آینده خط لوله پاکستان استریم

با توجه به تداوم مشکلات متعدد در افغانستان، به‌رغم خواست روسیه و پاکستان، صادرات گاز طبیعی روسیه به پاکستان با چالش‌های امنیتی و مالی روبه‌رو است.

به گزارش تحریریه، به نقل از ایندیپندنت، پاکستان با جمعیت ۲۲۰ میلیونی، همواره در زمینه امنیت انرژی با مشکلات و چالش‌های جدی روبه‌رو بوده است. اسلام‌آباد در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش واردات ال‌ان‌جی، به‌ویژه از قطر، کوشیده است بخشی از مشکلات موجود را در زمینه تامین انرژی مورد نیاز خود حل‌وفصل کند. افزایش واردات گاز طبیعی نقش مهمی در سیاست انرژی پاکستان داشته است و در این راستا، این کشور در دو دهه اخیر درصدد افزایش واردات گاز طبیعی از کشورهای تولیدکننده و به‌ویژه همسایه بوده است. از آن میان، ایران به‌رغم احداث زیرساختار لازم، تاکنون نتوانسته است به صادرکننده گاز طبیعی به پاکستان تبدیل شود. افزایش مصرف داخلی و نیز تحریم‌ها باعث شده است که قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان اجرایی نشود. این قرارداد بخشی از پروژه خط لوله صلح بود که طبق آن، قرار بود گاز طبیعی ایران از طریق پاکستان به هند نیز صادر شود، اما در سال ۲۰۱۱ کنسل شد.

پاکستان با هدف تنوع بخشی به منابع انرژی، در اکتبر سال ۲۰۱۵ تفاهم‌نامه‌ای با روسیه به امضا رساند که بر اساس آن، قرار بود سالانه ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی روسیه از طریق خط ‌لوله شمال-جنوب که بعدها به «پاکستان استریم» تغییر نام داد، به پاکستان صادر شود. این خط لوله ۱۱۰۰ کیلومتر طول خواهد داشت و قرار است بندرهای کراچی و گوادر در جنوب پاکستان را به نیروگاه و مصرف‌کنندگان گاز صنعتی در شمال این کشور متصل ‌کند. سال گذشته نیکولای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه، در حاشیه نشست بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ پیش‌بینی کرده بود که پروژه ساخت خط لوله انتقال گاز طبیعی به پاکستان در صورت تامین منابع مالی، در سال ۲۰۲۵ افتتاح شود. به گفته شولگینوف، روسیه مسئول ساخت خط لوله گاز خواهد بود و پاکستان نیز مسئولیت تامین منابع گازی و ساخت پایانه را بر عهده خواهد داشت. باید در نظر داشت که این پروژه نخست قرار بود در سال ۲۰۱۸ به بهره‌برداری برسد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در حاشیه نشست شانگهای در تاشکند ازبکستان، با شهباز شریف دیدار و گفت‌وگو کرد. افزایش سطح همکاری دو کشور در همه زمینه‌ها و امنیت منطقه‌ای، رئوس مباحث در دیدار رهبران دو کشور بود. با توجه به نقش افغانستان به مثابه پل ارتباطی آسیای میانه با جنوب آسیا، هر دو طرف بر لزوم برقراری ثبات و امنیت در این کشور تاکید کردند. پوتین گفت: «هدف این است که خط لوله انتقال گاز طبیعی از روسیه به پاکستان برسد که با توجه به وجود زیرساخت‌ها در روسیه، قزاقستان و ازبکستان، امکان‌پذیر است، اما باید [نخست] مسئله افغانستان را حل کنیم.» پوتین با اشاره به روابط خوب روسیه و افغانستان، به نقش و توانایی پاکستان برای تاثیرگذاری بر اوضاع افغانستان نیز اشاره کرد.

پایان/

۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 21835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =