کدام صنعت را می توان چهارراه فناوری ها دانست؟

سرعت ادغام فناوری های نوین در این صنعت به اندازه ای زیاد است که کارشناسان و فعالان این بازار می گویند در آینده نزدیک خودروها در واقع به یک کامپیوتر تبدیل می شوند که چهار چرخ دارند.

به گزارش تحریریه، صنعت خودروسازی جهان در چند سال گذشته با سرعتی سرسام‌آور تکامل یافته و به وضوح توسعه فناوری در این صنعت متوقف نمانده است. در حال حاضر از سیستم‌های خودکار و ویژگی‌هایی مانند ABS، کمک پارک هوشمند، و حسگرهای هوشمند برای امنیت رانندگان و عابران پیاده استفاده می شود و همچنان این فناوری ها در حال ارتقا هستند. فناوری هایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، داده های بزرگ یا محاسبات ابری به خوبی سناریوهای آینده نگرانه در صنعت خودرو را به واقعیت نزدیک می کنند. در چنین شرایطی می بایست صنعت خودروسازی ایران را با واقعیت های صنعت خودروسازی جهان مقایسه کرد و آنرا برای تحولات آینده آماده ساخت.

اینترنت اشیا، به ویژه، تأثیر زیادی بر صنعت خودرو گذاشته ولی هنوز به پتانسیل نهایی خود نرسیده است. متخصصان پیش‌بینی می‌کنند تا پایان سال جاری، بیش از ۲۵۰ میلیون خودرو از طریق شبکه اینترنت اشیا به یکدیگر متصل خواهند شد. اما صنعت اینجا متوقف نمی شود؛ این خودروها نه تنها به هم متصل خواهند شد، بلکه با زیرساخت‌های جاده‌ای، گوشی‌های هوشمند و عابران پیاده نیز ارتباط برقرار می کنند. همه این تبادل و جمع آوری داده ها از طریق حسگرهای اینترنت اشیا، جاده را به مکانی امن تر تبدیل می کند و ترافیک را کاهش می دهد. به عنوان مثال، خودروهای آتش نشانی بهترین و سریع ترین مسیر را انتخاب می کنند، تعداد تصادفات خودرو کاهش می یابد، از صف پمپ های بنزین جلوگیری می شود و از عابران پیاده از طریق سیستم های مربوط به عبور هوشمند محافظت می شود.

در تصویر فناوریهای به کار رفته در یک خودرو و شرکت های مطرح در زمینه ارائه این تکنلوژی ها بیان ارائه شده است.

کدام صنعت را می توان چهارراه فناوری ها دانست؟

آینده خودروسازی با فناوری CASE

با جستجو در فضای مجازی در میان نتایج می توان به ترکیبی از شرکت‌های خودرو و فناوری مانند انویدیا، ولوو، کوالکام، زیمنس، آئودی، بوش و غیره را خواهیم یافت. به اعتقاد کارشناسان در چند سال آینده، تمایز این دو (خودروسازان و شرکت های فناوری) از یکدیگر سخت‌تر خواهد بود.

در حالی که فناوری عملاً تمام جنبه های زندگی ما را از پرداخت مالی تا سرگرمی ها تغییر می دهند، کارشناسان معتقدند که دهه آینده یکی از بزرگترین تداخلات فناورانه در صنعت خودروسازی تحت عنوان CASE A.K.A رخ می دهد. (CASE حروف اول کلمات اتصال، استقلال، اشتراک و برقی). فناوری CASE بسیار واقعی است و با سرعتی بسیار سریعتر از آن چیزی که هر کسی تصور می کرد در حال تکامل می باشد. یکی از عالی ترین نمونه ها در هند درحال رخ دادن است.

البته در سطح جهانی، این روند از قبل وجود داشت. «راجیو چابا» رئیس و مدیر عامل ام‌جی موتور هند می‌گوید: این کار با تسلا در خودروهای برقی آغاز شد و با فناوری خودروهای متصل از جنرال موتورز (GM) در سطح جهانی ارائه شد.

در بازار خودروی امروزی، شرکت‌های خودروسازی دیگر صرفاً قطعات مکانیکی را مونتاژ نمی‌کنند، بلکه یک کامپیوتر پیچیده را روی چرخ تولید می‌کنند.

همنوایی بین شرکت‌های فناوری و خودرو در حال افزایش است. به عنوان مثال، در سطح جهانی، جنرال موتورز در سال ۲۰۱۶، یک استارت آپ فناوری خودران، Cruise Automation را به مبلغ ۱ میلیارد دلار خریداری و اعلام کرد که با Lyft برای آزمایش تاکسی های خودران همکاری خواهد کرد. در مارس ۲۰۲۲، سونی یک اتحاد استراتژیک با هوندا موتورز را برای توسعه خودروهای برقی با باتری با ارزش بالا رقم زد که احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ وارد جاده‌ها می‌شوند. سازنده گوشی‌های هوشمند شیائومی هم ورود خود را به تجارت خودروهای برقی هوشمند در مارس ۲۰۲۱ اعلام کرد.

به عنوان نمونه در هند، زمانی که خودروی هکتور MG - اولین خودروی آن در کشور - در آوریل ۲۰۱۹ عرضه شد، این ماشین اینترنتی نتیجه همکاری های فنی با مایکروسافت، Adobe، Unlimit، SAP، Cisco، Gaana، TomTom، Nuance و دیگران بود. تاتا موتورز که اکنون پیشروی بازار خودروهای الکتریکی (EVs) هند است، از ابر هوشمند Microsoft Azure برای ناوبری پیشرفته، تعمیر و نگهداری پیش‌بینی، ویژگی‌های نظارت از راه دور و نوآوری هوش مصنوعی برای خودروهای متصل خود استفاده می‌کند.

به طور خلاصه، در بازار خودروی امروزی، شرکت‌های خودروسازی دیگر صرفاً قطعات مکانیکی را مونتاژ نمی‌کنند، بلکه یک کامپیوتر پیچیده را روی چرخ تولید می‌کنند. موسسه مکنزی چهار گرایش فناورانه خودروسازی برای سال های آینده را چنین عنوان داشت: برقی شدن خودروها، سیستم خودران، تحرک متنوع، قابلیت اتصال خودروها به یکدیگر.

کدام صنعت را می توان چهارراه فناوری ها دانست؟

ضربان خودروی آینده با نسل ۵ اینترنت

گزارش ها نشان می ‌دهند که بازار خودروهای متصل تا سال ۲۰۲۵ به ۱۶۶ میلیارد دلار در سراسر جهان می رسد. ضروری ترین عامل برای ایجاد حرکت به سمت خودروهای متصل، اتصال سریع به اینترنت در بستر ۵G است. در همین چارچوب آئودی و تولید کننده حسگر SICK همکاری کرد یک کارخانه آلمانی را با ۵G فوق سریع وصل کند تا وسایل نقلیه هدایت شونده خودکار (AGVs) بتوانند به طور ایمن و بی سیم در اطراف محل مقرر مانور دهند و در هماهنگی کامل با کارگران انسانی همکاری کنند.

همچنین این شرکت با ولوو همکاری کرد تا آزمایشی را با استفاده از اتصال ۵G انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که نقشه ها به طور مداوم با آخرین اطلاعات زمان واقعی به روز می شوند تا به عملیات رانندگی خودران آینده کمک کنند. فناوری عامل حیاتی برای موفقیت صنعت خودروسازی نسل بعدی خواهد بود و همچنین بر تغییر ارزش خودرو تأثیر خواهد گذاشت.

چهار گرایش فناورانه خودروسازی ردر آینده عبارتند از برقی شدن خودروها، سیستم خودران، تحرک متنوع، قابلیت اتصال خودروها به یکدیگر.

شرکت‌های خودروسازی و شرکت‌های فناوری اکنون پتانسیل همکاری برای فرصت‌های تجاری جدید را می‌بینند. فناوری‌هایی مانند پردازش زبان طبیعی، واقعیت افزوده، محیط‌های چند صفحه‌ای با استفاده از محیط‌های غنی از حسگر با استفاده از ۵G و محاسبات لبه‌ای به خودروسازان و شرکای آنها اجازه می‌دهند تا مدل‌های تجاری جدیدی را اختراع کنند.

اصل مسلم این است ثروت فعالان بخش خودرو همیشه به آنچه که مشتریان ارزشمند می‌دانند بستگی دارد. بیشتر این ارزش به سخت افزار خودروها و برندهای خودروسازان بستگی دارد. با این حال، نوآوری‌های آینده احتمالاً بر روندهای فناوری تمرکز خواهند کرد، بنابراین درک مشتریان از ارزش تغییر خواهد کرد و به طور فزاینده‌ شرکت‌های فعلی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

How the convergence of automotive and tech will create a new ecosystem |  McKinsey & Company – I am a Bridge

با توجه به تغییر در ترجیحات مشتری، اهمیت روندهای جدید، و اندازه عظیم بازار جهانی خودرو و پتانسیل ایجاد ارزش، بازیگران فناوری را به خود جلب می کند. همانطور که آنها گزینه های نرم افزاری جدید را توسعه می دهند، اتومبیل ها هم به رایانه های روی چرخ تبدیل می شوند، تغییری شبیه به رویدادهای صنعت رایانه در ۲۰ سال پیش یا صنعت تلفن همراه ۱۰ سال پیش.

در نتیجه، پیش بینی می شود در اینده نه چندان دور، یک اکوسیستم پیچیده در بخش خودرو پدیدار شود.

نتیجه اینکه صنعت خودروسازی را می توان چهارراه فناوری های مختلف دانست که با مرور ساده صنعت خودروسازی ایران می توان فهمید در این مسیر قرار نداریم و حرکت نمی کنیم. زیرا هنوز بنگاههای خودروسازی کشور به خط مقدم حرکت هم نرسیده اند و به صورت واحدهایی ذره ای و کوچک بدون توان هزینه های کافی برای تحقیق و توسعه(R&D) فعالیت می کنند که به نتیجه نخواهد رسید.

پایان/

۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =