ناتو اوکراین را نمی خواهد

«بلومبرگ» مدعی است که ناتو در بیانیه ای مبهم اعلام کرده است که اکنون زمان پیوستن کی یف به این بلوک نظامی نیست.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» گزارش داد وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو قرار است آمادگی این ائتلاف نظامی برای استقبال اصولی از اوکراین را در این بلوک بررسی کنند.

با این حال، انتظار می رود که آنها همچنین به وضوح اعلام کنند که کیف در حال حاضر نمی تواند به آن بپیوندد.

نشست دو روزه وزرای خارجه ناتو در بخارست پایتخت رومانی آغاز شده است. بلومبرگ به نقل از منابع ناشناس خود اعلام کرد که انتظار می رود ائتلاف نظامی اعلام کند که درهای آن به روی اوکراین باز است اما اکنون زمان الحاق این کشور نیست.

این گزارش مدعی شد که برخی از کشورهای عضو ناتو به طور جدی نگران هستند که با پذیرش اوکراین در این ائتلاف، این بلوک به دلیل تعهدات دفاعی جمعی خود به یک رویارویی نظامی مستقیم با روسیه کشیده شود.

طبق گزارش‌ها، با نبود اجماع در مورد این موضوع، کشورهای عضو توافق کرده‌اند که در شرایط کنونی تحویل تسلیحات به کی‌یف را در اولویت قرار دهند تا اطمینان حاصل شود که اوکراین در میدان نبرد پیروز می‌شود.

Ukraine war: Five reasons why Kyiv won't join the NATO military alliance  any time soon | Euronews

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در زمینه حمله نظامی مسکو علیه همسایه خود در اواخر فوریه، موضوع آینده عضویت اوکراین در ناتو را بسیار مهم عنوان کرد و آن را تهدیدی بزرگ برای امنیت روسیه دانست.

بلومبرگ خاطرنشان کرد که وزرای امور خارجه در همان شهری که در آن در سال ۲۰۰۸ به اوکراین و گرجستان وعده داده شد که در نهایت در این ائتلاف پذیرفته شوند، تشکیل جلسه داده اند.

این ابتکار توسط «جورج دبلیو بوش» رئیس جمهور وقت ایالات متحده و «نیکلا سارکوزی» همتای فرانسوی وی در آن زمان ارائه شد، اما «آنگلا مرکل» صدراعظم وقت آلمان، به مراتب کمتر از این دو رهبر نسبت به چنین ایده ای ابراز علاقه می کرد. استدلال وی این بود که کرملین این اقدام را عاملی برای تشدید تنش تلقی می کند.

در ماه سپتامبر گذشته، «ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین از اتحاد نظامی ناتو خواست تا به قول ۱۴ سال پیش خود عمل کند. مشاور او «میخائیل پودولیاک» عنوان داشت که الحاق اوکراین به نفع خود ناتو خواهد بود، زیرا این کشور از قبل بزرگترین ارتش در اروپا را دارد و همچنین دارای تجربه ای منحصر به فرد از انجام یک جنگ متعارف علیه روسیه است.

پایان/

۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 23008

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =