برای افزایش حقوق هیچ استقراضی نخواهیم کرد

رئیس سازمان و برنامه بودجه گفت: برای اجرای متناسب‌سازی حقوق کارمندان هیچ استقراضی از منابع بانک مرکزی انجام نخواهد شد و روند تأمین هزینه‌های جاری از منابع غیر تورمی ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش تحریریه، سید مسعود میرکاظمی در گردهمایی رؤسای مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه در حال تدوین لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه است گفت: تا آخر هفته لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ آماده و به دولت ارائه خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور افزود: در لایحه سال ۱۴۰۱ مقام معظم رهبری تدبیری به خرج داده و فرمودند ۴۰ درصد منابع وارد صندوق توسعه ملی شود که با توجه به این تدبیر عملاً باید مجلس ۲۰ درصد از هزینه‌ها را در لایحه کم می‌کرد؛ ولی این اتفاق نیفتاد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه وضعیت منابع و مصارف در ۷ماهه سال ۱۴۰۱ را تشریح کرد و گفت: در مجموع میانگین تحقق درآمدهای بودجه بین ۷۰ تا ۷۵ درصد است؛ اما در هر سال در شش ماه دوم سال درآمدهای دولت بیشتر محقق می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در چند روز گذشته ۱۵ همت برای پروژه‌های عمرانی پرداخت شده است افزود: این ماه پرداخت‌ها به استان‌ها و پروژه‌ها بهتر خواهد شد و در ماه‌های آتی نیز تخصیص بیشتری برای پروژه‌های عمرانی انجام خواهد شد.

خط قرمز در پرداخت حقوق‌ها استقراض از بانک مرکزی است

معاون رئیس‌جمهور به فروش سهام پتروشیمی خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: در بحث فروش پتروشیمی خلیج‌فارس قسط اول حدود ۳۲ همت منابع حاصل می‌شود که بخش عمده آن به منابع عمرانی اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به لایحه متناسب‌سازی و افزایش حقوق کارمندان گفت: دولت سیزدهم از سال گذشته روال دولت قبل در تأمین هزینه‌های جاری با استفاده از منابع تورم‌زا را قطع کرده و ما امسال از ماه اول استقراضی از بانک مرکزی نکرده‌ایم، افزایش حقوق‌هایی که اخیراً با لایحه دولت مصوب شد هم در همین چارچوب تأمین منابع خواهد شد.

تبدیل دارایی‌ها سرعت گیرد تا مشکلات مردم حل شود

معاون رئیس‌جمهور در ادامه گفت: سازمان برنامه بودجه صرفاً مسئول بودجه نیست و در بودجه نیز فقط مسئول هزینه‌کرد نیست؛ بلکه سازمان برنامه و بودجه مسئول منابع نیز است و این یعنی باید تلاش شود تا منابع در استان‌ها محقق شود.

میرکاظمی با اشاره به اینکه در مولدسازی و فروش دارایی‌ها اتفاق خاصی نیفتاده ادامه داد: تبدیل دارایی‌ها سرعت گیرد تا مشکلات مردم حل شود.

وی با بیان اینکه مجوزی از سران قوا برای تسهیل فروش دارایی درخواست شده است ادامه داد: با این مجوز بروکراسی‌های زائد حذف و زمینه واگذاری دارایی‌های مازاد تا پایان سال فراهم‌تر خواهد شد.

اشتغال پایدار در گرو آمایش سرزمین

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه به اهمیت موضوع محرومیت‌زدایی اشاره کرد و گفت: هرچه از مرکز استان‌ها دور می‌شویم محرومیت بیشتر شده و توزیع منابع ناعادلانه می‌شود که این درست نیست؛ زیرا همه شهرستان‌ها و بخش‌ها متعلق به کشور است و لذا توزیع عادلانه باید محور تصمیمات باشد.

معاون رئیس‌جمهور راه‌های دستیابی به رشد اقتصادی مطلوب را تشریح کرد و گفت: بعضی از پروژه‌ها هیچ ارزش‌افزوده‌ای برای کشور ندارد، در مقابل پروژه‌های وجود دارد که باعث ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی می‌شود، این پروژه‌ها باید در اولویت استان‌ها باشد.

میرکاظمی با بیان اینکه اشتغال پایدار در گرو آمایش سرزمین است افزود: سرمایه‌گذاری بر اساس ظرفیت‌ها و استعدادهای آن منطقه انجام شود تا از قبل مشخص باشد کجا می‌تواند بیشترین اثربخشی و بهره‌وری را انجام دهد.

در بودجه ۱۴۰۲ برنامه محوری تقویت می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه رشد اقتصادی در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ مثبت بوده است افزود: در بهار امسال رشد اقتصادی ۴,۳ درصد بوده و تا پایان امسال با تمرکز بر بهره‌وری و ظرفیت‌های خالی و رفع موانع واحدهای تولید رشد اقتصادی بیشتری تجربه خواهد شد.

به نقل از سازمان برنامه و بودجه، معاون رئیس‌جمهور در مورد برنامه‌های سازمان برنامه بودجه در سال ۱۴۰۲ گفت: اهداف مشخصی در دستگاه‌های مختلف دنبال می‌شود به طور مثال در آموزش‌وپرورش بحث ارتقا کیفیت آموزش مهم است و در وزارت علوم رشد علمی مهم است در همین راستا معاونین و مسئولین امور موظف شده‌اند تا برای هر دستگاهی چند محور اصلی در نظر بگیرند.

پایان/

۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 22642

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =