دردسر تازه اوکراین و اتحادیه اروپا

در آستانه آغاز فصل سرد اروپا دولت زلنسکی اعلام کرد حملات موشکی روسیه صادرات برق به کشورهای همسایه را به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش تحریریه، آسیب به زیرساخت‌های انرژی ناشی از حملات هوایی چند روز اخیر مسکو، دولت اوکراین را وادار کرده است که صادرات برق به اتحادیه اروپا را قطع کند. اکنون منبع تامین انرژی که کی‌یف ادعا داشت به شرکای آن کمک کند تا اتکای خود به برق تولید شده با گاز طبیعی روسیه را کاهش دهند، قطع شده است.

وزارت انرژی اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: حملات موشکی که علیه پست‌های تولید حرارتی و برق انجام شد، اوکراین را مجبور کرده است صادرات برق را از ۱۱ اکتبر ۲۰۲۲ به حالت تعلیق درآورد تا سیستم انرژی خود را تثبیت کند.

این وزارتخانه خاطرنشان کرد که حتی با از دست دادن کنترل نیروگاه اتمی Zaporozhye به نیروهای روسیه در ماه مارس، کی‌یف قادر بود به تعهدات صادراتی خود برای شرکای اروپایی عمل کند، اما حملات روز دوشنبه بزرگترین حملات در کل درگیری بود.

دردسر تازه اوکراین و اتحادیه اروپا

گالوشچنکو وزیر انرژی اوکراین اظهار داشت: گویا واقعیت این است که کل زنجیره تامین یعنی هم سیستم های توزیع برق و هم تولید ضربه خورده است. هدف دشمن این است که اتصال مجدد برق از منابع دیگر را دشوار کند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت حملات هوایی روز دوشنبه به کیف و دیگر شهرهای بزرگ اوکراین - که زیرساخت‌های نظامی، انرژی و ارتباطات را هدف قرار می‌دهند - در پاسخ به حمله روز شنبه اوکراین به پل استراتژیک کریمه انجام شد.

پوتین گفت: اگر تلاش‌های بیشتری برای انجام حملات تروریستی در خاک ما انجام شود، روسیه قاطعانه و در مقیاسی متناسب با تهدیدات ایجاد شده علیه روسیه پاسخ خواهد داد.

دردسر تازه اوکراین و اتحادیه اروپا

با این حال، گالوشچنکو، مسکو را متهم کرد که در انتقام از کمک کی یف به کشورهای دیگر برای کاهش وابستگی خود به روسیه، «ترور انرژی» به راه انداخته است. کی‌یف پس از پیوستن به سیستم انرژی اروپا (ENTSO-E) در ماه ژوئن، اعلام کرد که انتظار دارد تا پایان سال حدود ۱.۵ میلیارد یورو از صادرات برق به اتحادیه اروپا درآمد کسب کند.

وی مدعی شد: به همین دلیل است که روسیه سیستم انرژی ما را نابود می کند و امکان صادرات برق از اوکراین را از بین می برد.

اپراتور ملی شبکه برق Ukrenergo ادعا کرد که متخصصان آن طرح های تامین پشتیبان را فعال کرده اند و به سرعت برخی از آسیب ها را تعمیر می کنند.

در همین حال، این وزارتخانه از همه شهروندان اوکراینی خواست متحد شوند و مصرف انرژی خود را در ساعات اوج مصرف به حداقل برسانند. آنها این استدلال را مطرح می کنند که این اقدام نه تنها در اوکراین صورت می گیرد بلکه کل اروپا این رویه را در پیش گرفته است.

پایان/

۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =