خسارت تصادف‌های تا سقف ۲۰ میلیون تومان بدون نیاز به حضور در بیمه پرداخت می‌شود

در دولت سیزدهم برای نخستین بار یک سند بالادستی برای پیشبرد اهداف کلان دولت در اختیار ماست که برنامه های توسعه ای را محقق خواهد کرد.

به گزارش تحریریه، مجید بهزادپور رییس کل بیمه مرکزی که در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما سخن می گفت با اعلام این مطلب افزود: سند تحولی ابلاغی از سوی دولت در بسیاری از حوزه‌ها، برنامه‌های کلان را تشریح کرده و صنعت بیمه نیز یکی از بخش‌هایی است که در چارچوب این سند تحول، برنامه‌ها و اهداف مشخصی را دنبال خواهد کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به سه محور مهم پیش‌روی صنعت بیمه کشور، اظهار داشت: یکی از این موضوعات که از دل برنامه کلان دولت بیرون می‌آید مردمی کردن بیمه‌ها است و در کنار آن موضوع دیجیتالی شدن فرایندهای صنعت بیمه و همچنین کاهش تصدی گری نهاد ناظر نیز در دستور کار قرار دارد.

مهندس مجید بهزادپور افزود: بخش مهمی از فعالیت بیمه‌ها در چارچوب بیمه بازرگانی از بیمه درمانی تا بیمه شخص ثالث لحاظ می‌شود و از سوی دیگر ما در بیمه مرکزی از ابتدای سال، بحث توسعه بیمه تکمیلی را نیز در دستور کار قرار دادیم.

وی از فعالیت کارگاه‌های بسیار با کارکنان محدود خبر داد که مجموعه شاغلان آن در سراسر کشور بخش مهمی از اشتغال را تشکیل می دهند. وی در این خصوص تصریح کرد: موضوع بیمه تکمیلی در این کارگاه‌ها با جدیت دنبال می شود هر چند پیش از این وجود مقرراتی از پوشش بیمه تکمیلی در این واحدها جلوگیری می‌کرد.

بهزادپور افزود: نخستین گام در رابطه با برخی واحدهای پزشکی و آزمایشگاهی برداشته شده و به زودی در سایر بخش‌ها نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رییس کل بیمه مرکزی گفت: با شامل شدن حوزه‌هایی مانند راننده‌های تاکسی یا دهیاری‌ها یا سایر واحدها کوچک، پیش بینی می‌شود که حدود پنج میلیون نفر در چارچوب این برنامه تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار بگیرند.

مهندس بهزادپور تسهیل خدمات بیمه‌ای را یکی دیگر از برنامه‌های نهاد ناظر صنعت بیمه عنوان کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین برنامه ها تسهیل دسترسی مردم به محصولات ک خدمات بیمه است تا بتوانند به آسانی از پوشش‌های مختلف آن بهره مند شوند که این تسهیلات شامل فرایند پرداخت خسارت نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: ما در راستای تسهیل دسترسی مردم به خدمات بیمه، 15 طرح را در سال 1401 طراحی و تدوین کرده‌ایم که تعدادی از آنها در هفته دولت رونمایی می‌شوند و مابقی نیز تا پایان سال در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: اجرای این طرح ها به دسترسی ساده‌تر مردم به بیمه‌ها و خدمات بیمه‌ای منتهی خواهد شد.

رییس کل بیمه مرکزی، به بحث فعال شدن استارت آپ‌ها در صنعت بیمه نیز پرداخت و تشریح کرد: یکی از محورهای اصلی فعالیت نهاد ناظر صنعت بیمه موضوع نوآوری و بهره گیری از فن آوری‌های نوین است که با هم افزایی معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری و امضای تفاهم نامه‌ مشترک را ظرفیت ها را افزایش خواهیم داد.

رئیس شورای عالی بیمه، موفقیت صنعت بیمه را در گرو استفاده از فن آوری‌های نوین دانست و افزود: بیش از 70 درصد فروش صنعت بیمه از مسیر واحدهای فروش و دفاتر نمایندگی بیمه انجام می‌شود و این شبکه گسترده در واقع خط مقدم ارتباطات مردمی به شمار می رود.

وی از افتتاح سامانه تقلب و تخلف در صنعت بیمه در هفته دولت نیز خبر داد و افزود: در این سامانه شناسایی افراد و شرکت‌های پر ریسک در دستور کار قرار می‌گیرد و همچنین مقابله هوشمند با تخلفات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

سکاندار صنعت بیمه با تاکید بر این نکته که صنعت بیمه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، اظهار داشت: ما در رشته‌های مختلفی از پزشکی و درمان گرفته تا شخص ثالث و مسائل مالی فعالیت می‌کنیم اما خوشبختانه با تجربه‌ای که همکاران ما دارند، سامانه‌ ای تعریف شده که تخلفات را رصد می‌کند و امکان برخورد با آن را فراهم می سازد.

رییس کل بیمه مرکزی، افزایش سطح آشنایی و شناخت مردم با خدمات صنعت بیمه را یکی از اصلی‌ترین چالش‌های این حوزه دانست و گفت: در گذشته کارهایی شروع شده بود و ما نیز در این چارچوب برنامه های متنوعی را آغاز کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اینکه ما از تجربه جهانی عقب هستیم حرف درستی نیست چرا که در حوزه خاورمیانه و غرب آسیا از گذشته فعالیت خوبی داشتیم و هم اکنون نیز از نظر شاخص‌ها در منطقه شرایط خوبی داریم.

مهندس بهزادپور به برخی کاستی ها اذعان کرد و به صراحت گفت: به دلایل مختلفی نسبت به متوسط جهان عقب هستیم اما همانطور که در برنامه ششم نیز تاکید شده باید با تمام توان فنی، علمی و سرمایه انسانی به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنیم.

رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: اصلی‌ترین وظیفه صنعت بیمه، تامین امنیت روانی مردم و آرامش بخشی به فعالیت‌های اقتصادی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح فعالیت های فرهنگسازانه در نهادناظر صنعت بیمه از ادامه کار فرهنگی و برنامه آموزشی در مدارس خبر داد و گفت: فرهنگ سازی یکی از اصلی‌ترین موضوعات است و رسانه‌ها نیز نقش مهمی در این خصوص برعهده دارند تا صنعت بینه به هدف نهایی در افزایش شناخت مردم و بهره مندی آحاد جامعه از این خدمات نزدیک تر شود.

وی با بیان اینکه صنعت بیمه می‌تواند نقش مهمی در تامین منابع مالی کشور داشته باشد، بیان کرد: در دنیا بیمه‌ها نقش مهمی در کمک به دولت‌ها دارند و ما نیز در ایران در بخش‌هایی به دولت کمک کرده‌ایم اما این سهم همچنان بسیار ناچیز است.

رئیس شورای عالی بیمه ادامه داد: باید برای تغییر این فرایند باید با همراهی تمامی ارکان صنعت بیمه بستر لازم برای نقش آفرینی هر چه بیشتر در اقتصاد کلان فراهم شوند.

رییس کل بیمه مرکزی در پاسخ به این پرسش که در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، صنعت بیمه تا چه حد خود را مخاطب این شعار می‌داند، اعلام کرد: آینده صنعت بیمه راهی جز پیگیری این مسیر ندارد و ما باید برای رسیدن به اهداف بلند خود از مسیر طرح‌های دانش بنیان عبور کنیم.

وی از طرح های نوین در سال جاری به عنوان شتاب دهنده های توسعه بیمه یاد کرد و گفت: یکی از طرح‌ها مربوط به تصادفات با خسارت تا سقف 20 میلیون تومان است با تعامل تنگاتنگ پلیس اجرایی خواهد شد.

بهزادپور ادامه داد: این طرح که کروکی آنلاین نام گرفته به زودی افتتاح خواهد شد.

رئیس کل بیمه مرکزی در توضیح بیشتر این طرح، افزود: برای تصادف‌های زیر 20 میلیون تومان نیز طرح هایی اجرا می شود که مردم اطلاعات مربوط را وارد می کنند و بدون نیاز به بیمه خسارت خود را دریافت خواهند کرد.

وی "کروکی آنلاین" را طرحی بزرگ‌تر عنوان کرد که با همکاری پلیس و صنعت بیمه اجرایی خواهد شد.

گفتنی است در این طرح پلیس در صحنه کروکی را بارگذاری می‌کند و به شکل همزمان به تمام مراجع ارسال می‌شود که علاوه بر صرفه جویی در زمان، امکان تقلب و تخلف را کاهش خواهد داد.

وی اضافه کرد: در چارچوب حمایت از تولیدات دانش بنیان نیز ما طرحی داریم که در قالب یک صندوق، ریسک اولین تولید واحدهای دانش بنیان را کاهش داده و با ضمانت فروش محصولات از آنان حمایت خواهد کرد.

رییس کل بیمه مرکزی درباره آخرین وضعیت استفاده بیمه‌های تکمیلی از نسخ الکترونیکی مانند بیمه تامین اجتماعی نیز گفت: این موضوع یک تکلیف قانونی است که سال‌ها بر عهده بخش‌های مختلف بوده اما متاسفانه اجرایی نشده است. ما از ابتدای سال یک کار جدی را با عنوان "هاب بیمه درمان" آغاز کرده ایم که انشالله با همراهی نهادهای مرتبط تا دو ماه آینده، بحث بیمه تکمیلی نیز به سامانه متصل می‌شود.

بهزادپور ادامه داد:خوشبختانه در حوزه پایلوت شاهد نتایج مثبتی بودیم و به زودی با اتصال به سامانه تامین اجتماعی و بیمه سلامت، گرفتاری مردم نیز در این حوزه برطرف خواهد شد.

بهزادپور درباره برنامه بلندمدت بیمه مرکزی نیز، اعلام کرد: در کنار اهداف 15 گانه‌، توسعه رشته بیمه های زندگی و اتکایی نیز ظرفیت‌های بزرگی داریم که با تلاش بیشتر صنعت بیمه و همچنین بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های جدید در این حوزه اتفاقات مثبتی رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای سفرهای اربعین نیز گفت: آسانی و ارزانی این سفرها در دستور رییس جمهور تصریح شده که صنعت بیمه در این راستا هزینه بیمه را با همان نرخ دو سال پیش در نظر گرفته است و در کنار این مساعدت بنا داریم به مردم و زائران حسینی خدمات بیشتری نسبت به قبل ارائه کنیم.

شایان ذکر است، مهندس مجید بهزادپور به مناسبت آغاز هفته دولت و با هدف شفاف سازی عملکرد و ارائه طرح و برمامه های بیمه مرکزی در برنامه صبح بخیر ایران با مردم سخن گفت.

پایان/

۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 21369

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =