سکوت دولت درباره عنصر کلیدی برای کاهش قیمت دلار!

سکوت دولت درباره عنصر کلیدی برای کاهش قیمت دلار! باعث ایجاد این شائبه شده است که نهاد مجریه پشت پرده اتفاقات اخیر قرار دارد.

به گزارش تحریریه، سکوت تیم اقتصادی دولت سیزدهم درباره عنصر کلیدی برای کاهش قیمت دلار و یا حداقل جلوگیری از نوسانات ارزی! یعنی تک نرخی سازی ارز باعث ایجاد این شائبه شده است که نهاد مجریه پشت پرده اتفاقات اخیر قرار دارد و از آن سود می برد.

منتقدان، تیم اقتصادی دولت را گروهی تکنیسین درجه سوم می دانند که فاقد مبانی نظری منسجم و حتی غیرمنسجم، بی تجربه، بی اطلاع از روندهای تاریخی ملی و جهانی و فاقد هوش و ذکاوت کافی برای تسلط سریع بر اوضاع هستند، و حتی این توانایی را ندارد تا از سرمایه های انسانی موجود در کشور ذیل مدیریت خود برای غلبه بر مشکلات اقتصادی استفاده کند.

نشانه روشن این مساله یعنی عدم دانش مدیران ارشد دولت به سکوت مطلق تیم اقتصادی حتی در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد درباره مساله کلیدی "تک نرخی شدن ارز" باز می گردد که در منظومه فکری مدیران دولت سیزدهم جایگاهی ندارد. نه اینکه جایگاه پایینی نداشته باشد، به طور مطلق جایگاهی ندارد و اصلا نمی دانند که چنین متغیری بر قیمت ارزهای خارجی موثر است. اگرچه در ایجاد نوسانات شدید قیمتی؛ مهمترین متغیر است و تا زمانی که ارز چندنرخی وجود داشته باشد امکان تسلط بر اقتصاد و ایجاد تعادل وجود ندارد.

سکوت مطلق تیم اقتصادی دولت در قبال چنین متغیر مهمی نشان می دهد که رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد، و مهمتر از این دو نفر محمد مخبر فرمانده اقتصادی دولت چیزی از ماجرا نمی داند و اصلا تصوری از تعادل های اقتصاد کلان ندارد. در نظام چندقیمتی ارزی نمی توان گفت که ورودی و خروجی ارزی کشور در تعادل است زیرا با یک بازار مواجه نیستیم و با 4 بازار در مقطع کنونی روبرو هستیم و به سیاق تمام بازارهای چندقیمتی، بدترین بازار قیمت را تعیین می کند، حتی گر مانند بازار ارز ایران شاهد بازار نقدی با عمق 2 درصدی باشیم.

این حقیقت ساده برای علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی قابل فهم نیست و مدام تاکید می کند که در سامانه نیما برای ارزهای عرضه شده متقاضی کافی وجود ندارد و عرضه از تقاضا بیشتر است. در حالی که در بازار ایران، کالا با هر قیمتی وارد شود، با نرخ ارز آزاد فروخته می شود و دارندگان ارزهای نیمایی انگیزه تمام و کمال برای دستکاری ارز نقدی دارند و غیر از بازار نقدی با عمق اندک، سایر بازارها تنها خاصیت توزیع رانت دارند و نمی توانند بر قیمت ارزهای خارجی اثرگذار باشند.

انتظار می رود که آیت الله رئیسی به روند نگران کننده و خطرناک کنونی پایان داده، و اقدام به تغییر تیم اقتصادی خود کرده و در گام اول، محمد مخبر، احسان خاندوزی، علی صالح ابادی، فاطمی امین و ساداتی نژاد را برکنار کند.

پایان/

۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 23417

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شهبازی IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      1 2
      سلام مملکت حساب کتاب ندارد هرکی هر قیمتی خواست میفروشد چون اکثرا خودشان هستند والا براحتی میتوانند قیمت را روی اجناس قید کنند میخواهند مردم را ناراضی کنند اداره اطلاعات چیکار میکنه هرکی هرچی دلش بخواد میکنه