سیاست‌گذاری مبتنی بر تعامل و تسهیل‌گری برای مودیان منضبط مالیاتی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: رویکرد نظام مالیاتی در قبال مودیان منضبط و فعالان اقتصادی که به تکالیف قانونی خود عمل کرده و فعالیت اقتصادی شفاف دارند، مبتنی بر تعامل سازنده و تسهیل گری است.

به گزارش تحریریه، داود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، با بیان اینکه نظام مالیاتی باید به سمتی حرکت کند که عمده درآمدهای مالیاتی از محل شناسایی فرارهای مالیاتی و شناسایی مودیان جدید تامین شود، گفت: در رویکرد تحول آفرینی نظام مالیاتی، با ایجاد بسترهای تعاملی مبتنی بر هوشمندسازی، شرایط مناسبی برای مودیان منضبط که به تکالیف خود عمل کرده و حساب و کتاب شفاف دارند، فراهم می شود.

وی با اظهار این مطلب که در سند تحول دولت مردمی، موضوع مبارزه با فرار مالیاتی و شفاف‌سازی اقتصاد مورد تاکید قرار گرفته، بیان داشت: سازمان امور مالیاتی با بخش‌های منضبط اقتصاد که اظهارنامه می‌دهند و کتمان درآمد ندارند، تعامل سازنده و تسهیل گرانه داشته و خواهد داشت.

دکتر منظور، کاهش فشار بر بخش تولید را به عنوان یکی از برنامه های تحولی نظام مالیاتی برشمرد و گفت: امسال نرخ مالیات بر درآمد بخش‌های تولیدی 5 واحد درصد کاهش یافت که این اقدام به تحرک و رونق تولید کمک شایان توجهی می‌نماید. همچنین معافیت مالیاتی درآمدهای شرکت های بورسی در صورت افزایش سرمایه، معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان و تقسیط بلند مدت مشاغل آسیب دیده از کرونا از دیگر حمایت‌های نظام مالیاتی از بخش تولید محسوب می شود.

وی در ادامه با اشاره به اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم در سال 1394 خاطرنشان کرد: جرمانگاری فرار مالیاتی و تعیین مجازات کیفری برای آن، از جمله مهمترین اصلاحات صورت گرفته این قانون بود که زمینه برخورد قضایی با جرایم مالیاتی را فراهم آورده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی موضوع مبارزه با فرار مالیاتی را از برنامه های اولویت دار نظام مالیاتی قلمداد کرد و گفت: فرار مالیاتی عموما به سه شکل اساسی یعنی عدم ثبت نام به عنوان مؤدی مالیاتی، کتمان درآمد و ثبت هزینههای غیرواقعی صورت میپذیرد و با توجه به گسترده بودن فرار مالیاتی در کشور، عزم جدی و اراده قاطع برای برخورد با جرایم اقتصادی و فساد اداری وجود دارد.

به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، وی در ادامه با اشاره به سه موضوع اساسی یعنی فرار مالیاتی، فساد اداری و ضعف فرهنگ مالیاتی بعنوان موضوعاتی که پاشنه آشیل نظام مالیاتی هستند، گفت: در صورتیکه در این سه زمینه توفیقات قابل ملاحظهای به دست آوریم، امکان اینکه کل بودجه جاری کشور از محل درآمدهای مالیاتی تامین شود، وجود دارد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه تصریح کرد: در رویکرد جدید نظام مالیاتی که بر هوشمندسازی و داده مبنا کردن فرآیند مالیات‌ستانی استوار است، امکان شناسایی فرارهای مالیاتی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

پایان/

۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 22501

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =