پایان عملی تحریم صادرات نفت ایران اتفاق افتاد

دکتر محمدحسین ادیب معتقد است که تحریم نفت ایران را باید پایان یافته اعلام کرد و دیگر وجود خارجی ندارد.

به گزارش نماگر بانک مرکزی، صادرات نفت خام، فرآورده نفتی، میعانات و مایعات و گاز در سه ماهه اول سال ١۴٠١ بالغ بر ١۴ میلیارد و ٣۵٢ میلیون دلار بوده که معادل ١۵۴ میلیون دلار در روز است با نفت بشکه ای ٨٠ دلار این میزان ارز ، معادل صادرات یک میلیون و ٩٢۵ هزار بشکه نفت خام در روز است.

نکته: گزارش نماگر بانک مرکزی برگرفته از گزارش شرکت ملی نفت است

طبق آمار گمرک تا 10 دی امسال، مجموع درآمد ایران از صادرات گاز مایع حدود 6.8 میلیارد دلار بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال 1400 به میزان 86 درصد افزایش یافته است. که این میزان صادرات معادل ٢۵ میلیون دلار در روز است با نفت بشکه ای ٨٠ دلار این میزان صادرات معادل ٣١٣ هزار بشکه نفت خام در روز است.

مجموعه صادرات نفت خام، فرآورده نفتی، گاز، میعانات، مایعات و ال پی جی معادل ارزش دلاری صادرات ٢ میلیون و ٢٣٨ هزار نفت خام در روز است.

صادرات نفت خام ایران قبل از تحریم روزانه ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه بوده که اکنون مجموعه صادرات انرژی حدودا معادل آن است.

آنچه که اتفاق افتاده این است که تحریم باعث شده تا صادرات مشتقات انرژی جایگزین صادرات نفت خام شود.

می شود این تلقی را داشت که تحریم صادرات نفت ایران با لحاظ پیچیدگی بالا در عمل دیگر وجود ندارد.

اینکه چرا با وجود عادی بودن صادرات انرژی، دلار گران شده است به این باز می گردد که دولت و بانکها به میزانی که هزینه شان اضافه شده درآمدشان اضافه نشده و این اختلاف را از محل چاپ اسکناس بدون پشتوانه بانک مرکزی تامین می کنند.

هر یک میلیارد تومان کسری دولت و بانکها که از طریق چاپ اسکناس بدون پشتوانه انجام شود ٨ میلیارد تومان نقدینگی را رشد می دهد.

دولت باید کوچک شود و بانکها برای غرق شدن با هم مسابقه گذاشته اند این دو بازی تا پایان نباید رشد دلار ادامه دارد و اگر در کوتاه مدت کاهش یافت دیر یا زود مجددا افزایش می یابد.

پایان/

۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 23779

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      0 0
      تحریم را همینطوری پایان یافته لقی کردن خوش خیالی است و ما را از تلاش بیشتر باز می دارد. باید در دو حوزه دیگر هم تحریم ها را کاملا بی اثر کنیم: 1- تحریم سرمایه گذاری در صنعت نفت: حالا یا با تکیه بر ظرفیت داخل و یا ترکیبی از ظرفیت های داخلی و کشورهای توانمند و همراه تر در این حوزه. 2-تحریم ارزی: حالا یا با تهاتر نفت و کالا، یا با مبادلات ارزی دوجانبه، یا با ارزهای جایگزین و یا ترکیبی از اینها. آنوقت خود رئیس جمهور امریکا حکم اعدام جان کری، پمپئو و امثال ریچارد نفیو، را بدلیل مقاوم سازی بنیان های اقتصادی ایران امضا خواهد کرد.