عصر شکوفایی تجارت روسیه و ایران

مقام ارشد روسی تصریح کرد همکاری تهران و مسکو در چارچوب توافق اورآسیا تقویت شده است و به تدریج شبکه «میر» روسیه و «شتاب» ایران به یکدیگر نزدیک تر می شوند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» نوشت، «ویاچسلاو ولودین» رئیس دوما، در جلسه دولتی اظهار داشت تجارت بین روسیه و ایران در سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافت و به ۴.۶ میلیارد دلار رسید.

به گفته این قانونگذار ارشد روس، دو کشور به طور فعالانه اقدامات خود را برای ایجاد تجارت متقابل انجام می دهند، که این اقدام در شرایط فشار تحریم ها بر کشورها بسیار مهم است.

وی همچنین از تفاهم نامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه (EEU) که هفته گذشته امضا شد، تمجید کرد و گفت که این توافق به گسترش تجارت روسیه و ایران کمک خواهد کرد.

به گفته ولودین، هر دو کشور اکنون باید با افزایش استفاده از ارزهای ملی در توافقات، ضمن تقویت استفاده از سیستم های پرداخت «میر»(Mir) روسی و «شتاب» ایرانی، بر افزایش کارآیی همکاری های متقابل در بخش های مالی و بانکی تمرکز کنند.

عصر شکوفایی تجارت روسیه و ایران

وی تصریح کرد: مهم این است که از توافقات در حوزه ارزهای ملی به طور فعالانه استفاده شود. در این زمینه کارهای زیادی انجام شده و اکنون سهم روبل و ریال در مبادلات متقابل از ۶۰ درصد فراتر رفته است. این اقدام در مورد توافقات مشترک سیستم های پرداخت ملی به پایان رسیده است. این امر تأثیر تحریم ها را به حداقل می رساند، اما البته به مسائل مربوط به همکاری های متقابل نیز می پردازد.

برای روسیه تجارت با ایران هم دارای اهمیت است؛ زیرا ایران به دلیل قرار داشتن در جغرافیای خاص، به عنوان «پل لجستیکی» بین روسیه با خاورمیانه، جنوب و جنوب شرقی آسیا دیده می شود.

عصر شکوفایی تجارت روسیه و ایران

در میان تحریم های غربی علیه مسکو و تهران، همکاری بین دو کشور از سال گذشته افزایش پیدا کرد. در طول سال ۲۰۲۲ هر دو طرف به مجموعه ای از توافق نامه ها برای گسترش همکاری های متقابل، از معاملات برای دریافت توربین های ایرانی تا قطعات یدکی و تجهیزات هواپیما و قراردادهای مربوط به ساخت مشترک خطوط لوله گاز دست یافتند.

پایان/

۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 23924

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =