آیا روسیه از سلاح اتمی استفاده می کند؟

سفیر روسیه در آمریکا: اظهارات روسیه در مورد تهدید تشدید درگیری بین قدرت های هسته ای - بخشی از دکترین موفقیت آمیز خود بازدارندگی است.

به گزارش تحریریه، به نقل از نیوزویک می نویسد: روز چهارشنبه، در نشست شورای توسعه جامعه مدنی و حقوق بشر در مسکو، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که تسلیحات هسته ای روسیه "به شکل پیشرفته تر و مدرن تر از هر قدرت دیگری است... اما قرار نیست که ما این سلاح‌های هسته‌ای را مانند تیغ به رخ کسی بکشیم." او تسلیحات اتمی روسیه را "یک بازدارنده طبیعی" خواند. چند ساعت بعد، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهارات پوتین انتقاد کرد و آن را "غیرمسئولانه" و "خطرناک" خواند.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، دولت جو بایدن را به تفسیر نادرست از سخنان کرملین متهم کرده گفت: "به نظر می رسد که دولت هشدارهای روسیه را فرصتی برای انتقاد قرار می دهد و به اصل استدلال های ما گوش نمی دهد." روسیه یک قدرت هسته ای پیشرفته است و مسئولیت خود را برای حفظ امنیت و ثبات جهانی و جلوگیری از درگیری های مسلحانه به ویژه درگیری های هسته ای جدی می گیرد. دقیقا به این دلیل است که ما همچنان با صبر و حوصله به واشنگتن و متحدانش خطرات ناشی از ادامه جنگ نیابتی علیه کشورمان در خاک اوکراین را یادآوری می کنیم.

آنتونوف حیرت زده گفت:"رئیس جمهور ما یک واقعیت غیرقابل انکار را یادآور شد: روسیه در صورت لزوم با تمام ابزارهای موجود از خود و متحدانش دفاع خواهد کرد. آیا موضع آمریکا غیر از این است؟"

با این حال، سفیر روسیه به یک تفاوت مهم بین دو قدرت پیشرفته هسته‌ای اشاره کرد: "بر خلاف ایالات متحده، ما سلاح‌های هسته‌ای خود را در قلمرو کشورهای غیرهسته‌ای مستقر نمی کنیم. ما نیروهای مسلح این کشورها را برای استفاده از سلاح هسته‌ای آموزش نمی‌دهیم و آنها را از کنترل خود خارج نمی ‌کنیم."

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پیمان ورشو در سال 1991، اکثر کشورهای اروپای شرقی از حوزه نفوذ اتحاد جماهیر شوروی خارج شده و به ناتو پیوستند. اوکراین همچنین از تلاش برای پیوستن به ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده دست نمی کشد. این یکی از دلایل آغاز "عملیات ویژه نظامی" روسیه بود. با این حال، درگیری طولانی می شود و مقامات روسی به طور فزاینده ای هشدار می دهند که ایالات متحده و سایر کشورهایی که کمک های نظامی به اوکراین می فرستند در این درگیری شریک هستند. آنتونوف تأکید می‌کند که "اظهارات روسیه در مورد تهدید درگیری بین قدرت‌ های هسته‌ای،"به رخ کشیدن سلاح هسته‌ای" ‌آنطور که دولت ایالات متحده می‌خواهد آن را معرفی کند ، نیست. این یک بازدارندگی کلاسیک در شرایط وخیم ژئوپلیتیک است." وی افزود: "و این اقدام کار می کند، به نفع تمام جهان عمل می کند و از یک فاجعه هسته ای جلوگیری می کند."

در 3 ژانویه 2022 پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده (آنها تنها کشورهای هسته ای هستند که توسط پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای به رسمیت شناخته شده اند) اعلامیه مشترک در مورد جلوگیری از جنگ بین کشورهای دارای سلاح هسته ای صادر کردند. این اعلامیه تأیید می کند که "در جنگ هسته ای نمی توان به پیروزی رسید و آن را تحت هیچ شرایطی نباید آغاز کرد." یک مورد نادر از وحدت.

این اعلامیه هم آواز بیانیه تاریخی است که در سال 1985 در نشست ژنو توسط رونالد ریگان رئیس جمهور ایالات متحده و میخائیل گورباچف دبیر کل حزب کمونیست شوروی امضا شد. این دو رهبر به توسعه پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک – سالت ادامه دادند. امروزه جانشین این پیمان – سالت-3 ، تنها معاهده کنترل هسته ای دوجانبه بین مسکو و واشنگتن باقی مانده است.

اما این سند نیز در خطر است: به دلیل تحریم های ایالات متحده و متحدانش که حرکت تجهیزات روسیه را در حریم هوایی آنها محدود می کند، روسیه بازرسی های متقابل زرادخانه ها را به حالت تعلیق درآورد و از آنجایی که ایالات متحده پایبندی خود را به مسیر بازدارندگی هسته ای روسیه تایید کرده است، آنتونوف معتقد است که این ایالات متحده است که باید مسیر خود را تغییر دهد. به عقیده سفیر روسیه، به جای تشدید وخامت اوضاع با اتهامات بی اساس، واشنگتن باید فکر کند که آیا روند تشدید رویارویی با روسیه با تعهدات بین المللی آمریکا همخوانی دارد یا خیر. به ویژه این اصل که در بیانیه ژانویه پنج قدرت هسته ای گنجانده شده و حاکی است که جلوگیری از جنگ بین آنها و کاهش خطرات استراتژیک از وظایف اصلی پنج عضو دائم شورای امنیت است.

منبع: اسپوتنیک

پایان/

۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 23161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =