دلار ۴۲۰۰ تومانی جهانگیری - مخبر پدر اقتصاد آرژانتین را هم درآورد!

بررسی های میدانی نشان می دهد که دلار چندنرخی پدر اقتصاد آرژانتین را هم مانند ایران درآورده است.

به گزارش تحریریه، آرژانتین سال‌های طولانی است که گرفتار بحران‌های اقتصادی و تورم بالا است، این کشور از سال ۱۹۵۰، بیست و سه رکود، ۸ بحران بدهی و ۲۵ بحران اقتصادی را تجربه کرده است و کابوس بحران تورمی آرژانتین همچنان ادامه دارد. کار به جایی رسیده است که آرژانتین در سال گذشته میلادی، بدترین رشد قیمت‌ها از سال ۱۹۹۱ را تجربه کرده و بنا بر گزارش تارنمای بی‌بی‌سی لاتین، تورمی ۹۵ درصدی را به خود دیده است؛ این چهارمین نرخ تورم در جهان پس از ونزوئلا، زیمبابوه و لبنان بود.

در همین اوضاع اقتصادی و بحبوحه بحران تورمی که سومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین را در حالت تعلیق قرارداده است، بانک مرکزی آرژانتین (BCRA) تصمیم دارد اسکناس جدیدی باارزش ۲ هزار پزو منتشر کند.

بانک مرکزی این کشور در بیانیه‌ای در حساب توییتر خود از انتشار این اسکناس جدید خبر داده و عنوان کرده که این اسکناس در یادبود توسعه علم و پزشکی در آرژانتین با تصاویری از پزشکان پیش‌گام چاپ می‌شود. پیش‌ازاین ارزشمندترین اسکناس این کشور هزار پزو بوده است.
این اسکناس ۲ هزار پزویی با نرخ رسمی ارز کمی بیشتر از ۱۰ دلار آمریکا است این در حالی است که رسانه‌های محلی با درنظرگرفتن دلار آزاد که بیشترین استفاده را در بازار دارد، ارزش ۲ هزار پزو را به‌سختی ۵ دلار عنوان می‌کنند.
اما این موضوع که با اسکناس ۲ هزار پزویی که بالاترین ارزش را در هنگام ورود به گردش خواهد داشت چه مایحتاجی را می‌توان تأمین کرد موضوع مشترک محافل خبری آرژانتین شده است؛ مثلاً با این اسکناس، نیم کیلو قهوه آسیاب شده یا یک باکس آبجو بیشتر نمی‌توان خرید.
به نوشته بی‌بی‌سی لاتین، از سال ۱۹۹۲ سیستم تک‌نرخی ارز در آرژانتین معمول بود؛ اما این سیستم نرخ ارز ثابت به دلیل بحران مالی که در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ به این کشور وارد شد، کنار گذاشته شد.
اکنون در آرژانتین یک قیمت دلار وجود ندارد و حداقل شش نرخ برای ارز وجود دارد که تفاوت بین کمترین و بالاترین قیمت آن‌قدر زیاد است که گاهی اوقات از ۱۰۰% فراتر می‌رود.
جالب آنکه در اواسط سال گذشته، این کشور تنها در مدت چهار هفته سه وزیر دارایی داشت که بازتابی از مشکلات عظیم این کشور است. ضمن اینکه در ماه سپتامبر گذشته، بانک مرکزی نیز در تلاش برای مهار افزایش شدید هزینه‌های زندگی، نرخ بهره اصلی خود را ۷۵ درصد افزایش داد.
پزو آرژانتین آن‌قدر ارزش خود را ازدست‌داده که کار به جایی رسیده است که یک هنرمند محلی از اسکناس‌ها برای نقاشی روی آنها استفاده می‌کند، زیرا از بوم ارزان‌تر هستند.
در حقیقت، آرژانتین شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت کالاهای ضروری از جمله انرژی و هزینه‌های خدمات است که کارشناسان اقتصادی، افزایش شدید قیمت‌ها را عمدتاً به چاپ پول بیشتر توسط بانک مرکزی و همچنین جنگ اوکراین نسبت می‌دهند.
در ماه دسامبر، صندوق بین‌المللی پول (IMF) بسته نجات ۶ میلیارددلاری دیگری را برای پیشبرد اقتصاد آرژانتین تصویب کرد که دومین مورد در آمریکای جنوبی است؛ این بزرگ‌ترین پرداخت برای آرژانتین از یک برنامه کمکی است که ۳۰ ماه طول می‌کشد و انتظار می‌رود در مجموع به ۴۴ میلیارد دلار برسد.
۴۰ درصد مردم آرژانتین زیرخط فقر هستند
طبق گزارش بی‌بی‌سی لاتین، آرژانتین با این وضعیت اقتصادی دراماتیک غریبه نیست؛ بلکه در بحران سال ۱۹۸۹، هزینه زندگی به حداکثر رکورد خود یعنی بیش از ۳ هزار درصد در سال رسیده بود. البته تخمین زده نمی‌شود که وضعیت اقتصادی آرژانتین به آن سطح برسد، اما تورم فعلی که دائماً در حال افزایش است به فقیرترین مردم که امروزه بیش از ۴۰ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند، آسیب می‌رساند.
بیشتر آنها از کمک‌های دولتی تأمین می‌شوند؛ اما این کمک‌ها نیز نتوانسته با افزایش قیمت‌ها همگام شود. حداقل دستمزد، نیمی از یک سبد غذایی اولیه را برای یک خانواده متوسط پوشش نمی‌دهد و حتی زوجی که شغل رسمی دارند هم حداقل درآمد تضمین شده برای جلوگیری از فقر را ندارند.
بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۱ توسط مرکز مطالعات توزیعی، کار و اجتماعی (Cedlas) دانشگاه ملی لاپلاتا آرژانتین، از هر پنج حقوق‌بگیر، یک نفر فقیر و یک‌سوم همه آرژانتینی‌های شاغل در فقر زندگی می‌کنند.

۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 24467

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اباذر IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
      0 0
      واقعا من موندم اینها که سفره البته بعضی از مردم را هیچ کردندی خانواده‌هایی هستند که به علت نداری هرروز در خانه جنگ است واقا بهالاه ایمان دارند آیا آهی که عده ایاز مردم می‌کشند بدتراز زلزله یا سیل است کجای دنیا گول مردم را در بورس بالا می‌کشند و هیچ مسعولی جوابگو نیست کجای دنیا همه چیز به شانس مانده و مردم برای خرید ماشین باید شانس بیاورند کجای دنیا به گول مردم ربا می‌دهند اینها را مگرخدا حرام نکرده کجای دنیا کسی خانه ای داشته باشد برای خودش شاهی می‌شود واقعا آقای ریسی خود را خادم امام رصا می‌داند چگونه جواب عده ایاز مردم را گیش امام رصاخاهد داد بله کشور به سوی دلالبازیمیرود دلالان خودرو ملک طلا و دلار هر روز قوی‌تر از دیروز ومن راننده پیکان هر روز فقط و فقط به بچه‌ای گرسنهام نگاه میکنم و روزی نیست از خداهزار مرتبه مرگ بخواهم آقایان بزرگان کی آه ما شمارا می‌گیرد خدا بردارد یا او هم از ما بریده