بدون توقف تا جهنم اقلیمی

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد می گوید جهان مستقیم به سوی جهنم حرکت می کند و در این روند ایالات متحده و چین دو کشوری هستند که مسئولیت ویژه ای را برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی دارند.

به گزارش تحریریه، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی در اجلاس COP۲۷ در مصر هشدار داد که جهان باید انتخاب کند که آیا انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد یا نسل های آینده را به تحمل یک فاجعه آب و هوایی محکوم کند.

وی به نمایندگانی که برای بحث در مورد چگونگی مبارزه با تغییرات در بحبوحه درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین و افزایش تورم جهانی و کمبود انرژی گرد آمده بودند، گفت: بشریت یک انتخاب دارد: همکاری یا نابود شدن.

گوترش تاکید دارد که ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان باید پیمانی را برای تسریع گذر از سوخت های فسیلی منعقد کنند. وی چین و ایالات متحده را به عنوان دو کشوری عنوان کرد که مسئولیت خاصی برای پیوستن به تلاش ها برای تحقق این پیمان بر عهده دارند.

img.etimg.com/thumb/msid-95375517,width-320,height...

دبیرکل سازمان ملل اعتقاد دارد انتشار گازهای گلخانه ای همچنان در حال افزایش است. دمای جهانی همچنان بیشتر می شود و سیاره ما به سرعت در حال نزدیک شدن به نقاط اوجی است که در آن خلاصی یافتن از هرج و مرج آب و هوایی غیرقابل انجام می شود.

وی اعلام کرد که ما در بزرگراهی به سمت جهنم آب و هوایی در حرکت هستیم و در این مسیر پای ما هم روی پدال گاز بر شتاب حرکتی می افزاید.

گوترش همچنین خاطرنشان کرد که اگر کشورهای امضاکننده توافقنامه اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ بخواهند به هدف بلندمدت خود برای جلوگیری از افزایش بیش از ۱.۵ درجه ای دمای زمین به بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن دست یابند، جهان باید تا سال ۲۰۵۰ به انتشار گازهای گلخانه ای صفر برسد.

 بدون توقف تا جهنم اقلیمی

هفته گذشته، «گرتا تونبرگ» نوجوان فعال در عرصه محیط زیست و آب و هوا، مبارزه با تغییرات اقلیمی را از طریق حذف سرمایه داری پیشنهاد داد. وی حذف سیاست استعماری، امپریالیستی، ظلم و نسل کشی از سوی کشورهای به اصطلاح شمال را کارساز دانست.

پایان/

۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =