قیمت طلای جهانی تا پایان سال چقدر خواهد شد؟

بسیاری از سرمایه‌گذاران طلا از عملکرد قیمت طلا تا کنون در سال جاری ناامید شده‌اند زیرا قیمت‌ها نزدیک به پنج درصد کاهش یافته است. با این حال، تحلیلگران کالا در بانک آمریکا دیدگاه اندکی خوش‌بینانه‌تر نسبت به این فلز گرانبها دارند.

به گزارش تحریریه؛ تحلیلگران می‌گویند که در شرایط فعلی، قیمت طلا ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر از ارزش منصفانه است. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که طلا پس از جهش حمایتی در قیمت ۱۷۰۰ دلار در هر اونس، شتاب جدیدی را مشاهده می‌کند. هر اونس طلا آخرین بار با ۰.۸۳ درصد افزایش به ۱۷۴۳ دلار و ۷۰ سنت رسید.

تحلیلگران گفتند: از نظر ما، بازار طلا در حال حاضر به قیمت‌های سربه‌سر بسیار بالای سه درصد می‌پردازد. در مجموع، می‌توانیم قیمت طلا را تا پایان سال به پایین‌تر از ۱۷۰۰ دلار در هر اونس ثابت کنیم.

اگرچه دلار آمریکا و افزایش نرخ‌های بهره ایالات‌متحده همچنان باد مخالف قوی را برای بازار طلا ایجاد می‌کند اما تحلیلگران بانک آمریکا در حال حاضر کف محکمی را می‌بینند.

تحلیلگران گفتند: برای اینکه طلا به ۱۵۰۰ دلار در هر اونس برسد، نرخ اسمی ۱۰ ساله باید به چهار درصد برسد که در شرایط کندی اقتصاد ایالات‌متحده بعید به نظر می‌رسد. برای سقوط طلا به پایین‌ترین محدوده، نقدینگی‌ها و خروج سرمایه‌گذاران اخیر از ETF ها باید تسریع شود که مورد اصلی ما نیست، با توجه به اینکه تیم‌های ارزی و نرخ ارز ما انتظار دارند قدرت دلار معکوس شود و نرخ اسمی ۱۰ ساله کاهش یابد. این نرخ به ترتیب در سال آینده کاهش می‌یابد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که فدرال رزرو به دنبال افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره در اواخر این ماه است. اقتصاددانان بانک آمریکا انتظار دارند که نرخ بهره اسمی سال را بین ۴ تا ۴.۲۵ درصد به پایان برساند. در عین حال، انتظار می‌رود که نرخ بهره واقعی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به ۳ درصد برسد و تا پایان سال آینده به ۲.۵ درصد کاهش یابد.

استراتژیست‌های FX نیز انتظار دارند دلار ضعیف‌تر شود. به این ترتیب، با حرکت به سمت سال ۲۰۲۳ ما همچنان انتظار صعود به طلا را داریم.

به نقل از کیتکونیوز، بانک آمریکا همچنین شاهد رشد تقاضا از سوی هند و چین، دو بازار بزرگ طلا در جهان است.

منبع: ایسنا

پایان/

۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 21690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • داوود محمدی IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      0 0
      سکه که نسبت به دو، سه هفته اخیر رفت بالا.