچه بانک‌ها اموال و سهام مازاد داشته باشند، بر اساس قانون جرایم مالیاتی به آنها تعلق می‌گیرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: ممیزان مالیاتی به اظهارنامه‌های بانک‌ها رسیدگی می‌کنند و بر اساس قانون از سال ۹۵ به بعد هر سال به دارایی‌های بانک‌ها که مازاد بر قانون باشد مالیات تعلق می‌گیرد و سازمان امور مالیاتی به عنوان پلیس اقتصادی بر حسن رفتار اقتصادی اشخاص حقوقی نظارت می‌کند.

وی در مورد ارقام مالیات دریافتی از بانک‌ها در مواد ۱۶ و ۱۷ قانون گفت: ارقام آن را فعلا در اختیار ندارم و به زودی اعلام می‌شود.

منظور همچنین گفت: در هفته دولت میز خدمت در اداره مالیاتی برگزار می‌شود و مسئولان ادارات در کنار سامانه ۱۵۲۶ پاسخگوی سوالات مردم خواهند بود. همچنین تلاش بر این است که خدمات سازمان مالیاتی به صورت الکترونیکی و هوشمند به مردم ارائه شود.

رشد ۱۰۰ درصدی مالیات ابرازی اصناف

منظور گفت: در ۵ ماه امسال وصول مالیات با ۶۵ درصد رشد همراه شد و ما این رشد را با فشار بر افراد و بنگاه‌ها به دست نیاوردیم بلکه بر اساس اطلاعات داده‌ها توانستیم این را محقق کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: برای اجرای قانون ابزارهایی از قبیل ممنوع‌الخروج کردن افراد در نظر داریم که از اول سال تا کنون ۲۵۰۰ بدهکاری مالیاتی را ممنوع‌الخروج کردیم و با این ابزار توانستیم ۱۲۵۰ میلیارد تومان مالیات معوق وصول کنیم.

وی گفت: سهم مالیات اصناف از کل مالیات‌های دریافتی در سال گذشته ۵ درصد بود امسال با دریافت اظهارنامه‌ها بر اساس اطلاعات اصناف که برای خودشان ارسال کردیم آنها متوجه شدند دیگر نمی‌توانند کتمان درآمد داشته باشند بنابراین مالیات ابرازی اشخاص در بخش صنفی امسال دو برابر شد.همچنین مالیات بر اساس اطلاعات اصناف امسال با رشد ۲۰۰ درصدی همراه شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت:‌ ما دنبال اجرای عدالت در مالیات هستیم در سال‌های قبل که بر اساس اظهارنامه خود اصناف بود به عنوان مثال هر واحد صنفی طلافروشی به طور میانگین در سال ۶ میلیون تومان و یا ابزارفروش‌ها ۴ میلیارد تومان مالیات می‌دادند و ما قاعده بازی را عوض کردیم و بر اساس اطلاعات اقتصادی افراد مالیات وصول کردیم در نتیجه دریافت اظهارنامه‌های مالیاتی افراد ۵۰ درصد رشد کرد.

منظور اضافه کرد:‌ تا سال ۱۴۰۰ کل مؤدیان مالیاتی اصناف ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار نفر بودند. امسال تعداد اظهارنامه‌های دریافتی از اصناف ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار واحد صنفی شده که از رشد ۵۲ درصدی برخوردار شده است و این تحول بزرگی است به خاطر اینکه به سمت داده‌محوری حرکت کردیم.

وی تصریح کرد: امسال از ۲.۲ میلیون واحد صنفی تا کنون ۱.۵ میلیون اظهارنامه دریافت شده است و برای ۷۰۰ هزار واحد صنفی که اظهارنامه نداده‌اند اظهارنامه برآوردی صادر می‌کنیم و ما می‌خواهیم با عدالت برخورد کنیم.

وی گفت:‌ از ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار اظهارنامه اصناف تعداد ۱.۸ میلیون اظهارنامه بر اساس تبصره ماده ۱۰۰ مالیات بر اشخاص به نرخ صفر اظهار شده است یعنی ۱.۸ میلیون نفر از اصناف مانند اصناف خرده‌فروش مانند لبنیاتی و یا سبزی‌فروشی مالیات نداده‌اند یا ممکن است در سال‌های قبل از آنها مالیات گرفته شده باشد اما امسال بر اساس اطلاعات مالیات نمی‌دهند.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: برای واحدهایی که اظهارنامه مالیاتی ابرازی ارائه می‌کنیم ممکن است رقمی مانند ۱۰۰ میلیارد تومان تعیین کنیم اگر آن فرد اعتراض دارد باید بیاید اظهارنامه درست بر مبنای اطلاعات ارائه کند تا عدالت در مورد او اجرا شود.

منبع: رجانیوز

پایان/

۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 21246

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =