سلامتی مردم زیر تیغ تیز گرانی و تورم/ انتقاد از پروسه توزیع ناسالم محصولات کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت:پروسه توزیع ناسالم تولید تا مصرف محصولات کشاورزی به رشد قیمت ختم می‌شود .

به گزارش تحریریه، علیرضا عباسی نماینده مجلس شورای اسلامی، در مورد گرانی میوه و خرید میوه بی کیفیت توسط برخی از خانوارهای ایرانی به دلیل گرانی،گفت: در ابتدای انقلاب میزان تولیدات محصولات کشاورزی حدودا به ۲۰ میلیون تن در کشور می‌رسید، امروز این عدد به ۱۲۰ میلیون تن یعنی حدودا به ۶ برابر قبل رسیده است، همچنین در نظر داشته باشیم جمعیت کشور نسبت به اوایل انقلاب ۲/۵ برابر شده است. با این آمار و ارقام به این نتیجه می‌رسیم که در سرانه تولید و مصرف سیر نزولی نداشتیم.

پروسه توزیع ناسالم تولید تا مصرف محصولات کشاورزی به رشد قیمت آن ختم می‌شود

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا افزود: در تولید سرانه، مصرف میوه و سبزیجات در کنار صادرات، باید دو موضوع اصلی را مد نظر قرار دهیم، نخست فاصله تولید تا مصرف محصولات کشاورزی که به قیمت مناسبی عرضه نمی‌شود، امروز مردم به دلیل گرانی و تورم میوه‌های درجه سوم و چهارم را با قیمت نجومی می‌خرند در صورتیکه همین محصول در مزارع با قیمت ناچیز از کشاورز خریداری می‌شود، بر همین اساس باید در نظر بگیریم پروسه تولید محصول کشاورزی و خریداری آن توسط مصرف کنندگان منجر به صعودی شدن قیمت آن خواهد شد.

وی با اشاره به فاصله قیمت محصول خریداری شده از کشاورزان یادآور شد: فاصله قیمت نجومی تولید تا مصرف محصولات کشاورزی باید کاهش پیدا کند به گونه‌ای که نه تولید کننده و نه مصرف کننده متضرر نباشند و به واسطه راه اندازی شبکه توزیع و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی بتوان چرخه تولید را به دست گرفت، چنین مسیری در وزارت جهادکشاورزی وجود دارد اما از آن به درستی استفاده نمی‌شود، به فرض مثال تعاون روستایی یکی از همین ظرفیت‌ها است که می‌تواند در این راستا مورد استفاده قرار بگیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس یادآور شد: برای عرضه محصولات از کشاورزی گرفته تا سایر تولیدات نیازمند یک واسطه هستیم اما واسطه‌ای که منصف باشد و با انصاف اقدام به ایجاد ارتباط کند، تعاون روستایی می‌تواند همان رابط بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باشد تا شاهد رشد صعودی قیمت و فاسد شدن محصولات کشاورزی نباشیم.

گرانی میوه ناشی از زیاده خواهی مصرف کنندگان نیست

عباسی با انتقاد از رشد بی سابقه میوه و سبزیجات در بازار مصرف یادآور شد: گرانی میوه‌ای که امروز شاهد آن هستیم نه برگرفته از زیاده خواهی کشاورزان است و نه رشد مصرف، مصرف کنندگان؛ متاسفانه رشد صعودی محصولات کشاورزی منجر به کاهش مصرف بسیاری از مردم شده است، تولید و مصرف برخی از محصولات در سلامتی مردم جامعه تاثیر دارد باید در عرضه مستقیم آنها نظارت‌های دولتی حاکم باشد.

قیمت محصولات تولیدی کنترل شود

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: اگر قیمت محصولات تولیدی کنترل شود بی شک به سرانه مصرف معقولی دست خواهیم یافت، در مورد محصولات کشاورزی درجه چندم می‌توان از راهکارهایی همچون خشک کردن آنها بهره‌مند شویم تا مردم بتوانند به قیمت مطلوب، محصولات کشاورزی را تهیه کنند.

عباسی با بیان میزان صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر؛ گفت: صادرات محصولات کشاورزی از قبیل میوه و سبزیجات نسبت به گذشته تغییر صعودی نداشته حتی در صادرات برخی از محصولات نزول هم داشته‌ایم، در حال حاضر مشکل اینجاست که قیمت نجومی محصولات کشاورزی از قبیل میوه دلیلی بر کاهش میزان مصرف شده است. در نظر بگیریم اگر مصرف کننده، مصرف نکند، تولید کننده متضرر خواهد شد و اگر تولید کننده اقدام به افزایش قیمت کند باز خود ضرر خواهد کرد بر همین اساس در معادله تولید تا مصرف محصولات کشاورزی، متضرر اصلی همان کشاورز خواهد بود. اگر به فکر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان هستیم باید قیمت‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که کسی متضرر نباشد.

سازمان تعزیرات بر صفر تا صد تولیدات کشاورزی نظارت کند

نماینده مردم در مجلس یازدهم در گفتگو با خانه ملت، با انتقاد از عدم نظارت بر بازار توزیع، تاکید کرد: سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باید به درستی نقش خود را ایفا می‌کردند تا امروز با مشکلاتی نظیر افزایش قیمت محصولات تولید داخلی مواجه نباشیم، در بین تولید تا مصرف حلقه‌های متعددی وجود دارد که باید تعزیرات به درستی به آنها ورود داشته باشد، اگر قرار است سازمان تعزیرات وظایف خود را در راستای نظارت بدرستی به سرانجام برساند باید به صورت مداوم در تمام مراحل تولید تا مصرف کالا نظارتی وجود داشته باشد، بر همین اساس مردم بهترین ناظران برای کنترل بازار خواهند بود و رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی بهترین تریبون برای کنترل بازار مصرف و نشان دادن واقعیت‌های موجود در جامعه هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در پایان خاطرنشان کرد: میوه جزو کالاهای اساسی محسوب نمی‌شود اما نباید در سبد خانوارها کاهش و یا حذف شود. در حال حاضر سبک زندگی مردم ایجاب می‌کند که محصولات کشاورزی همچون میوه را درمصرف روزانه خود داشته باشند بنا بر این نباید اجازه افزایش قیمت را آن را بدهیم.

پایان/

۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 21845

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =