اقدامات مثبتی برای غلبه بر بحران‌های اقتصادی انجام شد/ اصلاح ارز ترجیحی اقدام شجاعانه‌ای بود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط و بحران‌های اقتصادی که دولت سیزدهم مسئولیت را بر عهده گرفت، گفت: اصلاح ارز ترجیحی اقدام شجاعانه ای بود و با اقدامات دولت و وزارت اقتصاد تدابیر خوبی برای کنترل نقدینگی، جلوگیری از فرارهای مالیاتی، مولد سازی دارایی های دولت اتخاذ شد.

به گزارش تحریریه، رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در ارزیابی خود از عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت سیزدهم با توجه به اتفاقاتی مانند حذف ارز ترجیحی، کنترل نقدینگی، موضوع واگذاری‌ها و ... اظهار کرد: با توجه به موقعیت کشور، حذف ارز ترجیحی حرکت شجاعانه‌ای بود که توسط وزارت اقتصاد و دولت سیزدهم صورت گرفت، درست است که در ابتدای راه مردم با یکسری سختی‌ها و مشکلات و موانع روبرو شوند و شاید روی نرخ تورم و وضعیت معیشت مردم و ... موثر باشد ولی در حالت کلی و بلندمدت اصلاح ارز ترجیحی اثرات مفیدی برای کشور خواهد داشت.

وی ادامه داد: حذف ارز ترجیحی اقدام بسیار خوبی بود که در بودجه نیز پیشنهاد شد و ما نیز در کمیسیون تلفیق و هم در صحن علنی همراه دولت بودیم تا اجرا شود. البته در اجرا شاید اگر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نحوه پرداخت یارانه نقدی زودتر اقدام کرده بود، شاید آن اثرات منفی که امروز داشت، کمتر می‌بود، ولی در بلندمدت این اقدام به نفع کشور خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط اقتصادی که دولت سیزدهم مسئولیت را عهده دار شد، اعم از رشد چند برابری نقدینگی، تورم و … اضافه کرد: تیم اقتصادی دولت و وزیر اقتصاد عملکرد مثبتی در غلبه بر این مشکلات تاکنون داشتند و تلاش بسیار خوبی برای کنترل نقدینگی انجام گرفته و امیدواریم با تصویب و اجرایی شدن پروژه تأمین مالی طرح‌ها و برنامه‌های کشور است، در کنار تسهیل صدور مجوزها و مدیریت نقدینگی به سمت رونق تولید و حذف واسطه‌گری و دلال‌بازی در اقتصاد پیش برویم.

زارع توضیح داد: البته معتقدم در مدت یک سال و یکسال و نیم نمی‌شود عملکرد مجموعه ای را در دولت قضاوت کرد چرا که دولت به هر حال حداقل یک برنامه چهار ساله یا میان‌مدت سه ساله باید داشته باشد.

وی در خصوص مولدسازی دارایی‌ها نیز بیان کرد: مولدسازی دارایی‌ها آرزوی دیرینه همه ما نمایندگان و مسئولان بود، استارت آن زده شده است و امیدواریم که ما در این مسیر یک حرکت خوب و جهادی داشته باشیم و دولت و مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه دست به دست هم بدهیم تا برنامه‌های دولت سیزدهم عملی شود.

زارع در گفتگو با شادا در خصوص درآمدهای مالیاتی نیز خاطرنشان کرد: در این زمینه راه‌های فرارهای بزرگ مالیاتی با توجه به قوانین و تشخیصی که سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد داشته، بسته شده و آن چیزی که دولت پیشنهاد داد و در بودجه پیش‌بینی شد، تقریباً و با نوسان بسیار کمی در حال محقق شدن است که جای تقدیر و تشکر دارد.

پایان/

۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 23369

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =