زنگ خطر انتقال تسلیحات هسته ای روسیه به کشورهای ثالث

تحلیلگران می گویند شاید روسیه در صورت بروز یک جنگ بزرگ فناوری تسلیحات هسته ای را به متحدان کلیدی خود انتقال بدهد.

به گزارش تحریریه، بحث بر سر استقرار تسلیحات هسته ای روسیه در بلاروس فراوان است. به نوشته «راشا تودی» یک دیپلمات ارشد روسی اعلام کرد این کشور قصد ندارد به بلاروس فناوری بدهد تا بتواند جت های نظامی خود را برای حمل سلاح هسته ای مسلح کند.

«کنستانتین ورونتسوف» معاون هیئت روسی در کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل که به کنترل تسلیحات و مسائل امنیتی می پردازد، نگرانی های خود را در مورد احتمال نزدیک تر کردن زیرساخت های هسته ای ناتو به مرز روسیه ابراز کرد.

نماینده مسکو خاطرنشان کرد که لهستان اخیرا در حال بررسی مشارکت کامل در ماموریت های هسته ای غرب است. چنین اهدافی به شدت در فعالیت های ورشو قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه اقدامات متقابل روسیه با متحدانش به طور کامل با معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته ای مطابقت دارد، گفت: این بحث در رابطه بلاروس و روسیه هم مطرح است.

زنگ خطر انتقال تسلیحات هسته ای روسیه به کشورهای ثالث

این دیپلمات گفت که این همکاری شامل انتقال سامانه‌های اسکندرM روسیه به بلاروس است که به موشک‌های متعارف مجهز هستند.

ورونتسوف گفت که اقدام دیگر تجهیز برخی از هواپیماهای SU-25 بلاروسی به وسایل حمل تسلیحات هسته‌ای است، اما «انتقال فناوری‌هایی که امکان تجهیز چنین تسلیحاتی را فراهم می‌کند، در کار نیست».

وی توضیح داد که روسیه قصد ندارد سیستم های بلاروس را به طور فیزیکی به کلاهک های هسته ای مجهز کند و این کلاهک ها را به خاک بلاروس منتقل نمی کند. وی تاکید کرد که مسکو همچنین قصد ندارد تاسیساتی را برای ذخیره سلاح های هسته ای در بلاروس ایجاد کند.

زنگ خطر انتقال تسلیحات هسته ای روسیه به کشورهای ثالث

این دیپلمات ادامه داد که روسیه از نزدیک سیاست های ناتو را به ویژه پس از پیشنهاد لهستان برای میزبانی از تسلیحات هسته ای آمریکا در خاک خود رصد خواهد کرد. ورونتسوف هشدار داد: بدیهی است که این یک گام بسیار بی ثبات کننده خواهد بود.

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس در اواخر ماه اوت گفته بود که مینسک آماده سازی برخی از هواپیماهای نظامی خود برای حمل سلاح هسته ای را به پایان رسانده است. او در دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در اواخر ژوئن، از روسیه در این زمینه درخواست کمک کرده بود. در آن زمان او نسبت به درخواست‌های لهستان از آمریکا برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در خاک این کشور ابراز نگرانی کرده بود.

پایان/

۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰
کد خبر: 22238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • گشتاسب IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      4 2
      با توجه به نقشه های شوم کشورهای غربی و شیطان بزرگ این حق را به روسها بدهیم تا به این شکل کشورهای غربی را به چالش بکشاند اگر پوتین برنده این جنگ شود راه برای رشد کشورهای دیگر باز میشود
    • گشتاسب IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      2 2
      با توجه به نقشه های شوم کشورهای غربی و شیطان بزرگ این حق را به روسها بدهیم تا به این شکل کشورهای غربی را به چالش بکشاند اگر پوتین برنده این جنگ شود راه برای رشد کشورهای دیگر باز میشود
    • یاری IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      0 0
      دمت گرم قشنگ آمدی
    • م IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      0 0
      گشتاسب جان دنیای غرب از اروپا تا آمریکا دشمن همه هستن اون ها منافشون براشون مهمه ولی اینو بدون کشور چین روسیه هم کشور خوبی نیستن همون روسیه افغانستان رو نابود کرد کشورهای زیادی رو از ایران جدا کرد روسیه هم کشور خوبی نیست از غرب هم بدتره