تفاهم ایران و چین برای افزایش پروژه های سرمایه گذاری مشترک و تسهیل تبادلات بانکی و ارزی

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ایران و چین برای افزایش پروژه های سرمایه گذاری مشترک و تسهیل تبادلات بانکی و ارزی به تفاهم رسیدند،گفت: معاون نخست وزیر چین موافقت خود را با پیشنهادهای کمیته های اقتصادی چهارگانه اعلام کرد.

به گزارش تحریریه، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد درباره دیدار امروز معاون نخست وزیر چین با معاون اول رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد: این دیدار دومین اجلاس عالی سازوکار اجرای توافق ۲۵ساله به عنوان مقدمه ای برای نهایی شدن توافقات دو کشور در دیدار روسای جمهور دو کشور در آینده است.

وی با بیان اینکه اجلاسی با حضور بالاترین مقام مذاکره کننده چینی در حوزه ایران که معاون نخست وزیر چین است و معاون اول رئیس جمهور به عنوان عالی ترین مقام مذاکراتی کشور در حوزه چین، امروز برگزار شد، افزود: این اجلاس متکی بر چهار کمیته‌ای بود که دیروز در حوزه های چهارگانه بین دستگاه های اقتصادی و تخصصی دو کشور منعقد شده بود و به ۱۶ نقطه و تفاهم بین دو کشور رسیده بودند.

وزیر اقتصاد گفت: برای پیاده سازی تفاهمنامه ۲۵ ساله بین ایران و چین امروز این ۱۶ تفاهم در اجلاس معاون نخست وزیر چین و معاون اول رئیس جمهور نهایی شد و مقرر شد که اقدامات اجرایی آن در حوزه انرژی در بخش نفت و گاز و سرمایه‌گذاری‌های مشترک و هم در حوزه تعاملات مالی، ارزی و بانکی بین دو کشور و هم در زمینه پروژه های استراتژیکی که در زمینه ترانزیت در حوزه های زیرساختی و بنادر وجود داشت در دستور کار جزئیات آن قرار بگیرد که در ملاقات آینده دو رئیس جمهور توافق قطعی برای اجرا شدن فراهم خواهد شد.

خاندوزی درباره زمان اجرایی این تفاهمنامه ها بیان کرد: دیدارهایی که دیروز در چهار کمیته تخصصی صورت گرفت، مسئولیت کمیسیون مشترک دو دولت متعلق به معاون اول رئیس جمهور کشورمان و معاون نخست وزیر چین است، همچنین وزارت اقتصاد مسئول پیگیری کمیسیون مشترک است، گفتگوهایی توأم با جزئیات صورت گرفت که خیلی امیدوارم در کوتاهترین زمان ممکن بتوانیم زمینه اجرایی شدن تفاهمنامه را فراهم کنیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: به نظر می رسد مقدمات بسیار خوبی برای دیدار آینده روسای جمهور ایران و چین فراهم آمده است که موجب عملیاتی شدن این اقدامات خواهد شد.

خاندوزی تصریح کرد: در این مذاکرات مقام چینی رسما بر لزوم احترام به تمامیت ارضی ایران اذعان کرد.وی درباره وضعیت مبادلات تجاری دو کشور نیز اظهار کرد: با توجه به این که اراده سیاسی و اقتصادی دو کشور بر این تعلق گرفته که علی‌رغم محدودیت هایی بین المللی از جمله فشارهای تحریمی و غیره، می توانند در همین شرایط ظرفیت خود را ارتقا بدهند حجم مبادلات دو کشور نزدیک به ۲۰ درصد افزایش داشته و چشم‌انداز سال میلادی ۲۰۲۳ بسیار بیشتر از این وضعیت خواهد بود.

گفتنی است؛ هو چون هُوا، معاون نخست‌وزیر چین به‌‍ منظور توسعه روابط و فعال‌سازی همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، به همراه یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی، اقتصادی، تجاری و فنی، روز دوشنبه وارد تهران شد.

به نقل از شادا، این هیئت هفتاد نفره که برای انجام مذاکرات فنی و کارشناسی با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده است، از روز دوشنبه ملاقات‌های خود را در کمیته‌های متعدد و بر اساس موضوعات قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین برگزار کرد.

پایان/

۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 23230

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      0 0
      آقایان مسئول. سرتان را از برف بیرون بیاورید. چین دیگر باید چکار کند؟ بس کنید این حقارت را. بس کنید این حماقت را