آمریکا در لبه رکود است

اقتصاددانان وال استریت ژورنال می گویند اقتصاد ایالات متحده در ۱۲ ماه آینده منقبض می شود و کارفرمایان مجبور می شوند کارکنان خود را کاهش دهند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «وال استریت ژورنال» با استناد به آخرین نظرسنجی خود از اقتصاددانان آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده احتمالا در سال آینده وارد رکود خواهد شد.

بر اساس این گزارش، احتمال رکود اقتصادی در ایالات متحده طی ۱۲ ماه آینده ۶۳ درصد بیان شد. این در حالی است که در نظرسنجی قبلی همین روزنامه در ماه جولای احتمال رکود در آمریکا ۴۹ درصد پیش بینی شده بود.

اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی اظهار داشتند که ریسک‌ به دلیل تلاش‌های فدرال رزرو برای کاهش تورم از طریق افزایش نرخ بهره افزایش یافته است.

فدرال رزرو نرخ وجوه فدرال را ۷۵ واحد پایه در هر یک از سه جلسه آخر خود افزایش داد که آخرین بار در سپتامبر صورت گرفت. فدرال ریزرو نرخ بهره در آمریکا را اکنون به محدوده ۳ تا ۳.۲۵ درصد رسانده است.

بیش از نیمی از اقتصاددانان که در این ارزیابی مشارکت کردند، گفتند که انتظار دارند فدرال ریزرو نرخ بهره را بیشتر افزایش دهد و شاید دخالت بیش از حد در بازار موجب شود که اقتصاد آمریکا را بی ثبات کند. آنها انتظار دارند تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ حدود ۰.۲ درصد کاهش یابد. گفتنی است که در نظرسنجی قبلی پیش بینی شده بود که تولید داخلی آمریکا در این دوره ۰.۸ درصد رشد خواهد داشت.

انتظار می رود که یک اقتصاد رو به کاهش و رکودی بر بازار کار هم تأثیر بگذارد، زیرا کارفرمایان مجبور می شوند تا شاغلین خود را کاهش دهند. پیش بینی می شود حقوق بگیران در بخش غیرکشاورزی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ حدود ۳۴ هزار نفر در ماه و در سه ماهه سوم ۳۸ نفر در ماه کاهش یابد. همچنین انتظار می رود نرخ بیکاری از ۳.۵ درصد فعلی به ۳.۷ درصد در دسامبر سال آینده برسد و تا ژوئن ۲۰۲۳ به ۴.۳ درصد افزایش یابد.

«دایان سوانک» از موسسه KPMG  به این روزنامه اظهار داشت فدرال ریزرو بین دو آسیب انتخاب می ‌کند: رکود اقتصادی با افزایش بیکاری امروز یا خطر ریشه‌ دارشدن تورم نابودکننده تر و مدت دار.

اما در هر صورت به طور میانگین، اقتصاددانان انتظار دارند که رکود اقتصادی نسبتاً کوتاه در حدود هشت ماه به طول بینجامد و اقتصاد ایالات متحده تا پایان سال آینده به رشد بازگردد.

پایان/

۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 22270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =