اظهارات عجیب فرزین درباره قیمت دلار

اظهارات عجیب محمدرضا فرزین درباره قیمت دلار از کسی که در متن نظام بانکی کشور قرار دارد و ریشه مشکل را می داند پذیرفتنی نیست.

به گزارش تحریریه، اظهارات عجیب محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی درباره افزایش قیمت دلار از کسی که در متن نظام بانکی کشور قرار دارد و ریشه مشکل را می داند پذیرفتنی نیست، و نشان می دهد که دولت سردرگم سیزدهم بنا ندارد هیچ بخشی را اصلاح کند و دوست دارد در مسیر ناکجاآباد کنونی قدم بردارد. ادامه سیاست های روزمره فرمانده اقتصادی دولت در بانک مرکزی بدترین خبری است که می تواند به اقتصاد ایران مخابره شود.

محمدرضا فرزین در گفتگو با صداوسیما گفت:

  1. طی این مدت که بنده رئیس بانک مرکزی شدم طبق وعده ۶.۵ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی عرضه کردیم.

  2. گزارش‌هایی به دست ما رسیده که برخی از بازار آزاد ارز تامین می‌کنند و کالا را خریداری می‌کنند و بعدا در سامانه درخواست ارز می‌کنند که این کار مصداق پولشویی است و با آن‌ها برخورد می‌شود.

  3. جریانی تلاش می‌کند قیمت‌های بالایی را در بازار ایجاد کند.

این 3 گزاره نشان می دهد که محمدرضا فرزین هم به تبعیت از محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و فرمانده اقتصادی دولت تلاش می کند خود را در اوهام و فضاهای ذهنی که ارتباطی با کف بازار ندارد محبوس کند و سخنان خالی از محتوای کارشناسی مطرح نماید. واقعیت این است که:

  1. اصلا اهمیتی ندارد که چند میلیارد دلار با نرخ 28500 تومان در سامانه نیما عرضه کرده اید، زیرا کالاهای وارد شده با دلار آزاد خرید و فروش می شود. اختلاف قیمت را به عنوان رانت به جریان های رانتی تقدیم کرده اید.
  2. بخشنامه های رگباری و متضاد بانک مرکزی در 5 سال اخیر در بستر نظام چندقیمتی ارزی و ایجاد انبوهی از قوانین و مقررات بی ربط باعث این وضعیت شده و تجار مقصر نیستند. آنها قربانیان سیاست های بانک مرکزی هستند.
  3. این جریان، همان کسانی هستند که در سامانه نیما دلار 28500 تومانی می گیرند و منافع مستقیم در افزایش قیمت دلار نقدی دارند. یعنی فرزین از این حقیقت ساده بی خبر است؟

سخنان فرزین نشان می دهد که دولت سردرگم و گیج سیزدهم قصد ندارد به اصول عقلی اقتصادی بازگردد و ترجیح می دهد در فضای اوهام؛ به دنبال مقصران موهوم بگردد که اجرای چنین سیاستی هر نتیجه ای در 18 ماه گذشته به دنبال داشته است، در آینده نیر به دنبال خواهد داشت. تردیدی وجود ندارد که اعتماد مردم و فعالان اقتصادی از دولت سلب شده و کوچکترین اهمیتی به سخنان مقام های دولتی نمی دهند و حتی آنها را برعکس تفسیر می کنند.

اگر دولت سیزدهم در یک ماه پایانی سال 1401 ارز را تک نرخی نکند، اقتصاد ایران در سال 1402 به معنای کامل کلمه متلاشی خواهد شد و یک بحران امنیتی را ایجاد می کند و تبعات خارج از کنترل به دنبال خواهد داشت.

پایان/

۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 24226

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =