اسرائیل به خاطر ایران، به اوکراین گنبد آهنین نمی دهد

ژنرال اسرائیلی دلایل تل آویو برای بی توجهی به درخواست اوکراین جهت دریافت گنبد آهنین را تشریح کرد.

به گزارش تحریریه، ژنرال «یاکوب ناگل» مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل در مقاله ای که در تارنمای مرکز پژوهشی The National Interest منتشر شد، اظهار داشت: بعید است که اسرائیل اوکراین را با سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین خود تجهیز کند زیرا نگران آن است که این اقدام موجب ناراحتی مسکو شود و پاسخ سختی از سوی روسیه ایجاد کند.

ناگل در مورد تصمیم اخیر واشنگتن برای ارائه سکوی دفاع هوایی پاتریوت به اوکراین نیز خاطرنشان کرد که این اقدام هم نظرها را به سوی اسرائیل جلب می کند زیرا به طور مداوم از ارسال تسلیحات دفاع هوایی به کی یف خودداری کرده است. البته اسرائیل دلایل متعددی برای امتناع دارد.

این مقام ارشد ارتش اسرائیل افزود اول از همه، اسرائیل ترس قابل درکی از این موضوع دارد که اگر هر یک از تسلیحاتش در اوکراین مستقر شود، در نهایت ممکن است به دست نیروهای روسیه بیفتد و سپس اطلاعات آن برای تجزیه و تحلیل به ایران ارسال شود.

ناگل گفت که این اتفاق می تواند به تهران که برای چند دهه رقیب اصلی تل آویو است، کمک کند تا راهی برای مقابله با این سیستم ها پیدا کند.

Israeli soldiers stand guard Saturday near the Iron Dome defense system launch site in Tel Aviv.

وی ادامه داد که اسرائیل تمایلی به ارسال سامانه گنبد آهنین به هیچ نقطه دیگری از جهان نداشته است، به ویژه در این دوره زمانی که ارتش خود اسرائیل نیاز فوری برای دسترسی به سامانه‌ها و رهگیرهای بیشتری برای حفاظت از خود علیه گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان و گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس احساس می کند.

ناگل همچنین خاطرنشان کرد که آموزش پرسنل اوکراینی برای بهره برداری از گنبد آهنین نیز زمان می برد و استفاده از این سیستم ها برای کی یف برای یک دوره زمانی کوتاه بی فایده خواهد بود.

مشاور سابق امنیت ملی نوشت: نکته آخر اینکه، اسرائیل نمی ‌خواهد واکنش تند روسیه را که حضور قابل توجهی در سوریه دارد، تحریک کند. با اینکه به نظر می‌رسد مسکو بخشی از تجهیزات خود را از آنجا منتقل کرده است اما درکل اینطور نیست که روسیه در شرف خروج از سوریه باشد.

وی تصریح کرد: اسرائیل چه بخواهد و چه نخواهد، حضور نظامی روسیه احتمالاً موضوعی طولانی مدت است که باید با آن کنار بیاید.

None

در حالی که اسرائیل عملیات نظامی مسکو در اوکراین را محکوم کرده و کمک‌های بشردوستانه به کی‌یف ارسال کرده است، تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال نکرده و علیرغم درخواست‌های مکرر، تمایلی به ارسال سلاح به اوکراین نشان نداده است.

ماه گذشته، «بنی گانتز» وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد که این کشور به سادگی توانایی تولید سامانه های جدید برای تامین سیستم های دفاع هوایی مورد نیاز اوکراین را ندارد.

در ماه اکتبر، دیمیتری مدودف رئیس‌ جمهور سابق روسیه به تل‌آویو هشدار داد که اگر اسرائیل با تسلیحات از کی‌یف حمایت کند، این امر روابطش با مسکو را با مخاطره روبرو می سازد.

پایان/

۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 23441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =