تثبیت دلار در کانال 39 هزار تومان و پیش بینی روزهای آینده

تثبیت دلار در کانال 39 هزار تومان اهمیت زیادی دارد و پیش بینی روزهای آینده باتوجه به یک مولفه ذاتی امکانپذیر می شود.

به گزارش تحریریه، تثبیت قیمت دلار آمریکا در کانال 39 هزار تومان پس از ماهها بی ثباتی ادامه دار اهمیت زیادی دارد و پیش بینی روزهای آینده باتوجه به یک مولفه ذاتی امکانپذیر می شود که از سال 1397 کنار گذاشته شده است و تحلیل های تکنیکال توضیح دهندگی کافی ندارد. کاهش قیمت دلار در هفته گذشته به دو دلیل به دست آمد.

نخست اینکه، افزایش قابل توجه قیمت دلار به فاصله کوتاه و رسیدن به کانال 44 هزار تومانی و در نتیجه افزایش قابل توجه خطر(ریسک) ورود به بازار ارز با قیمت های بیش از حد که بسیاری را وادار به کناره گیری کرد.

دوم، ارزپاشی بانک مرکزی و اتخاذ سیاست های منظم تر در دوره جدید ریاست بانک مرکزی توسط محمدرضا فرزین که به صراحت اعلام کرد، بانک مرکزی در بازار ارز مداخله می کند و قیمت ها را مانند دوره علی صالح آبادی رها نخواهد کرد.

پس از تغییرات جدید در راس مدیریت بانک مرکزی و سیاست های نهاد پولی کشور، شاهد کاهش قیمت دلار آمریکا و سایر ارزهای خارجی هستیم و قیمت دلار در هفته گذشته در کانال 39 هزار تومان متوقف شده است، اما با ساختارهای کنونی در بانک مرکزی نمی توان گفت که شاهد کاهش قیمت قابل توجه در قیمت دلار خواهیم بود، زیرا هنوز در نظام چندنرخی ارزی زیست می کنیم که به طور ذاتی ثبات گریز است و اجازه ثبات در قیمت ها را نمی دهد.

شاه کلید اصلاح بازار ارز و ایجاد ثبات، برچیده شدن نظام چندنرخی است و انتشار برنامه هایی مانند تثبیت دلار نیما در 28500 تومان اهمیتی ندارد، زیرا کالا با هر قیمتی که خریداری و وارد کشور شود، با قیمت دلار بازار آزاد عرضه می شود. حتی اگر دلار آزاد تنها 2 درصد از حجم بازار را تشکیل دهد.

محمدرضا فرزین هنوز به صراحت برنامه های خود را برای تک نرخی سازی ارز اعلام نکرده و کارشناسان به استنباط نکات مطرح شده توسط ایشان مشغول هستند که اقتدار و انسجام کافی نشان می دهد و حتی نگرانی هایی نیز ایجاد کرده است. به خصوص اینکه در میان بحث های عمیق کارشناسی؛ به یک باره محمد مخبر ظاهر شد و اعلام کرد که باید در 2 سال آینده قیمت کالاهای اساسی(اصطلاح بی معنی و ترسناک) تثبیت شود.

معاون اول رئیس جمهور و فرمانده اقتصادی دولت در حالی به دنبال تثبیت قیمت کالاهای اساسی است که صحبتی از مهار تورم نکرده است و مشخص نیست که چطور می توان تورم بیش از 40 درصدی را شاهد بود، اما قیمت کالاها را تثبیت کرد!

پایان/

۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 23616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کارمند بانک IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
      0 0
      لااقل شعور خودتون رو زیر سوال نبرین این همه شلوغ بازی کردین که دلار بجای چهل هزار تومن بشه سی نه هزار تومن.. آفرین به این تدبیر
    • بیلاحبیبی IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
      0 0
      رییس جمهوردلارراگران کردحالاکاهش نمیتواندبدهد
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
      1 0
      دقیقا تا دلار تک نرخی نشود آن عده که به دلار نیمایی دسترسی دارند اجازه پایین آمدن نرخ دلار در بازار آزاد رانخواهند داد مشکل اصلی ترخ دلار آزاد نیست باید با رانت خواری مبارزه جدی گردد
    • مجتبی IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 0
      مردم . کسبه . کارمند . کارگر. معلم و ...... رو با این دلاربازی قیمت بالا و پایین بردن و ... سردر گم کردید قیمت هیچ وسیله ای ثبات نداره زندگی همه پر از نگرانی و دلشوره شده کسی نمیدونه فردا چه اتفاقی ممکنه بیوفته . بدتر از همه قیمتهای باور نکردنی که در بازار خودرو درست شده همه رو شوکه کرده و دلیلش فقط و فقط ایرانخودرو و سایپا هستن که ثبت نام خودرو رو متوقف کردن و خودروهاشونو تو بورس دارن به قیمت بازار آزاد میفروشن