ابلاغ مصوبه دولت درخصوص شرایط ثبت سفارش، تأمین ارز و واردات خودروی سواری کامل در سال ۱۴۰۱

معاون اول رئیس جمهور مصوبه دولت درخصوص شرایط ثبت سفارش، تأمین ارز و واردات خودروی سواری کامل در سال ۱۴۰۱ را امضا و ابلاغ کرد.

به گزارش تحریریه، «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱، با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر صدور مجوز برای واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو (فوب) با اولویت واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو (فوب) موافقت کرد.

به موجب مصوبه دولت، تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است و ارزش گمرکی براساس ماده (۱۴) قانون امور گمرکی (سیف) محاسبه خواهد شد.

خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می شود. همچنین کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عضویت وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی بر حسب ارزش (فوب) را به گونه ای تأمین نماید که مابه التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علی الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش می باشد.

دولت همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف کرد با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی (حداکثر ۱۰ هزار یورو)، ضمن پیش بینی مشوق های سرمایه گذاری و تولید، اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل را به عمل آورد. برنامه ساخت داخل واردکنندگان موضوع این بند باید به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد.

واردات خودروهای سواری به صورت سرمایه گذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایه گذاری خارجی) برای استفاده در شبکه حمل و نقل عمومی مجاز است و دستورالعمل آن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت کشور تدوین و ابلاغ می شود.

همچنین واردات خودرو برای شماره گذاری در مناطق آزاد تجاری - صنعتی منحصر به خودرودهای دو نیرویی (هیبریدی) یا تمام برقی است. سرمایه گذاری و راه اندازی ایستگاه های شارژ برعهده واردکنندگان است.

سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودروهای موضوع این مصوبه به غیر از سرمایه گذاری خارجی حداکثر معادل یک میلیارد یورو است.

مصوبه دولت درخصوص شرایط ثبت سفارش، تأمین ارز و واردات خودروی سواری کامل در سال 1401

پایان/

۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 21342

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =