تغییر تعرفه بلیط هواپیما

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره تغییر تعرفه بلیت هواپیما گفت که با توجه به افزایش نرخ ارز و درخواست شرکت‌های هواپیمایی، این درخواست در حال بررسی است و و به محض نهایی شدن اعلام می‌شود.

به گزارش تحریریه، محمد محمدی‌بخش امروز در نمایشگاه حمل‌ونقل لجستیک و صنایع وابسته، درباره نرخ بلیت هواپیما توضیح داد: در حوزه نرخ بلیت هواپیما بر اساس قانون پنجم توسعه بحث شناورسازی و متعادل‌سازی را داشتیم که با توجه به شرایط کرونا و محدودیت‌هایی که در این دو سال پیش آمد، متوقف شد. دی ماه سال گذشته ۱۵ درصد قیمت‌ها را در مقایسه با آذرماه کاهش دادیم که این قیمت‌ها همچنان پابرجاست.

وی ادامه داد: با توجه به درخواست شرکت‌های هواپیمایی و افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه‌هایی که این این شرکت‌ها داشتند، درخواستی برای تغییر قیمت بلیت ارائه کردند که به محض تصویب اعلام خواهد شد؛ البته این درخواست‌ها در حال بررسی است و هنوز جزئیات آن مشخص نیست و به محض نهایی شدن اعلام می‌شود.

آیین‌نامه جدید حقوق مسافر به نفع مردم است

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص دستورالعمل حقوق مسافر توضیح داد: دستورالعمل حقوق مسافر بازنگری شد؛ ما در این حوزه بحث منشور حقوق عامه از سوی سازمان هواپیمایی جهانی قوانین بالادستی داریم؛ ازین رو با حضور شرکت‌های خصوصی و دولتی و ارائه‌دهندگان خدمات، جلسات متعدد برگزار و به دستورالعمل جدید حقوق مسافری منجر شد.

محمدی‌بخش ادامه داد: در این آیین‌نامه، حدود و قصور اختیارات معلوم است، لغو یا ابطال پروازها دلایل مختلفی دارد که متناسب با آنها تکالیفی برای مسافر، ایرلاین‌ها و فرودگاه‌ها در نظر گرفته شده و ما بر مبنای آن نظارت خواهیم کرد. دستورالعمل جدید به سمت مردم است و رضایت مردم را دارد و تلاش می‌کنیم اگر هم اشکالی در آن وجود دارد بعد از یک سال بازنگری کنیم.

وی با اشاره به ساخت هواپیمای بومی بیان کرد: کارخانه هواپیماپیماسازی جمهوری اسلامی هسا است؛ پلتفرم اولیه این کارخانه، ایران ۱۴۰ بود که آن را بومی می‌دانیم و با توجه به قطع همکاری با اوکراین، این مسیر را را ادامه خواهیم داد با بومی‌سازی یا ساخت مشترک. اطمینان دارم بعد از اینکه سازمان هواپیمایی کشوری گواهینامه صلاحیت پروازی هر هواپیما را صادر کند به مردم اطمینان‌بخشی خواهد داد که از این خدمات استفاده کنند.

خرید هوشمندانه هواپیما را در دستور کار داریم

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره خرید هواپیما نیز اظهار کرد: ما خرید هوشمندانه را در دستور کار داریم. قریب به اتفاق کارشناسان صنعت معتقدند خریدهای برجامی، به‌خصوص ای‌تی‌آر هوشمندانه نبود یا با توجه به اقلیم و شرایط ایران، در اولویت نبود. البته ما خرید هواپیمای نو را در دستور کار داریم، اگر فضایی باز شود ‌و توافقی انجام شود، در دستور کار است، اما با روش‌هایی که کارشناسان ما تایید کنند.

محمدی‌بخش با اشاره به نقش تحریم‌ها در حوزه هوایی توضیح داد: علی‌رغم اینکه به ما هواپیما واگذار کردند، تا امروز نشریات و قطعات باز هم تحریم بوده است و در حوزه هوایی تحریم واژه کوچکی است، بلکه جنگ تمام عیار قدرت‌هاق دنیا در حوزه هوایی به خصوص در حوزه غیرنظامی با جمهوری اسلامی است. ما حتی در حوزه خرید آمبولانس که کار بشردوستانه‌ای است هم تحریم هستیم. بنابراین راهبرد چهارگانه ساخت، نهضت تعمیر، خرید هوای نو و خرید هواپیمای دست دوم در دستور کارمان قرار دارد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به اینکه آیا ساخت هواپیما در شرایط تحریمی امکان‌پذیر است، گفت: ساخت هواپیما مطالبه جدی رییس جمهوری است و در دستور کار وزارت راه، صمت و دفاع قرار دارد و ما باید به همه زیرساخت‌های آن دست پیدا کنیم. با توجه به شرایط تحریم حتما به بخش‌های مختلف آن توجه می‌شود، به خصوص در حوزه موتور که توجه جدی به توسعه آن داریم و مهم‌ترین موضوع سرریز دانش تخصصی در این حوزه است.

توسعه بخش هلی‌کوپتری هم به موازات بخش هواپیمایی در دستور کار است

معاون وزیر راه و شهرسازی ‌با بیان اینکه توسعه بخش هلی‌کوپتری هم به موازات بخش هواپیمایی در دستور کار است، افزود: ما تعداد زیادی هلی‌کوپتر برای امدادرسانی، انتقال، اطفای حریق، آمبولانس شهری و امداد به حوادث غیرمترقبه نیاز دادیم، بخشی را نیروهای مسلح انجام می‌دهد و بخشی را هم ما بر عهده داریم، ازجمله در سکوهای نفتی و مناطق نفت‌خیز، که به موازات بخش هواپیمایی، توسعه بخش هلی‌کوپتری را هم مورد توجه قرار دادیم. چهار محور تولید، نهضت تعمیر، خرید دستگاه نو و خرید دستگاه دست‌دوم در دستور کار است.

محمدی‌بخش ادامه داد: امروز شرکت‌های هلی‌کوپتری در حوزه تعمیرات موتور، ملخ، بال و بدنه نتایج چشمگیری داشتند، همچنین در حوزه ساخت بالگرد بومی که در مجموعه وزارت دفاع دنبال می‌شود و امیدواریم خبرهای خوبی از توسعه خدمات داشته باشیم. مثال این خدمات در حادثه قطار طبس مشاهده شد که شش فروند بالگرد از نهادهای مختلف حضور داشتند.

وی با اشاره به توسعه پهپادها در کشور نیز توضیح داد: درحوزه پهپادها هم با توجه به دستور رییس جمهوری موضوع هوانوردی عمومی اقدامات موثری انجام شد؛ هماهنگی با دستگاه های امنیتی و نظامی انجام شد و مسئولیت شناسایی و ماموربت‌پذیری به عهده سازمان هواپیمایی گذاشته شد و امروز هم در حوزه تولید و هم به‌کارگیری و ارائه خدمات با رشد چشمگیری مواجه هستیم.

رکورد ٢.۴ میلیون نفر برای مسافران هوایی نوروز ثبت شد

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به آمار مسافران هوایی در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: در ایام نوروز تعداد ۲.۴ میلیون نفر رکورد خوبی جابه‌جا شد، در ایام حج با سربلندی توانستیم ۴۰ هزار نفر را جا به جا کنیم و پس از آن هم تعطیلات تابستانه و اربعین و جام جهانی بود.

محمدی‌بخش با اشاره به توسعه ناوگان هوایی اظهار کرد: هواپیماهایی که قابلیت بازگشت به چرخه پرواز دارند، با اجرای یک برنامه راهبردی به چرخه پرواز بازگشتند. ما از ۹۵ هواپیمای در سال ۹۸ اکنون به ۱۷۵ فروند هواپیمای فعال رسیدیم و افزایش ناوگان در حوزه ترانزیت به ۱۱ فروند کارگو رسیده و توانستیم در حمل و نقل بار سهمی داشته باشیم. همچنین نیاز ما ۵۵۰ فروند هواپیما با جمعیت موجود است و اگر به این تعداد نرسیم عرضه و تقاضا تناسب نخواهد داشت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: طراحی و نیازسنجی ساخت هواپیمای ایرانی انجام شده و این هواپیما یک پلتفرم اولیه ایران ۱۴۰ داشته که به سیمرغ تبدیل شده است. هواپیمای مسافربری سیمرغ ۷۵ نفره و طول آن از هواپیمای ایران ۱۴۰ بلندتر است. به‌زودی درباره ساخت هواپیما در اصفهان یک نشست خبری برگزار خواهیم کرد و دستاوردهای ایران در این زمینه اعلام خواهد شد. هم‌اکنون روی پلتفرم و طراحی جدید در حال تمرکز هستیم. اطلاع‌رسانی در خصوص پیشرفت برنامه ساخت هواپیما توسط کنسرسیومی انجام می‌شود که کار را در دست دارد و به‌زودی در یک کنفرانس خبری اعلام می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره برخورد خدمه پرواز با مسافران اظهار کرد: از خدمه پرواز و همکاران حوزه حمل و نقل هوایی تشکر میکنم، در زمان کرونا بسیاری از افراد کارشان را تعطیل کردند، درحالی که خدمه پروازی به کارشان ادامه دادند و در زمینه انتقال بیمار، واکسن و دارو همکاران مسئولیت گرفتند و بسیاری ‌از دنیا رفتند. روزانه گزارش های متعدد از احیای بیمار داریم که با جان و دل انجام وظیفه می‌کنند. با وجود این واقفیم که باید تکریم مسافر داشته باشیم.

پایان/

۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 23338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محسنی IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      0 0
      من ماه پیش با ۱۴.۵ یورو از میلان رفتم آمستردام هلند یعنی با یوری ۴۱ تومن هم که حساب کنی میشه ۵۹۴ هزار تومن. ولی از تهران به مشهد یک میلیون و سیصدهزار تومن بلیط خریدم اینم میخوای گروت کنی آقای رییس سازمان هواپیمایی معلومه چیکار داری می کنی؟