اشتباه آشکاری که سیاست مهار تورم را به شکست می کشاند!

اشتباه آشکاری توسط افراد موثر در سیاستگذاری کشور در جریان است که سیاست مهار تورم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب را به شکست می کشاند!

به گزارش تحریریه، اشتباه آشکاری توسط افراد موثر در سیاستگذاری کشور در جریان است که سیاست مهار تورم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب را به شکست می کشاند! زیرا به تجربه و علم اقتصاد اثبات شده است راهکاری نیست که کاهش نرخ تورم که اقتصاد ایران را در معرض فروپاشی قرار داده است، را محقق سازد.

محمدجواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری گفت:

  1. نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی در ایران 75 درصد و به شدت پائین است در حالیکه در اغلب کشورها اعم از توسعه یافته، در حال توسعه و یا اقتصادهای نزدیک به اقتصاد ایران مثل ترکیه این نسبت بالاتر است.
  2. مهار تورم تنها از طریق سرکوب نقدینگی منجر به توقف و کندی تولید در کشور خواهد شد چون تولید به تامین مالی نیاز مبرم دارد.
  3. در حال حاضر 90 درصد تامین مالی در اقتصاد ایران از طریق سیستم بانکی صورت می‌گیرد از اینرو با محدود کردن نقدینگی، سرمایه در گردش لازم یا منابع لازم برای سرمایه‌گذاری در کشور محدود خواهد شد.
  4. مولفه نرخ ارز در افزایش قیمت‌ها و تورم بسیار حیاتی است و کسی نمی‌تواند این موضوع را انکار کند. دشمنان در قالب جنگ ترکیبی جنگ ارزی علیه ملت ایران به راه انداخته‌اند و 500 سایت حتی در روزهای تعطیل در هر ساعت نرخ‌گذاری می‌کنند به وضوح معلوم است این معطوف به عرضه و تقاضا نیست.
  5. وقتی نرخ ارز موتور اصلی ایجاد تورم در اقتصاد کشور قرار می‌گیرد بطور طبیعی عرضه کنندگان، کالاهای خود را متناسب با آخرین نرخ‌سازی ها عرضه می‌کنند و نظام کنترلی به هیچ وجه وجود ندارد.
  6. این در حالی است که در کشورهای دیگر شفافیت در معاملات وجود داشته و تمامی پرداخت ها بصورت شفاف صورت می‌گیرد و مالیات‌ها بر اساس این شفافیت درآمدهای بادآورده را مهار می‌کنند.

نوسانات ارزی در سال 1401 نقش مهمی در افزایش تورم از محل انتظارات تورمی بازی کرد، اما "جهش ارزی" متغیر غایی نیست و یک متغیر میانجی است و راهکار خنثی سازی نوسانات ارزی هم تک نرخی سازی ارز و پایان دادن به نظام چندقیمتی ارزی است که این مساله در برنامه های دولت و افراد تصمیم ساز دیده نمی شود.

اگر دولت به طور همزمان نظام تک نرخی سازی ارزی و مهار نقدینگی را در دستورکار قرار ندهد و اجازه دهد که بانک ها به اختیار خود اقدام به خلق نقدینگی "زشت" کنند و خود را با مشغول شدن به مقایسه نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی که متغیری بسیار پیچیده و دارای لایه های متعدد در ساحت ادغام پول با بخش واقعی اقتصاد است، فریب دهد؛ از هم اکنون باید شکست سیاست مهار تورم را اعلام کرد که تبعات سنگین امنیتی به دنبال خواهد داشت.

پایان/

۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
کد خبر: 24813

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =