ضربه سنگین ساداتی نژاد به تورم و معیشت خانوار با تصمیم نابخردانه علیه مافیا!

ضربه سنگین ساداتی نژاد به تورم و معیشت خانوار با تصمیم نابخردانه از چشم رسانه ها و مجلس شورای اسلامی دور مانده است.

به گزارش تحریریه، ضربه سنگین سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی به تورم و معیشت خانوار با تصمیم نابخردانه درباره واردات نهاده های دامی از چشم رسانه ها و مجلس شورای اسلامی دور مانده است. این تصمیم بابخردانه با بهانه مبارزه با مافیای واردات نهاده های دامی اتخاذ شده که تبعات سنگینی برای اقتصاد ایران به دنبال داشته است!

دکتر محمدحسین ادیب اقتصاددان به صراحت اعلام کرد که سیاست غلط وزارت جهاد کشاورزی در ماجرای حذف دلار 4200 تومانی باعث تحمیل تورم سنگین به مردم و اقتصاد ایران شده است.

ماجرا چیست؟

پس از حذف دلار 4200 تومانی، وزارت جهاد کشاورزی با هدف دور زدن بخش خصوصی که اقدام به واردات نهاده های دامی می کرد، دست به کار شده و راسا برای واردات نهاده های دامی اقدام می کند. برای انجام واردات به حدود 1 میلیارد دلار و یا 30 هزار میلیارد تومان نیاز داشته اند که به بانک کشاورزی برای اخذ وام مراجعه می کنند و بانک کشاورزی توان تامین این وام را ندارد.

ضربه سنگین ساداتی نژاد به تورم و معیشت خانوار با تصمیم نابخردانه علیه مافیا!

نتیجه اینکه بانک کشاورزی به بانک مرکزی مراجعه می کند و بانک مرکزی که در یکی از بدترین دوران های خود به سر می برد با چاپ پول پرقدرت این رقم را تامین می کند. باتوجه به اینکه ضریب تکاثر خلق پول در اقتصاد ایران بیش از 8 می باشد، 30 هزار میلیارد تومان باعث اضافه شدن حدود 250 هزار میلیارد تومان و یا نزدیک به 5 درصد به پول موجود در اقتصاد کشور می شود که اثر فوری با ادامه رالی ارزی و تورم بالا بر اقتصاد کشور از خود بر جای می گذارد.

عجیب تر اینکه، زمان خرید نهاده های دامی در 3 ماه مانده به فصل برداشت انتخاب شده است که طبیعتا زمان تحویل به همزمان شدن با فصل برداشت می انجامد و سقوط 40 درصدی قیمت را به دنبال دارد که زیان هنگفتی به بیت المال وارد می کند و این احتمال وجود دارد که با توجه به انحصار جهاد کشاورزی بر نهاده های دامی، برای جلوگیری از زیان مستقیم، قیمت را بالا نگاه داشته باشند که ردپای این سیاست وحشتناک را در گران فروشی قیمت مرغ می توان مشاهده کرد. گران خریدن سیب درختی هم یکی دیگر از شاهکارهای ساداتی نژاد است که به آن توجه نشده است.

این چندمین بار است که تیم مستقر در وزارت جهاد کشاورزی برای اقتصاد ایران هزینه تراشی های سنگین انجام می دهد و مشخص نیست که چرا این وزیر بی کفایت از کابینه کنار گذاشته نمی شود و مجلس عبرت انگیز یازدهم به تماشاچی بی اثر ماجرا تبدیل شده است.

در سال گذشته نیز شاهد گران خریدن مرغ از بازارهای جهانی در وزارت جهاد کشاورزی بودیم که ادامه سیاست های دوران حسن روحانی بود و ورود مدیران اصلاح طلب رانده شده از شهرداری تهران به وزارت جهاد کشاورزی مساله ای است که می تواند باعث رمزگشایی از اقدامات مرموز ساداتی نژاد شود.

پایان/

۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 23172

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اباذر IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      4 3
      اقای سردبیر یک وزیر باتقوا مومن و با عزت که از مردم باشد واقعا سراغ داری بگو ما انرا مرید کنیم ان وزیر صنعت از وقتی امده خرید خودرو به یک کابوس تبدیل شده ان وزی اقتصاد که نمیداند بورس چیست از وقتی امده تورم بیداد میکند ان وزیر مسکن از وقتی امده دیگر خرید خانه که هیج اجاره خانه به رویا تبدیل شده این وزیر جهاد که خودتان گفتید باز هم بگم به قران نبود اینها بهتر از بودنشان است