طوفان توئیتری هندی ها برای بازگرداندن الماس «کوه نور»

صدها کاربر با مشارکت در این کارزار توییتری مصرانه خواستار آن شدند که الماس کوه نور، از بزرگترین و بحث برانگیزترین الماس‌های جهان پس از مرگ ملکه به هند بازگردد.

به گزارش تحریریه، کاربران توییتر در هند ساعاتی پس از آنکه کاخ باکینگهام خبر مرگ ملکه انگلیس را تایید کرد با ترند کردن هشتگ کوه نور خواستار بازگردان این جواهر مشهور و گرانقمیت به کشورشان شدند.

صدها کاربر با مشارکت در این کارزار توییتری مصرانه خواستار آن شدند که الماس کوه نور، از بزرگترین و بحث برانگیزترین الماس‌های جهان پس از مرگ ملکه به هند بازگردد.

گفتنی است که نمونه جایگزین و بدل این قطعه الماس تاریخی، گرانقمیت و کمیاب که در تاج ملکه بریتانیا نصب شده برای علاقمندن در برج لندن به نمایش گذاشته شده است.

بر اساس روایات تاریخی،‌ نادر شاه، پایه‌گذار سلسله افشار و از جمله پادشاهان ایران پس از اسلام، در پی تسخیر هند این الماس را به همراه دو قطعه الماس گرانبهای دیگر از جمله «دریای نور» به عنوان غنائم جنگی از هند به ایران آورده شد.

قرن‌های طولانی، فتوحات، جنگ ها و دسیسه‌ها موجب دست به دست گشتن الماس کوه نور در میان شاهزاده‌های مغول، جنگجویان و فرماندهان ایرانی، حکمرانان افغان و مهاراجه‌ های پنجاب شده بود تا سرانجام در نیمه قرن نوزدهم این سنگ قیمتی و ارزشمند به دست انگلیس افتاد و امروزه به عنوان قسمتی از جواهرات سلطنتی انگلیس در قسمتی از برج لندن در معرض دید عموم مردم قرار دارد. برای عده ی زیادی از مردم هندوستان که بر این باورند که این گوهر را انگلیس از آنان دزدیده، مالکیت کوه نور مسئله ای است که حساسیت بسیار زیادی نسبت به آن دارند.

تاج مزین به الماس کوه نور را قرار است کامیلا، همسر چارلز سوم، پادشاه جدید بریتانیا و ملکه جدید این کشور طی مراسمی بر سر گذارد.

پایان/

۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
کد خبر: 21627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • داوود محمدی IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      0 0
      خوبه سراغی از دریای نور نگرفتند.