آیا واقعا برجام مُرد؟

پس از آنکه رئیس جمهور آمریکا مدعی شد توافق هسته ای دیگر وجود ندارد کاخ سفید نیز از بی اهمیتی برجام برای واشنگتن سخن گفت.

به گزارش تحریریه، پس از انتشار ویدئویی از «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را مرده خواند، کاخ سفید هم اعلام کرد که احیای توافق هسته‌ای با ایران چیزی نیست که اکنون واشنگتن بر روی آن تمرکز کرده باشد.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی به خبرنگاران در مورد اظهارات بایدن گفت: در حال حاضر هیچ پیشرفتی در رابطه با توافق ایران اتفاق نمی افتد. ما هیچ پیشرفتی را در آینده نزدیک پیش بینی نمی کنیم. ما بر این موضوع تمرکز نمی کنیم.

ظاهراً بایدن پس از یک گردهمایی مبارزات انتخاباتی در ابتدای ماه نوامبر در کالیفرنیا به این موضوع اعتراف کرد.

در ویدئوی کوتاهی که توسط کاربر در توییتر منتشر شده و چند روز قبل هم سایت خبری کسیوس به آن استناد کرد، زنی از بایدن می‌خواهد اعلام کند که برجام مرده است.

آیا واقعا برجام مرد؟

بایدن پاسخ می دهد: «نه». مرده است، اما ما آن را اعلام نمی کنیم.

وقتی علت را می پرسد، او پاسخ می دهد: «به دلایل زیادی. داستان طولانی است»

ظاهراً این ویدئو در 4 نوامبر در یک رویداد مبارزات انتخاباتی دموکرات ها در اوشن ساید، کالیفرنیا ضبط شد اما مشخص نیت که چرا پس از بیشتر از یک ماه و درست زمانی که تلاش های دیپلماتیک برای از سرگیری مذاکرات تشدید شده، علنی شد.

«سید محمد مرندی» از دانشگاه تهران هم چند روز قبل به شبکه تلویزیونی المیادین گفت: ما خیلی به توافق نزدیک بودیم اما بایدن در آستانه انتخابات میان دوره ای پا پس کشید.

پایان/

۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 23363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • یک ایرانی IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
      0 1
      نه!!بایدن مرده@@!@
    • کرامت سلیمی US ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
      0 0
      برجام یک موضوع واقعی نیست که بخواهیم برای ان تکلیف معین کنیم. برجام در واقع ادامه پروژ ه باوردهی سلاح هسته ای به ملتها( برده ها ) و ایجاد رعب و وحشت در دل انها می باشد . گلوبالیستها برای باور دادن سلاح خیالی هسته ای به ملتها حدود هفتاد سال با پروژه جنگ سرد دنیا را هدایت و مهندسی کردند و حدود 10 سال است که با پروژه برجام ان را ادامه دادند. برجام هیچگاه یک موضوع واقعی نبوده است و فقط یک بازی کثیف  سیاسی برای فریب ملتها و باور دادن سلاح هسته ای و ایجاد ترس در انها بوده است. دلیل کش امدن مذاکرات برجام هم همین است که پایان برجام یعنی افشای دروغ بودن سلاح هسته ای. و نباید این مذاکرات پایان یابد. گره برجام فقط حیثیت ابرقدرتهاست . برجام یک بازی سیاسیست و تا ابرقدرتها نخواهند خاتمه نخواهد یافت. می بینید که بایدن رییس جمهور امریکا گفت برجام مرده اما نمی تواند رسما مرگ برجام را اعلام کند. زیرا اعلام مرگ برجام یعنی اعتراف به اینکه سلاح هسته ای وجود خارجی ندارد و 80 سال ملتها را از یک سلاح خیالی و موهومی ترسانده اند. سلاحی که فقط در داستانهای تخیلی وجود دارد. سلاح هسته ای در واقع همان آقا
    • US ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
      0 0
      برجام یک موضوع واقعی نیست که بخواهیم برای ان تکلیف معین کنیم. برجام در واقع ادامه پروژ ه باوردهی سلاح هسته ای به ملتها( برده ها ) و ایجاد رعب و وحشت در دل انها می باشد . گلوبالیستها برای باور دادن سلاح خیالی هسته ای به ملتها حدود هفتاد سال با پروژه جنگ سرد دنیا را هدایت و مهندسی کردند و حدود 10 سال است که با پروژه برجام ان را ادامه دادند. برجام هیچگاه یک موضوع واقعی نبوده است و فقط یک بازی کثیف  سیاسی برای فریب ملتها و باور دادن سلاح هسته ای و ایجاد ترس در انها بوده است. دلیل کش امدن مذاکرات برجام هم همین است که پایان برجام یعنی افشای دروغ بودن سلاح هسته ای. و نباید این مذاکرات پایان یابد. گره برجام فقط حیثیت ابرقدرتهاست . برجام یک بازی سیاسیست و تا ابرقدرتها نخواهند خاتمه نخواهد یافت. می بینید که بایدن رییس جمهور امریکا گفت برجام مرده اما نمی تواند رسما مرگ برجام را اعلام کند. زیرا اعلام مرگ برجام یعنی اعتراف به اینکه سلاح هسته ای وجود خارجی ندارد و 80 سال ملتها را از یک سلاح خیالی و موهومی ترسانده اند. سلاح هسته ای در واقع همان آقا گرگه دوران کودکی ماست.