عملکرد حساب واحد خزانه و پرداخت به ذینفع نهایی در سال 1401 منتشر شد

خزانه‌داری کل کشور عملکرد حساب واحد خزانه و پرداخت به ذینفع نهایی را در راستای شفافیت و انضباط مالی در سال 1401 منتشر کرد؛ ایجاد انضباط مالی و عدم استفاده از تنخواه‌گردان بانک مرکزی، کاهش خلق پول و به دنبال آن کاهش سطح عمومی قیمت‌ها و کنترل تورم از آثار اقدامات دولت سیزدهم در این زمینه است.

به گزارش تحریریه، خزانه‌داری کل کشور عملکرد حساب واحد خزانه و پرداخت به ذینفع نهایی را در راستای شفافیت و انضباط مالی در سال 1401 منتشر کرد که متن کامل آن به شرح زیر است:

«در راستای سیستم یکپارچه مدیریت اطلاعات مالی دولت و تجمیع کلیه منابع مالی دولت در خزانه داری کل کشور و پرداخت کلیه اعتبارات از طریق خزانه داری کل کشور بر اساس اصل (53) قانون اساسی کشور، مفاد بند (ب) ماده (17) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بند (الف) ماده (20) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ کشور و همچنین مفاد جزء (2) بند (الف) تبصره (7) و بند (و) تبصره (19) قانون بودجه سال 1401 کل کشور، در ارتباط با اجرایی کردن بند (هـ) تبصره (19) قانون بودجه که باید کلیه منابع مالی دولت به واسطه حساب‌های خزانه داری کل کشور وصول و کلیه پرداخت‌ها از طریق حساب‌های خزانه داری کل کشور به ذینفع نهایی یا به حساب های بانکی دستگاه‌های اجرایی نزد بانک مرکزی واریز شود.

در دولت سیزدهم با توجه به دستورات و تمهیدات معاون اول رئیس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و خزانه‌داری کل کشور مقرر شد که حساب‌ها طبق قوانین و مقررات یاد شده در حساب واحد خزانه تجمیع شود که این مهم منجر به انضباط مالی شده و با اجرای این کار توانستیم از تنخواه‌گردان بانک مرکزی به جز در موارد جزئی و ضروری، استفاده نکنیم. ایجاد انضباط مالی و عدم استفاده از تنخواه‌گردان بانک مرکزی، کاهش خلق پول و به دنبال آن کاهش سطح عمومی قیمتها و کنترل تورم را به دنبال داشته است.

در راستای پیاده سازی حساب واحد خزانه اقدامات ذیل به عمل آمده است:

1- در راستای استقرار حساب واحد خزانه، حدود 200 هزار فقره حساب دستگاه‌های اجرایی نزد بانک‌های تجاری مسدود و بالغ بر 23000 فقره حساب نزد بانک مرکزی افتتاح شده که مشتمل بر 7500 فقره حساب تمرکزی و 15500 فقره حساب پرداخت است.

2- راه اندازی شناسه واریز برای کلیه دریافت های دولت از طریق حساب‌های بانک مرکزی.

3- راه‌اندازی حواله الکترونیک (جایگزین چک) در بیش از 3800 دستگاه اجرایی در سطح کشور

4- در راستای افزایش شفافیت مالی و کاهش مشکلات کارپردازان بخش عمومی، راه اندازی و صدور 2700 فقره تنخواه کارت ویژه کارپردازان بخش عمومی از ابتدای سال مالی.

برای فراهم شدن بستر اجرای کامل حساب واحد خزانه و پرداخت به ذینفع نهایی موارد ذیل پیگیری و در قوانین و مقررات مصوب شده است:

1-پیشنهاد بند (و) تبصره (19) در لایحه بودجه سال 1401 کل کشورمبنی بر انسداد کلیه حساب های فرعی تا پایان فروردین و تصویب بند یاد شده.
2-پیشنهاد جزء (5) بند (الف) تبصره (14) در لایحه بودجه سال 1401 کل کشور مبنی بر انسداد حساب های شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت و تصویب بند یاد شده.
3-پیشنهاد تصویب مصوبه تجمیع کلیه حساب‌های دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها، موسسات انتفاعی، دانشگاهها، موسسات آموزشی و تحقیقاتی وابسته به دولت در خزانه‌داری کل کشور به منظور رصد و مدیریت منابع عمومی دولت که به تصویب کمیسیون اقتصاد رسیده و در دستور کار هیئت وزیران قرار دارد.

4-مکاتبه مستقیم با کلیه دستگاه های مشمول برای انسداد حساب های فرعی نزد بانک های تجاری.

پرداخت به ذینفع نهایی:

1- در سال 1400 با توجه به مشکلات اجرایی، پرداخت به ذینفع نهایی بالغ بر 490 هزار میلیارد تومان مصارف عمومی در قالب پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت، حق الزحمه کارکنان طرح تملک دارایی های سرمایه ای، پاداش پایان خدمت کارکنان دولت، بازپرداخت اسناد خزانه به صورت پرداخت به ذینفع نهایی صورت گرفته است.

2- در اجرای بند (هـ) تبصره (19) قانون بودجه سال جاری و در راستای دستورالعمل بند یاد شده، تاکنون 399 هزار میلیارد تومان از پرداخت های بودجه عمومی در پنج ماهه سال جاری توسط خزانه داری کل کشور به صورت پرداخت مستقیم به ذینفع صورت گرفته، که علاوه بر موارد عنوان شده شامل پرداخت وجوه دارو و ملزومات مربوطه به مدیریت مقابله با ویروس کرونا بابت تسویه بدهی دارویی و ملزومات پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان، پرداخت طرح رتبه بندی فرهنگیان بالغ بر 7.5 هزار میلیارد تومان در مردادماه انجام شده است. »

پایان/

۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
کد خبر: 21538

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =