منافع جام جهانی فوتبال برای یک کشور عربی

این کشور در ابعاد مختلف به ویژه در بخش گردشگری، کشاورزی و خدمات لجستیکی از برگزاری جام جهانی در قطر سود کسب کرده است.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «الجزیره» قطر در گزارشی نوشت، برگزاری بازی های فوتبال جام جهانی در قطر سبب بهبود بخش های اقتصادی اردن شده است. تولیدات مواد غذایی اردن به دلیل کیفیت بالای آن با استقبال قطری ها مواجه شد.

طبق آمارهای رسمی صادرات تولیدات کشاورزی اردن به قطر که در سال گذشته میلادی هر ماه حدود یک هزار و 500 تن بود در آغاز سال جاری میلادی از مرز یک هزار و 700 تن فراتر رفته است. اردن سبزیجات، میوه ها، گوشت، مرغ، پنیر، ماست، لبنیات، خرما، روغن و ... به قطر صادر می کند. در مقابل اردن از قطر مواد شیمیایی، الومینیوم، آهن، کود شیمیایی، ... وارد می کند.

منافع جام جهانی فوتبال برای یک کشور عربی

«عبدالله الزبن» رئیس انجمن صادر کنندگان و تولید کنندگان سبزیجات و میوه در اردن اعتقاد دارد با آغاز بازی های جام جهانی فوتبال و ورود تماشاگران فوتبال به قطر تقاضای این کشور برای سبزی و میوه از اردن افزایش یافت. این موضوع بر روی کشاورزان اردنی تاثیر مثبتی برجای گذاشت. تولیدات اردن با استقبال قطری ها مواجه شده و در بازارهای قطر، سبزیجات و میوه های با کیفیت تولید اردن یافت می شود.

به نوشته شبکه الجزیره، حجم مبادلات تجاری اردن و قطر در 8 ماه نخست سال جاری 63 درصد افزایش یافته است. حجم مبادلات تجاری این دو کشور از مرز 105 میلیون دینار (148 میلیون دلار) فراتر رفته است. این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 64 میلیون دینار ثبت شده است.

«نائل الحسامی» مدیر اتاق صنعت اردن نیز به الجزیره گفت تراز تجاری دو کشور 10 درصد افزایش داشته و صادرات اردن به قطر در 8 ماه نخست سال 2022 میلادی به نسبت سال گذشته 43 درصد افزایش یافته و از رقم 52 میلیون دینار (73 میلیون دلار) به 74 میلیون دینار ( 104 میلیون دلار) رسیده است.

طبق این گزارش، اتاق صنایع و تجارت اردن برای افزایش همکاری و مبادلات تجاری با قطر و جذب سرمایه گذاری های این کشور تلاش می کند. طی 10 سال گذشته حجم مبادلات تجاری میان امان و دوحه رقم 627 میلیون دلار ثبت شده است.

Jordan's King Abdullah visits Qatar - Al-Monitor: Independent, trusted  coverage of the Middle East

در هر صورت اوضاع بخش‌های اقتصادی و خدماتی با برگزاری جام جهانی در قطر بهبود یافته‌اند و برگزاری جام جهانی بر بخش‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه محصولات کشاورزی و غذایی ارائه شده به شرکت کنندگان در جام جهانی تأثیر مثبت گذاشته و قطر در این شرایط در منابع غذایی بر روی اردن تکیه کرده است.

به نوشته شبکه الجزیره، «حسام عایش» کارشناس مسائل اقتصادی بر این باور است که اردن در ابعاد مختلف از برگزاری جام جهانی در قطر سود برده است که برجسته ترین آن ارائه خدمات امنیتی و لجستیکی است. شرکت ها و کارخانه های خدمات لجستیکی اردن اقدام به تجهیز ورزشگاه ها و رخت کن ها و ... کرده اند. بخش هواپیمایی اردن و شرکت هایی هواپیمایی این کشور هم از برگزاری بازی های جام جهانی سود برده اند.

پیش بینی می شود تا پایان بازی های جام جهانی حدود یک میلیون هوادار فوتبال از اردن برای ورود به قطر عبور کنند. این افراد چند روز را در اردن اقامت می کنند و همین امر سبب بهبود اوضاع گردشگری اردن و فعالیت غذاخوردی ها و قهوه خانه ها و سود آوری آنها خواهد شد.

پایان/

۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 23051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =