عملیات بانکی ایران و روسیه از سال 2023 بدون سوئیفت

برای ایرانی‌ها و روس‌ها در سال جدید، تراکنش‌های ارز دیجیتال و نقدینگی رایگان از کارت‌های بانکی با سیستم‌های پرداخت بانک های دو کشور روسیه و ایران، در دسترس خواهد بود.

به گزارش تحریریه، علی رضا پیمان پاک معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران وهمچنین رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص ارز رمزها و سیستم مشترک بانکی با روسیه به گفتگو نشست: به زودی قراردادهای مالی و هوشمند با روسیه راه اندازی می شود که شامل پرداخت و نقدینگی می شود. این قراداد ها هم به پول ملی و هم با مکانیسم بلاک چین در ارز دیجیتال انجام می شود.

علاوه بر این، وی در مصاحبه با اسپوتنیک ایران درباره برخی از اقدامات بانکی انجام شده صحبت نمود که نه تنها تجارت را برای افراد و تجار تسهیل می کند، بلکه اقامت در دو کشور ایران و روسیه را برای گردشگران نیز راحت می کند.

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، علی رضا پیمان پاک همچنین در خصوص سیستم مالی بین ایران و روسیه و اسمارت کانترکت ها با ما به گفتگو نشست.

پیش از این در خبرها آمده بود که در پایان شهریور ماه، اسمارت کانترکت در ایران اجرایی می شود و حتی در باره رمز ارز نیز صحبت شده است، در این خصوص می توانید توضیحات بیشتری برای خوانندگان ما بدهید؟ اسمارت کانترکت در چه چارچوبی است، برای صادرات و واردات خواهد بود؟ امکانات همکاری ایران و روسیه در این خصوص وجود دارد یا خیر؟

یکی از کارهایی که ما در نظر گرفته ایم این است که پلتفرم های روسیه را در کشورهای مختلف در نظر بگیریم، به عنوان مثال روسیه و ایران که همکاری های زیادی دارند، بتوانند در قالب یک بستر نرم افزاری با یکدیگر ارتباط بگیرند. وقتی این بستر بر اساس بلاکچین باشه می تواند اسمارت کانتکت نیز بر روی آن گذاشت. این اسمارت کانترکت می تواند قرارداد قرار داد بسته شود کالا منتقل شود، یا می تواند ارز از طریق سیستم بانکی منتقل شود و یا این بستر بلاکچین می تواند رمز ارز بیت کوین از طریق کیف پول ها منتقل شود. یعنی اینها الزام و ملزوم یکدیگر نیستند، که ما حتما در بلاکچین اسمارت کانترکت از رمز ارز استفاده کنیم نه! خودش می تواند از طریق صرافی، بانک و یا دیگر مجموعه ها کار شود. ما این کار را در کشور ایران دنبال می کنیم و انشالا تا اخر شهریور ماه عملیاتی می شود، الان برخی پلتفرمها در این زمینه در حال آزمایشی در حال کار هستند، و انشالا برنامه ما این است که این برنامه را به مابقی کشورها تعمیم بدهیم. روسیه نیز در اولویت این کشورها است.

در مصاحبه پیشین با ما در سن پترزبورگ اعلام نمودید که ما در حال حاضر سیستم مشترک بانکی با روسیه درست کنیم، که این سیستم بانکی مشترک میر و شتاب راه اندازی می شوند یا خیر؟

در اینجا سه بحث است: یکی سیستم بانک مرکزی هست که بانکهای مرکزی دو کشور سیستم مبادله روبل و ریال را دنبال کرده و انجام شده است، اکنون ما در بازار متشکل ارزی در ایران نماد روبل را داریم، یعنی بانک مرکزی روبل را به قیمت در بازار متشکل از صادر کننده ها می خرد و به واردکنندگان روبل می فروشد. از طریق حساب های میربیزینس این کار انجام می شود، دو بانک مرکزی با یکدیگر هماهنگ هستند، اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

باید این فعالیت را گسترش پیدا کند، بحث دیگر بحث حسابهای کارگزاری بین بانک های ایرانی و روسیه است که ما با اسبربانک این کار را انجام داده ایم، خود بانک ملی، بانک پاسارگاد حساب کارگزاری خود را باز کرده است. بانک های دیگر نیز به این شبکه متصل می شوند، ما با چند بانک دیگر روسی در این زمینه در حال مذاکره هستیم، انشالا وقتی قرارداد بسته شد من عرض می کنم: یعنی صادر کنندگی که کالا صادر می کند، وارد کننده روسی می تواند پول را به حسابهای اسبربانک و دیگر بانک ها به روبل بزند، و این ارزی می تواند منتقل شود. اما در بحث شتاب و میر این کار فنی تر است، فکر می کنم تا قبل از پایان سال میلادی انجام می شود، چون استاندارها با یکدیگر فرق دارد، انشا الله این مسئله حل می شود. (البته این موضوع به بانک مرکزی ارتباط دارد). البته یک نکته دیگر نیز اشاره کنم که این مسائل فنی میان بانک های ایران و روسیه است، چون استاندارها با یکدیگر فرق دارد، انشالا این مسئله حل می شود.

بدین ترتیب عابربانک ها باز می شوند، مردم دو کشور و گردشگران روس و ایرانی می توانند با عابربانک های خود در کشور متقابل ارز کشور دیگر را دریافت کنند، پول را منتقل و مبادله کنند.

گفتنی است، پیش از این وزیر امور خارجه روسیه سرگی لاوروف در پاسخ به سوالات خبرگزاری اسپوتنیک گفت: در خصوص ادغام و استفاده متقابل از سیستم های پرداخت "میر" روسیه و سامانه "شتاب" ایران، مذاکرات اساسی در سطح بانک مرکزی در حال انجام است. فکر می کنم آنها در ماه ژوئیه صحبت کردند و روی یک نوع نقشه راهی توافق کردند که ما را به این نتیجه برساند. مطمئنم به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

منبع: اسپوتنیک

پایان/

۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 21568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =