با «سامانه ناخدا» بازار ارز به تعادل می‌رسد/ کاهش نرخ تورم فقط بر عهده بانک مرکزی نیست

کارشناس اقتصادی گفت: هدف از راه اندازی سامانه ناخدا این است که لنگر دلار در بازار آزاد کشیده شود.

به گزارش تحریریه، عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص لزوم راه اندازی و اثرات سامانه ناخدا روی مدیریت نوسان‌های ارزی کشور گفت: به نظر می‌رسد یکی از اهداف راهبردی راه اندازی سامانه ناخدا که در دستور کار بانک مرکزی برای نیمه بهمن ماه سال جاری قرار گرفته است تجمیع همه مبادلات ارزی در یک سامانه واحد تحت نظر بانک مرکزی است، موضوعی که بررسی ابعاد مختلف آن ضرورت راه اندازی چنین سامانه و نظارتی را به درستی نشان می‌دهد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: هدف آقای فرزین از راه اندازی سامانه ناخدا این است که لنگر دلار در بازار آزاد کشیده شود تا دلالی و سوداگری‌هایی که بازار را تحت فشارهای غیر واقعی قرار می‌دهند به شدت کاهش یابد. قطع به یقین با کشیدن ترمز سوداگری در بازار ارز شاهد کاهش قیمت‌ها و آغاز این فرآیند در بازار ارز خواهیم بود.

عطا بهرامی در این باره خاطر نشان کرد: آنچه در این موضوع حائز اهمیت است این است که آقای فرزین گام بلندی برای تک نرخی سازی ارز برداشته است. بستر سازی برای تجمیع بازار به معنای هدف گذاری تک نرخی سازی ارز است.

وی درباره پیامدهای مثبت این حرکت گفت: وقتی بازار ارز تجمیع شود تمامی بازارهای پراکنده ذیل یک بازار جمع می‌شوند بنابراین بازارهای دلالی و سوداگری نمی‌توانند قیمت‌ها را دستکاری کنند؛ به این مناسبت می‌توان گفت بانک مرکزی یک بازی دو سر برنده را برای اقتصاد و ملت رقم زده و بازی دو سر باخت را برای سوداگرانی که روی بازار ارز تاثیر می‌گذارند شکل داده است که امیدواریم دولت از این موقعیت به درستی بهره برداری کند تا بازار ارز به تعادل برسد.

کاهش نرخ تورم فقط بر عهده بانک مرکزی نیست

عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معقتد است: کنترل نرخ تورم یگانه عامل حفظ دستاوردها و اهدافی است که آقای فرزین دنبال می‌کند. کاهش نرخ تورم فقط بر عهده بانک مرکزی نیست بلکه همه نهادها و ارگان‌های اقتصادی دولتی موظف به بستر سازی‌های لازم برای کاهش نرخ تورم هستند.

وی در این باره توضیح داد: اگر تورم کنترل نشود اقدامات صورت گرفته برای ثبات بخشی به بازار و قیمت ارز مقطعی خواهد بود. حتی اگر آقای فرزین موفق به تک نرخی شدن ارز شود با افزایش تورم این موضوع دچار خلل می‌شود؛ بنابراین برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز و کاهش تنش‌های این بازار باید نرخ تورم کنترل شود تا در بلند مدت شاهد ثبات نرخ ارز و اثرات مطلوب تک نرخی شدن ارز روی اقتصاد، تولید و معیشت مردم باشیم.

منبع: ایبنا

پایان/

۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 24090

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =