راهکار قطعی برای کاهش قیمت دلار چیست؟

راهکار قطعی برای کاهش قیمت دلار در دسترس است که دولت سیزدهم می تواند در ماه پایانی سال 1401 به کار بسته و باعث نجات اعتبار دولت و اقتصاد ایران شود.

به گزارش تحریریه، راهکار قطعی برای کاهش قیمت دلار؛ عمدتا بازار آزاد یا همان بازار نقدی؛ در منطق سیاستگذاری وجود دارد که در 5 سال گذشته از دستور کار خارج شده و باعث ایجاد هرج و مرج در بازار ایران گردیده و به تبع آن کل اقتصاد و بازارها را به آشوب کشیده شده است و به طور حیرت آوری هم نادیده گرفته می شود که نتیجه نادیده انگاری منطق و روندهای علمی در اقتصاد را در نوسانات بی پایان قیمتی شاهد هستیم.

از ابتدای دولت سیزدهم اقتصاددانان مستقل قویا به دولت سید ابراهیم رئیسی پیشنهاد کرده اند؛ به دولت روحانی هم پیشنهاد کرده بودند؛ که تک نرخی شدن ارز را نخستین برنامه اقتصادی خود قرار دهد، زیرا تا زمانی که ارز چندنرخی باشد میل به نوسانات شدید و افزایش قیمت ارزهای خارجی به دلیل منافع ذی نفعان رانتی وجود خواهد داشت. به همین دلیل روشن و علمی؛ دوران های ثبات و تعادل در اقتصاد ایران محدود به سال های 1381 تا 1390و از ابتدای سال 1392 تا پایان سال 1397 بوده است. غیر از این بازه زمانی 13 ساله، در سایر سال ها شاهد هرج و مرج در اقتصاد ایران به دلیل حاکمیت نظام چندنرخی ارزی؛ تا 30 نرخی؛ بوده ایم.

بررسی های کارشناسی نشان می دهد که درآمدهای ارزی کشور نسبت به سال 1399 افزایش تقریبا 10 تا 15 برابری پیدا کرده است، اما در بازار ارز ایران شاهد بدتر شدن اوضاع هستیم که نشانی مشخص بر کارکرد ویرانگر نظام چندنرخی ارزی است. کسانی که به ارز رانتی(دلار 4200 در گذشته و دلار نیمایی 28500 تومانی در مقطع کنونی) دسترسی داشته باشند، انگیزه های قدرتمندی برای دستکاری بازار کم عمق و نحیف نقدی دارند که در نهایت باعث تعیین قیمت کالاهای وارداتی و داخلی می شود.

این منظومه آشوب زده در اقتصاد ایران باعث می شود تا هیچ یک از مزایای اقتصادی مثبت در دولت سیزدهم ناشی از رشد اقتصادی مثبت پس از 4 سال، افزایش تشکیل سرمایه ثابت، افزایش صادرات، ارتباطات رو به گسترش با روسیه، ارتباطات رو به گسترش با چین، پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و حذف تعرفه از 6 هزار قلم کالا، انضباط بودجه ای دولت همراه با کاهش پولی سازی بودجه و ... دیده نشود و اثری بر سفره طبقات مختلف مردم نداشته باشد. زیرا نوسانات شدید ارزی باعث پیش بینی ناپذیری اقتصاد می شود که اصل اول در کنش های اقتصاد است، و تورم بالا باعث از بین رفتن قدرت خرید مردم و ایجاد حس بحران و فروپاشی می شود.

قیمت تعادلی دلار با هیچ رویه علمی نمی تواند بیش از 30 هزار تومان باشد و اعدادی مانند 48 هزار تومان و عدم اصلاح در بازار ارز؛ شگفت آور؛ ناشی از دستکاری بازار به وسیله ذی نفعان رانتی است و منطق اقتصادی ندارد.

بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت سید ابراهیم رئیسی به فرماندهی محمد مخبر غیر از تک نرخی شدن ارز راهکار دیگری ندارند و اگر می خواهند سال 1401 سال پایان نابسامانی در اقتصاد و پایان کابوس دولت سیزدهم باشد که شروع بسیار بدی داشته است، اما با تغییر ریل سیاستگذاری قابل جبران می باشد، باید در بودجه سال 1402 با کمک مجلس شورای اسلامی به نظام ویرانگر ارز چندنرخی پایان داده و نظام چندنرخی ارزی یا همان میراث شوم دولت حسن روحانی را دفن کند. زیرا که اگر این اتفاق روی ندهد، اعتبار دولت سیزدهم در اقتصاد سیاسی ایران دفن خواهد شد و سال 1402 را باید سال بحران های امنیتی-اقتصادی خطرناک دانست.

پایان/

۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 24325

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضازاده IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      4 0
      سلام. نمی دانم کی می خواهید دست از آزاد کردن قیمتها بردارید. یعنی شما راه حل دیگری به جز گران کردن ندارید؟ یک نگاهی به قدرت نقدینگی بانکها بیاندازید. با قبل قابل مقایسه نیست. امکان ندارد با آنها بتوانید طرف حساب شوید. اصلا مشکل اساسی کشور اول در نقدینگی بانکهاست که هدایت آن دست دولت نیست و دوم همین آزاد سازیهاست که همه قیمتها را به دلار گره زده است. شما فکر می کنید پیوستن به تجارت جهانی به نفع کشور تحریمی ماست. چرا باید مواد اولیه از کشور خارج شود؟ چرا قیمت آن باید بر حسب دلار تعیین شود؟ چرا محصولاتی که در این کشور تولید می شوند باید به قیمت جهانی و بر حسب دلار به مردم عرضه شوند؟ آیا شما قادرید تا حقوق مردم را به دلار بدهید؟ پس تا کجا می خ اهید همه چیز را گران کنید؟
    • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      0 0
      راهکار قطعی گرفتن کلیه اختیارات بانک مرکزی و فرماندهی شبکه بانکی از دولت و اعطای عنوان این بخش به زیر مجموعه رهبر انقلاب (مثل صدا و سیما) و یا هیاتی متشکل از روسای قوای سه گانه است. چرا که دولت ها متاسفانه بارها و بارها ثابت کرده اند که توان و اراده ای برای حراست از ارزش پول ملی کشور را ندارند. حتی مجلس هم با تصویب قوانین و برخی بودجه های سالانه بیش از درآمد (قوانینی مثل مجوز تاسیس بانکهای خصوصی) به گل آلودگی جوی اقتصاد ملی بارها مهر تایید زده است. البته اگر یک عده بیمار دل بگذارند. چون بعضی هم در داخل مثل اپوزیسیون خارج نشین عمل می کنند و برای هر تصمیمی مدام غر می زنند و اشکال تراشی می کنند و من هم منکر این اغراض سوء نیستم.
    • IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      0 0
      نمیدونم این مخبر یکدفعه از کجا پیداش شد و شد معاون اول
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      0 0
      تا وقتی نرخ ارز چند رقمی باشه ویه عده سو استفاده کند‌وارز نیمایی وارز ۴۲۰۰ تومن باشه بهتر از این نمیشه