پیش بینی تورم ۳ رقمی پوچ از آب درآمد

۶۱ چهره منتقد دولت سیزدهم پس از حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی در نامه‌ای خطاب به مردم اعلام کردند که با سیاست‌های دولت، نرخ تورم سه‌رقمی خواهد شد؛ اما هم‌اکنون تورم مجددا به ریل نزول بازگشته و برآورد این افراد، کاملا اشتباه از آب درآمده است.

به گزارش تحریریه، حدود سه ماه پیش و پس از اجرا شدن طرح دولت برای اصلاح یارانه ها، منتقدان دولت سیزدهم از تبعات تورمی شدید این طرح گفتند. رسانه‌های منتقد دولت نیز در یک حرکت همسو تلاش کردند تورم مقطعی ناشی از حذف رانت ارز ۴۲۰۰ را ادامه دار معرفی کنند و و از بروز تورم سه رقمی در آینده‌ای نزدیک سخن می‌گفتند.

در این میان نامه‌ای از سوی برخی کارشناسان همسو با دولت قبل منتشر شد که بیش از هر چیز توجه‌ها را به خود جلب کرد.

برآورد ۶۱ چهره منتقد دولت درباره تورم سه‌رقمی اشتباه از کار درآمد

۶۱ نفر از افراد آکادمیک و مدیران اقتصادی دولت سابق در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مردم، ضمن گلایه از شرایط اقتصادی کشور، بدون اشاره به عملکرد خسارت بار دولت‌های مورد حمایت خود، دولت سیزدهم را مقصر مشکلات کنونی کشور معرفی کردند. امضاکنندگان این نامه عموما همان هایی بودند که در آستانه انتخابات سال ۹۶ با ادبیاتی مشابه، انتخاب حسن روحانی را راه نجات اقتصاد عنوان کرده و از مردم خواستند که برای نجات کشور به او رای دهند. امسال هم پس از اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها و جایگزین شدن روش پرداخت مستقیم یارانه به جای تخصیص ارز ۴۲۰۰ به واردات، این افراد به انتقاد از اقدام دولت پرداخته و مدعی شدند که با این اقدام کشور در معرض ابرتورم قرار گرفته است. این عده در نامه خود از بروز تورم سه‌رقمی در کشور سخن گفته بودند.

اکنون پس از انتشار گزارش جدید مرکز آمار درباره تورم مرداد ماه، نادرست بودن ادعای تورم سه‌رقمی به وضوح آشکار شد. بر اساس گزارش جدید مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه که سریعترین شاخص سنجش نبض تورم به شمار می‌رود، پس از صعود به ۱۲.۲ درصد در خرداد ماه در نتیجه حذف ارز ترجیحی، به ۴.۶ درصد در تیر ماه و در نهایت ۲ درصد در مرداد ماه کاهش یافت، یعنی کمتر از نرخ تورم ماهانه قبل از حذف ارز ۴۲۰۰. همچنین تورم نقطه‌ای کشور مسیر کاهش در پیش گرفت و در ادامه همین مسیر، تورم ۱۲ ماهه نیز طی ماه‌های آتی نزولی شده و بدین ترتیب تمامی شاخص‌های تورمی کاهشی خواهد شد.

در این میان کاهش پرشتاب تورم ماهانه، سندی آشکار از مقطعی بودن اثر تورمی حذف ارز ترجیحی بود. این در حالی است که امضاکنندگان نامه مذکور از قریب‌الوقوع بودن تورم سه رقمی در پی اجرای این طرح سخن گفتند. این افراد در بیانیه خود مدعی شده بودند که طرح دولت باعث بروز مارپیچ نرخ ارز-تورم شده و بدین ترتیب کشور در آستانه تورم سه رقمی قرار گرفته است. جالب تر این که با وجود آشکار شدن فسادها و ناکارآمدی‌های رخ داده در پی سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، این افراد با هم خواستار بازگشت به اجرای آن شده بدون آنکه راهکاری برای حل مشکلات آن ارائه دهند. با این حال آمارهای منتشر شده از تورم تیر و مرداد ماه اما به مثابه یک قاضی بی طرف، ادعاها و پیشنهادات این عده را داوری کرد.

منبع: ایرنا

پایان/

۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 21334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =