رقیب کم‌هزینه برای سدسازی با گرفتن آب از هوا

فناوری کم هزینه استحصال آب از مه به رقیبی جدی برای سدسازی و حفر چاه تبدیل شده است زیرا چند سالی است که در برخی کشورها به تولید آب از ابرها در مناطق کم آب می پردازد و ضمن تولید آب آشامیدنی و کشاورزی به حفظ محیط زیست و احیای جنگ ها نیز کمک کرده است.

به گزارش تحریریه، چند سالی است فناوری پیشرفته اما ساده ای در کشورهای درگیر با بحران آب به ویژه در آفریقا مورد استفاده قرار می گیرد که توانسته است بحران بی آبی را در روستاها و شهرهای کم جمعیت رفع و آب قابل توجهی را برای مصارف آشامیدنی و کشاورزی تامین کند.

این یک سیستم تصویه آب از طریق گیرانداختن بخارآب موجود در ابرها (مه) (fog-harvesting) می باشد که در عمل هوا را به آب آشامیدنی پاک و سالم تبدیل می کند و برای صحراها و روستاهای کوهستانی که آب آشامیدنی ندارند، با هزینه اندکی، آب تامین می کند.

رقیب کم‌هزینه برای سدسازی با گرفتن آب از هوا

به این فناوری بسیار ارزان «کلود فیشر» (cloud fisher) یا صید ابر گفته می شود و در مناطق کم آبی که مه گیر هستند کارآمدی بسیار دارد. در این حالت با استفاده از تورهایی با الیاف خاص که در مسیر حرکت ابرها در دامنه و قله کوه قرار داده می شود، بخار آب در میان الیاف فشرده توری گرفتار می شود و سپس به صورت قطره قطره و در قالب عمل میعان وارد لوله های مخصوص هر تور می شود.

لوله های متصل به هر تور به یک مخزن بزرگ متصل می شوند تا در زمان مناسب از آب آن برای آشامیدن و کشاورزی بهره برداری شود.

رقیب کم‌هزینه برای سدسازی با گرفتن آب از هوا

این سیستم ساده به راحتی در مناطق مرطوب ایران همچون خوزستان یا مناطق کوهستانی در غرب کشور که گرفتار کم آبی و گرد و خاک هستند کارآیی دارد و می تواند مانع حفر چاه ها و استفاده بیش از حد از آب های زیرزمینی شود.

هزینه برپایی این تاسیسات آن هم در مقیاس وسیع در مقایسه با ساخت سدها بسیار ارزان تر و آسان تر است و به راحتی در مدت کوتاهی به ثمر می نشیند. حال آنکه حفر یک سد گذشته از آسیب هایی که به طبیعت و جوامع اطراف وارد می کند حداقل یک پروژه چند ساله با هزینه های صدها میلیاردی است.

رقیب کم‌هزینه برای سدسازی با گرفتن آب از هوا

فناوری CloudFisher توسط WaterFoundation آلمان توسعه داده شده است. قاب های فولادی و نگهدارنده های توری توسط این بنیاد در کوه Boutmezguida در مراکش به مدت ۱۸ ماه آزمایش شدند.

رقیب کم‌هزینه برای سدسازی با گرفتن آب از هوا

این بنیاد به همراه محققان دانشگاه فنی مونیخ، پارچه‌ های مختلف مصنوعی و فولادی ضد زنگ را در تماس با آب مورد آزمایش قرار دادند. در پایان در برخی فصل ها روزانه از هر ۹ متر مربع تور بین ۳۶ تا ۱۲۶ لیتر آب حاصل شد. گفته می شود. میزان تولید آب در برخی بخش های کوهستانی مراکش حتی به ۶۰۰ لیتر در روز هم رسیده است.

رقیب کم‌هزینه برای سدسازی با گرفتن آب از هوا

طبق گزارش تارنمای wasserstiftung در منطقه هایی که مه فراوان وجود دارد می توان ده ها عدد از این تورهای سه بعدی را مستقر کرد . طبق آزمایش های انجام شده، نصب حدود ۳۰ تور به راحتی توانسته است آب مورد نیاز برای بیش از ۱۸ هزار روستایی را تامین کند.

طبق اطلاعات موجود در سایت برخی شرکت ها راه اندازی جمع کننده های آبی به مساحت ۴۰ متر مربع بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار هزینه در بر دارد که حداقل تا ۱۰ سال کارآیی دارند.

رقیب کم‌هزینه برای سدسازی با گرفتن آب از هوا

CloudFisher تحولی نوین است که از بخار آب اتمسفر به عنوان منبع جدید آب آشامیدنی استفاده می کند. تاسیسات صید آب به گونه ای کار گذاشته می شوند که قادر به تحمل تندبادی تا سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت هستند.

پس از اجرای موفقیت آمیز پروژه های متعدد کلو فیشر در بولیوی، بورکینافاسو، شیلی، اریتره، اتیوپی، غنا، هند، مراکش، نپال، فلسطین، سنگال، زیمبابوه، اوگاندا و ازبکستان، موسسه WaterFoundation فعالیت های خود را بیش از پیش در مناطق کم آب متمرکز کرده است. از سال ۲۰۱۸ توسعه روستاها در کشورهای اتیوپی و اریتره و از سال ۲۰۲۰ در بولیوی، پرو و تانزانیا مورد توجه این بنیاد قرار گرفتند. بیشتر هزینه های آن نیز از طریق کمک های اعانه ای مردم آلمان تامین شده است.

در پایان باید گفت که این تورهای مه شکن که قطرات آب را در هوا می گیرند و جمع می کنند، در قالب فناوری های نو توسعه یافته اند. البته گفته می شود از دیرباز سیستم مشابهی در نواحی جنوبی ایران که دارای آب و هوای بسیار مرطوب هستند نیز انجام می شد. به روزرسانی این فناوری پیشرو می تواند آب آشامیدنی ارزان و تمیز را برای مردم کشورمان تامین کند تا در کشاورزی و حتی برای پروژه‌ های احیای جنگل یا در صنعت استفاده شود.

پایان/

۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 23960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =